Kirjoittaja Aihe: 406 - Takaiskunvaimentimien vaihto  (Luettu 1228 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
406 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« : 12.08.2012, 11:11:40 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi ST (DAM 9294).

Haulla ei löytynyt mitään valaisevaa 406-farkun takaiskareista. Kysyisinkin, paljonko joutuu purkamaan sisustaa iskarin yläpään irroitusta varten. Sisäpuolellahan yläpään kiinnitys on?
Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02
Entiset: Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

#timo#

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 210
Vs: 406 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #1 : 21.08.2012, 13:46:59 »
Periaatteessa ne tavaratilan hattuhyllyn kannatin muovit (takaikkunoiden alareunan tasolla) pitäs irrottaa ensin että ne tavaratilan pystyt verhoilu levyt saa helposti pois. Ne saa kyllä pois lievää väkivaltaa käyttäen. Takaa paljastuu sitten lokari ja iskarin yläpään kiinnitys. Tarkistappas samalla se iskarin pultin reikä korista ettei ole hiusmurtumia.
406 GW 2,0 HDi 110 Executive autom. -03
Skoda Superb 1.4 TSI ACT 4X4 -16

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 406 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #2 : 21.08.2012, 23:22:20 »
Kiitokset! Nyt on huomattavasti kivempi aloittaa operaatio. Hiusmurtumahommaa tuskin olisin ees tajunnu tarkistaa.
Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02
Entiset: Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

sami73

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 142
Vs: 406 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #3 : 23.09.2017, 15:35:54 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi 110 (371 000 km).

Millainen operaatio on takaiskareiden vaihto? Onnistuuko ilman nosturia ja tarviiko jotain erikoisia työkaluja?
Nykyinen: 406 Grw Hdi 110 -03, Volvo V70 1.6 D -12
Edelliset: Vectra Dti -98, Astra Di -99,Sunny 2.0 D -93, 405 GLX 1.6 -91,Camry 1.8 td -85, Datsun 100 A -76, Jetta 1.6 D -82

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: 406 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #4 : 24.09.2017, 10:58:26 »
Ei oo paha homma. Tarviit vaan jonku pukin minkä varaan voit autoa laskettaa kun otat renkaan pois.
Alapää on yhdellä pultilla kiinni ja iskari tulee pois "hahlostaan" kun vähän kampee jollain.

Yläpäästä pitää purkaa niitä verhoiluja eli ne pitkänmalliset ritilät kontin ikkunoiden alareunalta ruuvarilla kampeemalla pois ja niiden alta löytyy torxit jotka auki. Tavaralokerojen kannet pois ja niiden takaa lokerojen sisukset lähtee kun vapauttaa kynnet jotka pitää niitä pohjassa, hoksaat kyllä kun katot lokerosyvennyksen etureunoja. Sitten otat takapilarin verhoilun eli sen missä on takakajarin ritilikkö irti nykäsemällä, voi olla tiukka mutta tulee kyllä kun vetää napakasti. Sen alta löytyy viimenen torxi joka pitää sitä pitkulaista muoviverhoiluosaa kiinni. Keskipenkinpuoleinen pää tais olla vain sen pilariverhoilun alla eli riittää kun vähä raottaa sitä pilariverhoilua niin se sovitus purkautuu sieltä.  Kankainen pyöränkotelosuojus pitäs lähtee nyt ainakin niin hyvin raolleen että mahtuu operoimaan sen iskarin kiinnityksen kanssa ja saattopa olla että se koko verhoilu lähti veks melko pienenllä tuskalla. En nyt muista ulkoa että oliko se kiinni jotenki siinä keskipenkin selkänojan puoleisesta päästä. Joskus oli irti sekin omasta kulkineesta kun asensin taakse lisäpenkkiä ja muistikuva on että helppo homma oli sen verhoilun purku ja takas laittoki.

Iskarin yläpäässä ei oo mitään ihmeellistä.  Yks mutteri auki vaan niin iskari on irti. Tarviit kuusiokolon tai mahdollisesti torxin jolla pidetään iskarin varren päästä kiinni kun mutteri väännetään auki. Sitten vaan homma käänteisesti läjäten niin homma ok. 

sami73

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 142
Vs: 406 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #5 : 24.09.2017, 11:21:35 »
Kiitokset!

Hyvät ohjeet, näillä kyllä varmasti onnistuu ja helpottaa kun heti tietää miten pitää tehdä  :)
Nykyinen: 406 Grw Hdi 110 -03, Volvo V70 1.6 D -12
Edelliset: Vectra Dti -98, Astra Di -99,Sunny 2.0 D -93, 405 GLX 1.6 -91,Camry 1.8 td -85, Datsun 100 A -76, Jetta 1.6 D -82

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 751
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Takaiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #6 : 24.09.2017, 15:10:56 »
Huomioi prikka ja mitta, johon yläpään kumit kiristetään. Prikkaa on kolinan vuoksi sorvattu pienenmäksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -