Kirjoittaja Aihe: 504 Pickup - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 24197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pera187

  • Vieras
Onko kaikissa pickup 504:sissa lukkoperä?

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Esitetietojen mukaan lukkoperä on ollut vakiovarusteena 504 pickupeissa. Joskin varmaan aika monesta kitkalevyt ovat loppuunkuluneet kovan käytön, öljynvaihtojen laiminlyönnin tai väärien öljyjen takia.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989

pera187

  • Vieras
Löytyyköhän enää mistään kitkalukon huoltosarjaa, jossa olis ainakin uudet levyt?

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Olen ymmärtänyt, että sama tasauspyörästö on ollut käytössä myös erillisjousitetuissa akseleissa ja mm. 505:ssä, joten varmasti löytyy uusia kitkalevyjä. Itse lähtisin kyselemään esim. KTA-motorsista Karhulasta tai peräti merkkiliikkeestä.

Sitten on olemassa myös rajumpi vaihtoehto: http://www.aussiefrogs.com/forum/attachments/peugeot-forum/24943d1326456234-torsendiff-504-torsen.jpg
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Muutaman vuoden 504 avolavoja tutkittuani, entisten omistajien kanssa keskusteltuani ja parin varaosa-auton kokemuksella voisin listata muutamia tyypillisiä ongelmia:
- Pahin ongelma on ruoste, eikä korjausta yhtään helpota monikerroksiset kotelorakenteet esim. kynnyskoteloissa. Muutamia tyypillisiä ruostekohtia ovat takahelma, lavan pohja ja pyöräkotelot lavalla, takapyörien etu- ja takapuolella olevat pultattavat panelit, kynnyskotelot ja lattia.
- 5-vaihteiset vaihdelaatikot vaativat silmälläpitoa. Öljyvuoto johtaa hoitamattomana vaihteiston tuhoon. 4-vaihteisista ei ole tietoa. Varaosavaihteistoja ei irrallaan juuri ole kaupan, vain kokonaisen auton mukana.
- Lavan takaluukku on käytännössä kaikissa yksilöissä melkoisen pahoinpidelty, samoin takahelma ja -valot. Näitä peltiosia ei uusina löydy. Takavaloja saa helposti ebaystä.
- Ovien aukipitosalpojen lenkit ovat useissa yksilöissä poikki, ja ellei oveen ole tehty jotain muuta rajoitusta aukeamiskulmalle, niin oven ulkopelti on lommolla osuttuaan etulokasuojan takareunaan. Aukipitosalpojen lenkkejä en ole onnistunut löytämään varaosina ja varaosa-autoissakin ne ovat rikki.
- Ulkopuolen ovenkahvat hajoavat, jolloin oven saa auki vain sisäpuolelta. Uusia saa helposti.
- Virtalukot  jumittuvat ja virtalukon pohjat aiheuttavat käynnistysongelmia. Uusia saa helposti.
- Ovien tiivisteet eivät pysy yläkulman mutkassa paikoillaan, jolloin vesi vuotaa sisään tiivisteen ja korin välistä. Vesi lattialla johtaa ruostumiseen.
- Edellisestä johtuen ovipahvit vettyvät ja vääntyilevät.
- Ikkunakammet ovat heikkoja, sekä nupit että kampien kiinnitys akseliin hajoavat. Uusia on saatavilla.
- Seisotus auringossa tuhoaa ratin. Kehän muovi irtoaa ja murenee teräskehän ympäriltä. Uusia ratteja ei ole näkynyt tarjolla.

Kuten edellisestä huomataan, on varsinainen autotekniikka vaihteistoa lukuunottamatta melkoisen pomminvarmaa. Varaosia saa halvimmalla ostamalla kokonaisen auton, jolloin parilla-kolmella sadalla saa melkoisen kasan osia. Tosin tyypilliset vikakohteet ovat todennäköisesti siinäkin rikki  :P Peltiosia löytyy lähinnä etupäähän: lokasuojia, ovien pintapelteja, konepeltejä sekä keulan poikittaisia palkkeja ja peltejä.  Mihinkään yllä mainittuun tyypilliseen ruostepaikkaan en ole löytänyt uusia korjauspeltejä.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Ja heti seuraavana päivänä löysin serie04:n valikoimista edellä mainitsemiani aukipitosalpojen teräslenkkejä, ohjauspyörän, takahelman sekä lavan alla kyljessä olevat pultattavat paneelit vasemmalle puolelle. Hintaa noilla peltiosilla ja ratilla on kyllä sen verran, etten niitä ainakaan vielä tilannut.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989