Kirjoittaja Aihe: Näppäiltävän ajonestolaitteen koodin selvittäminen  (Luettu 17247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

plagu

  • Vieras
Näissä kun tuppaa ecut välillä menemään lukkoon kun näppis on ollut irroitettuna ja sitten ajansaatossa koodit katoilleet niin tässä hieman apuja.

Tarvikkeet:

Kuumailma-asema (itselläni atten 85d)
Laite jolla lukea Motorolan HC sarjan prosessoreita (itselläni x-progm)

-Irroita näppäimistö autosta
-Avaa näppäimistö
-Paikallista näppäimistön sisältä motorolan prosessori
-Poista prosessori (kuvassa poistettu):



-Liitä prosessori lukulaitteeseen:



Lue prosessorin sisältö:



Varsinainen ajoneston koodi on ensimmäisen rivin 4 tavua eli 06080606 suomennettuna 6866.

Juota prosessori takaisin näppäimistöön, purkki läjään ja takaisin autoon+kovaa ajoa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Näppäiltävän ajonestolaitteen koodin selvittäminen
« Vastaus #1 : 24.07.2013, 20:51:23 »
Datalehti ja näppis kätöseen. Siltaa TXD ja RXD pinnit. Virta päälle. Poista siltaus. Kytke RXD, TXD ja maa RS-232 kaapeliin - pienet logiikkatestipäät käteviä. Suorita PCBug11 sovellus ja lue muisti.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 753
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Näppäiltävän ajonestolaitteen koodin selvittäminen
« Vastaus #2 : 24.07.2013, 22:56:36 »
Bengun menetelma vaikuttaa turvallisemmalta, kun prossaa ei tarvitse lämmitellä, eikä irroitella. Hyvä tietää, vaikka ajonestokoodit ovatkin lähes historiaa  ;). Kuka "pöllisi" enää vanhaa 406:sta...taannoin vedettiin pistoke irti käynnin aikana ja estonäppäilyt loppuivat siihen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: Näppäiltävän ajonestolaitteen koodin selvittäminen
« Vastaus #3 : 24.07.2013, 23:33:35 »
Omien kokemusten perusteella suurin osa kytkennässä olevista lukukerroista epäonnistuu, minimissään tuohon benkun ohjeesen lisäisin kiteen oikosulkemisen, ja miten tuolla pcbug:lla pääsee piirin suojauksen ohitse? x-progm tekee sen automaattisesti. Omaan makuun juottaminen on helpointa, alle minuutti irti ja toinen kiinni mutta jokainen tavallaan.
Toisekseen pcbug11 on nykykoneilla käyttökelvoton.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2013, 23:40:36, kirjoittanut plagu »

Benkku

  • Vieras
Vs: Näppäiltävän ajonestolaitteen koodin selvittäminen
« Vastaus #4 : 25.07.2013, 01:04:43 »
Ohjain menee/asetetaan bootstrap moodiin ts. 'serial to ram' tilaan, jolloin user mikrokoodia ei suoriteta. PCBugilla sitten ladataan muistiin (RAM) pätkän muistinluku (EEPROM) koodia ja käskyttää prosessorin suorittamaan RAM muistiin ladatun koodin. On tuossakin pari pikku juttua, nimittäin näppiksiä on kolmea tyyppiä.

Vanhimmissa MC68HC05 ja napsun uudemmissa MC68HC11, uusimmassa mallissa koodi on ulkoisella 93C46 sarja-eeprom muistilla.

PCbug11 sovelluksesta on nykykoneille muokattu versio.
http://home.earthlink.net/~tdickens/68hc11/basics/my_tools.html

Kyseisessä 68HC05B16 / 52 PLCC kantaisessa SCI liitännän pinnit.
50 RDI (Receive data in)
52 TDO (Transmit data out)
41 gnd

Riippuen PC:stä voi joutua askartelemaan TTL/RS-232 signaalitasomuuntimen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 25.07.2013, 01:09:56, kirjoittanut Benkku »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 093
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Näppäiltävän ajonestolaitteen koodin selvittäminen
« Vastaus #5 : 25.07.2013, 06:51:54 »
Tämän tason ammattitaitoa olisi aikoinaan tarvittu kun kaverin 605 seisoi merkkiliikkeen pihassa ja koodit oli hukassa. Merkkiliikkeen koodiproffa sanoi että ko autossa on korkeimman tason suojaukset joita ei kukaan pysty lukemaan tai ohittamaan. Onneksi tuohon autoon koodit kuitenkin löytyi jostain almanakan kulmasta ja "isoleijona" pääsi taas liikenteeseen.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07