Arkistoitu ohje: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)
Auto: 2003 206 1,4 XR (TU3JP, KFW, 160 000 km).
Autossa on ilmeisesti Magneti-Marelli -moottorinohjaus. Yritettäessä käynnistää startti pyörii nätisti, mutta auto ei suostu käynnistymään. Tutkin asiaa haun avulla ja mahdollisiksi vioiksi löytyi mm. akku, ajonesto, bensapumppu/bensapumpun rele, BSI, ECU, johtosarjat, kaksoisrele, kampiakselin asennontunnistin, lämpötila-anturi, puolapaketti, virtalukko ja 4. sylinterin suuttin.
Ongelma alkoi yht'äkkiä eilen. Eilen yritin käynnistää perinteisesti valuttamalla alamäkeen ja laittamalla vaihdetta silmään. Ei lähtenyt tällä, mutta yrityksen jälkeen startti sai koneen käyntiin, kone kävi 3-5 sekuntia ja sammui. Tämä lyhyt käynti toistui kolmesti ja neljännellä kerralla lähti mopo käyntiin. 15 km ajettuani syttyi moottorin itsediagnostiikkavalo. En muista tarkalleen, piippaus kuului säännöllisesti, mutta valo joko vilkutti tai paloi jatkuvasti. Samalla moottorista katosi osa tehoista ja kiihdyttäminen oli tuskaa. Liikennevaloissa en havainnut ongelmia tyhjäkäynnissä. Perille päästyäni epäilin, ettei käynnisty enään, joten päätin kokeilla heti sammutettuani. Ei käynnistynyt. Annoin jäähtyä pari tuntia, kokeilin uudestaa, mutta tuloksetta. Tänään aamulla kokeilin taas, mutta sama homma. Startti siis pyörii edelleen iloisesti, mutta kone ei käynnisty.
Eli en tiedä onko kyse yhdestä ja samasta vai kahdesta eri viasta. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Voiko jotain mainitsemiani vikoja sulkea pois?
Miten Pösön ajonesto toimii? Startin pyöriminenhän ei sulje ajoneston mahdollisuutta pois. Pystyykö ajonestovian sulkemaan pois selvittämällä saako bensapumppu virtaa?
Mainitaan vielä, että laittaessa virrat päälle kojetaulussa palaa moottorin itsediagnostiikkavalo ja latauksen varotusvalo. Tämä on ilmeisesti ihan normaalia.