Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkin  (Luettu 18485 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hmm74

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #15 : 22.09.2006, 07:34:24 »
Joopajoo, just oon retostellu kuinka hyvä ja viaton auto 406 onkaan ja taas menee kuluvaa osaa ;) No nippanappa menisi tämä huoltoväli ilman remppoja, kun 300 tkm enää reilun tuhannen kilsan päässä...

Eli oireena kytkimen luistaminen 5-vaihteella, kun kiihdyttelee maantienopeuksiin ja laittaa 5 silmään tuossa 70 km/h:n paikkeilla. Eli kierroslukumittari hypähtää hetken ja kuuleehan tuon korvallakin.

Asia on vissiin saletti, että kytkin menossa? Mitään ääniä ei kuulu. Onko sivistyneitä veikkauksia, kuinka nopeasti jään tielle? n. 500 km maantietä nyt ensioireiden jälkeen ajettu ja veikkaisin, että tuhansia vielä edessä, jos se vaan kestää. Esim. ohittelut sujuvat vielä ihan kivasti...

Ja mitäs tuollanen kytkinremppa maksaa ja kuinka työläs tehdä "itse" (appiukko?)...

406 varaosakatalogissa (tehdaskunnostettuja osia), joka tuli kotiin, ei vissiin edes diisseleiden kytkimiä ollut. Tuollahan jossakin luki, että kytkinremppa maksais jopa 1500 euroa?

Toisaalta Motonetissa on tälläset kytkimet:

KYTKINSARJA    PEUGEOT 406
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa painelaakeri on erikseen.
406 1,6/1,8 --12.97. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  84-1308    78.50 ???
406 1,6/1,8 1.98--
406 2,0 --98 (ei Turbo/HDi). . . . . . . . . . . . . . . .  84-1737   188.00 ???
406 1,9TurboD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  84-1740   167.85 ???
406 2,0Turbo/2,0HDi/2,1TurboD. . . . . . . . . . . . . . .  84-1762   209.23 ???


Eihän tuo 209 euroa kohtuuton ole...jos se vaan on kelpo kytkin?  ???
Ford Mondeo

exät: 407 SW 1,6 hdi, vm 05, 252 tkm ja 406 sr gw hdi (66kW), vm. 01, 480 tkm, vectra cdx 2.0i 16v vm. 94 ja 205 xr 1,4 vm. 88

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #16 : 22.09.2006, 09:19:50 »
Jos sinulla on HDi, suurin ongelma on vauhtipyörä. Se tahtoo ottaa siipeensä jos kytkin luistaa.
Itse kytkin ei ole kallis, mutta vautopyörän kanssa se on todella kallis. Noilla kilsoilla veikkaisin, että vaihtoon menee koko paketti. Kannattaa ajoissa tutkia vaihtoehtoja, josko löytyisi halvempi paketti muista merkeistä / malleista.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

taimen

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #17 : 22.09.2006, 09:59:44 »
Kannattaa soittaa Kai Knuutilalle (http://www.kaiknuutila.fi/), siellä ei hinnastossa ollut kuin 1.9TD kytkinpaketti, mutta kaikki oli halvempia. Josko sieltä sitten saisi myös HDi:n. Nuo ovat lisäksi Valeon (=alkuperäisiä?).

22248       Kytkinpaketti Valeo 1,8 16-ventt. -1/98     188.00 €
22249      Kytkinpaketti QH 1,8 16-ventt. -1/98    76.00 €
22250      Kytkinpaketti Valeo 2,0 16-ventt. -99    159.00 €
22251      Kytkinpaketti Valeo 1,9 Turbodiesel -3/99    164.00 €


22200       Kampiakselin hihnapyörä alkuper. 2,0 HDi     188.00 €

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #18 : 22.09.2006, 10:40:06 »
Ainakin kytkinpaketti menee uusiksi, joka maksanee (66kW malliin) automaalla noin 160€ + työ 400€. Vauhtipyörä 350€ + työ. Koko hoito automaalla noin 1000€. Jos joku (tai itte) tekee halvemmalla ja kahden vuoden takuulla niin kannatta kokeilla.

80kW malliin maksoi kesällä reilun 1600 egee Automaalla.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

hmm74

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #19 : 22.09.2006, 10:53:12 »
Aikalailla tuntuu tosiaan olevan hintahaarukkaa....kyl mä melkein merkkihuoltoja kartan viimeiseen saakka. Vaikka on onhan niissä (periaatteessa) asiantuntemusta.

Ja sitten jälleen kerran osoitan tyhmyyteni...onko vauhtipyörä ja hihnapyörä sama asia? Hihnapyörä on autostani vaihdettu n. 80000tkm sitten...eikä mitään ravistuksia tunnu. Eli selviäisinkö pelkällä kytkimen vaihdolla... :o
Ford Mondeo

exät: 407 SW 1,6 hdi, vm 05, 252 tkm ja 406 sr gw hdi (66kW), vm. 01, 480 tkm, vectra cdx 2.0i 16v vm. 94 ja 205 xr 1,4 vm. 88

akke

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #20 : 22.09.2006, 12:24:13 »
Ja sitten jälleen kerran osoitan tyhmyyteni...onko vauhtipyörä ja hihnapyörä sama asia? Hihnapyörä on autostani vaihdettu n. 80000tkm sitten...eikä mitään ravistuksia tunnu. Eli selviäisinkö pelkällä kytkimen vaihdolla... :o

Vauhtipyörä on jossain siellä vaihdelaatikon ja kytkimen yhteydessä ja hihnapyörä taaseen siellä apulaitehihnan tienoilla. Apulaitehihna on näkösällä ja pyörittää laturia ja ohjaustehostimen pumppua ym. Ei nää yleensä rikkoudu samaa tahtia, mutta molemmat menee taatusti joskus rikki.

hmm74

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #21 : 25.09.2006, 12:42:07 »
Lainaus
Nyt selvis miksi on niin iso hintaero, hdi 66kW malliin siis vauhtipyörä maksaa automaalla 350€, mutta 80kW malliin huikeat 800€. Onneksi mulla on vain 66kW!

Mutta itse kytkimen kanssa onkin vissiin hieman toisinpäin. 80kW:n mallissa on kuulemma perinteinen kytkin ja tässä 66kW:n vehkeessä, mikä itselläkin on joku "vetokytkin" jota puolestaa osa kyläpajoista vierastaa kuin vierasta sikaa. Tämä puolestaa tietää vähemmän tarjontaa huoltamopalveluihin ja sitä kautta ehkä korkeampaa hintaa, kun ei voi niin kovasti kilpailuttaa.

Ainakin työkaupungissani Kemissä 2 pajaa sanoi kiitos ei...ja neuvoi yhdelle pajalle Tornioon. No onneksi kotikaupungissa Rovaniemellä eka soitto sattui mm. citikkoihin erikoistuneeseen pajaan ja sinne nyt aika varattu. Hinta-arvio n. 700 euroa. Ne ei pitäny vauhtipyörän vaihtoa ollenkaan tarvittavana toimenpiteenä. Jos se on saanu siipeensä, sitä voi kuulemma hieman naapurissa "hioa/viilailla"??  :o
Ford Mondeo

exät: 407 SW 1,6 hdi, vm 05, 252 tkm ja 406 sr gw hdi (66kW), vm. 01, 480 tkm, vectra cdx 2.0i 16v vm. 94 ja 205 xr 1,4 vm. 88

akke

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #22 : 25.09.2006, 12:48:20 »
Ainakin työkaupungissani Kemissä 2 pajaa sanoi kiitos ei...ja neuvoi yhdelle pajalle Tornioon. No onneksi kotikaupungissa Rovaniemellä eka soitto sattui mm. citikkoihin erikoistuneeseen pajaan ja sinne nyt aika varattu. Hinta-arvio n. 700 euroa. Ne ei pitäny vauhtipyörän vaihtoa ollenkaan tarvittavana toimenpiteenä. Jos se on saanu siipeensä, sitä voi kuulemma hieman naapurissa "hioa/viilailla"??  :o

66kW:n mallissa kytkinremppa osat + työ kokonaisuudessaan (ilman vauhtipyörän vaihtoa) maksaa AD:llä suurinpiirtein 400€ ja automaalla 550€. Näin ollen 700€ on törkeetä kiskontaa.


hmm74

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #23 : 25.09.2006, 14:36:25 »
Lainaus
66kW:n mallissa kytkinremppa osat + työ kokonaisuudessaan (ilman vauhtipyörän vaihtoa) maksaa AD:llä suurinpiirtein 400€ ja automaalla 550€. Näin ollen 700€ on törkeetä kiskontaa.

Pahalta tuo tosiaan kuulostaa. Toisaalta hyvähän se on kiskoa, kun suurinosa firmoista ei edes huoli koko hommaa! Jos en väärin muista, niin merkkihuolto Rovaniemellä arvioi hinnaksi 900 euroa....No toisaalta moni muu asia on täällä Lapissa halvempaa kuin esim Hesassa (esim asuminen ja ruoka ja tietysti palkkakin ;) )

Pitääkö tuo edes paikkansa, että 66kW:n kytkimen vaihto on työläämpi juttu kuin perinteisen kytkimen?
Ford Mondeo

exät: 407 SW 1,6 hdi, vm 05, 252 tkm ja 406 sr gw hdi (66kW), vm. 01, 480 tkm, vectra cdx 2.0i 16v vm. 94 ja 205 xr 1,4 vm. 88

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #24 : 25.09.2006, 23:10:36 »
Pitääkö tuo edes paikkansa, että 66kW:n kytkimen vaihto on työläämpi juttu kuin perinteisen kytkimen?

Eipä juuri pidä ja sitäpaitsi vetotyypin kytkin (mikäli sellainen) on käytössäkin / 'teknisesti' parempi.


taky

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #25 : 26.09.2006, 07:33:53 »
Eipä juuri pidä ja sitäpaitsi vetotyypin kytkin (mikäli sellainen) on käytössäkin / 'teknisesti' parempi.

Vetotyyppinenkytkin, millainen rakenne se on?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #26 : 26.09.2006, 07:59:12 »
joo-o, taas ne tietää Essolla paremmin  ::)

66kW mallissa on tosiaan vetotyypin kytkin, tosin se ei ole 2.0 HDi pannu vaan 1.9 TD. Voihan noissa olla tietty vuosimallieroja, mutta mikään varaosakatalogi ei tunne 2.0 HDi vetotyypin kytkintä.

Eikä vetotyypin kytkimessä ole mitään hankalaa, ei edes vaihtotyössä, pitää vaan tietää mitä tekee.

Vetotyypin kytkimessä on painelaakeri kiinni paineasetelmassa, kytkimen irroitus suunta on tasan toinen kuin normaalisti. Normaali = vauhtipyörän suuntaan, vetotyypi = askin suuntaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

hmm74

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #27 : 26.09.2006, 09:45:03 »
Lainaus
66kW mallissa on tosiaan vetotyypin kytkin, tosin se ei ole 2.0 HDi pannu vaan 1.9 TD. Voihan noissa olla tietty vuosimallieroja, mutta mikään varaosakatalogi ei tunne 2.0 HDi vetotyypin kytkintä.

Joo kyllä tieto lisää tuskaa. Ja nimenomaan tieto siitä, että kukaan ei tiedä yhtään mitään ;) Ei ainakaan alan ammatilaiset.

Täytyypä toivoa, että autossani on ylihuomenna siihen sopiva kytkin!! Vaikka kyllä nyt kuitenkin luulisi, että citikoihinkin erikoistunu huolto jotakin hdi-moottoreista ymmärtäis...
Ford Mondeo

exät: 407 SW 1,6 hdi, vm 05, 252 tkm ja 406 sr gw hdi (66kW), vm. 01, 480 tkm, vectra cdx 2.0i 16v vm. 94 ja 205 xr 1,4 vm. 88

akke

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #28 : 26.09.2006, 11:01:27 »
Minulla auttoi melkoisesti 406:n kykimen takelteluun, kun voitelin kytkinvaijerin ja kytkinkopassa olevat nyloniset puslat.

Muistaakseni 2.0 hdi 66kW:ssa ei ole vaijeria vaan oisko jonkinlainen tanko-systeemi. No voi sitäkin jotenkin rasvata  :)

JyrkiL

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #29 : 26.09.2006, 11:40:53 »
Muistaakseni 2.0 hdi 66kW:ssa ei ole vaijeria vaan oisko jonkinlainen tanko-systeemi. No voi sitäkin jotenkin rasvata  :)

Kyllä 406:n on myös vaijeritoimisiä kytkimiä.