Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkin  (Luettu 18483 kertaa)

1 Jäsen ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #30 : 26.09.2006, 14:30:35 »
Vetotyypin kytkimessä on painelaakeri kiinni paineasetelmassa, kytkimen irroitus suunta on tasan toinen kuin normaalisti. Normaali = vauhtipyörän suuntaan, vetotyypi = askin suuntaan.

Kyllä ja lautasjousen tukipiste painelevyn kehällä = pienempi poljinvoima verrattaessa jousivakioltaan samansuuruisia (veto vs. työntötyypin mekanismin) lautasjousia.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #31 : 26.09.2006, 18:57:17 »
Joo kyllä tieto lisää tuskaa. Ja nimenomaan tieto siitä, että kukaan ei tiedä yhtään mitään ;) Ei ainakaan alan ammatilaiset.

Täytyypä toivoa, että autossani on ylihuomenna siihen sopiva kytkin!! Vaikka kyllä nyt kuitenkin luulisi, että citikoihinkin erikoistunu huolto jotakin hdi-moottoreista ymmärtäis...

Löysin 406:sen varaosakatalogin, siitä poimittua:

Varaosanumero     Moottorityyppi
205118                XUD9TE  (66kW)
205140                XUD11BTE    (81kW)
205145                DW10TD   (66kW)
205142                DW10ATED    (81kW)

Kyllä ne tietää siellä Citikkahuollossa, joskin noi TD ja HDi koneet menee aika helposti sekaisin ihan keneltä vaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #32 : 26.09.2006, 20:49:25 »
joo-o, taas ne tietää Essolla paremmin  ::)

66kW mallissa on tosiaan vetotyypin kytkin, tosin se ei ole 2.0 HDi pannu vaan 1.9 TD. Voihan noissa olla tietty vuosimallieroja, mutta mikään varaosakatalogi ei tunne 2.0 HDi vetotyypin kytkintä.

Eikä vetotyypin kytkimessä ole mitään hankalaa, ei edes vaihtotyössä, pitää vaan tietää mitä tekee.

Vetotyypin kytkimessä on painelaakeri kiinni paineasetelmassa, kytkimen irroitus suunta on tasan toinen kuin normaalisti. Normaali = vauhtipyörän suuntaan, vetotyypi = askin suuntaan.
Kyllä minulle kerrottiin ( ja näytettiinkin ) Automaalla 80kW:n HDi:ssäni olevan vetokytkin. Siksi vauhtipyörän hajoaminen saattaa aiheuttaa ongelmia, koska kytkimen akseli on lootan etulaidassa ja jos kytkin pääsee hierasemaan lootaan, valu murtuu akselin ympäriltä ja kytkin rentoutuu akselin irrotessa lootan reunasta, kun siihen kohdistuu veto.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #33 : 26.09.2006, 21:13:18 »
Kyllä minulle kerrottiin ( ja näytettiinkin ) Automaalla 80kW:n HDi:ssäni olevan vetokytkin.

Erikoista silleen että edes Pösön varaosa katalogi ei tunne vetotyypinkytkintä HDi:n tapauksessa...

XU10J4R 2.0i bensa/XUD9TE 1.9 TD koneissa on vetotyypin kytkin - BE3R vaihteiston yhteydessä

EW/DW moottorien ja BE4R/ML5T vaihteistojen yhteydessä on kytkin tyyppi erilainen
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #34 : 27.09.2006, 08:44:34 »
Erikoista silleen että edes Pösön varaosa katalogi ei tunne vetotyypinkytkintä HDi:n tapauksessa...

XU10J4R 2.0i bensa/XUD9TE 1.9 TD koneissa on vetotyypin kytkin - BE3R vaihteiston yhteydessä

EW/DW moottorien ja BE4R/ML5T vaihteistojen yhteydessä on kytkin tyyppi erilainen

Auto on vm. 2000 406 HDi GW. Olisiko asentajilla ja korjaamopäälliköllä päivitettettävää tiedoissaan. Ne oikein valokuvasivat sen lootan etukannen raapaisujäljet, josko se kytkinakselin kiinnike rentoutuisi  niin eivät joutuisi maksumiehiksi.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #35 : 27.09.2006, 11:58:37 »
noni, nyt sain varmistuksen, olet oikeassa siinä että FL HDi 80 kW mallissa on "pulltype" kytkin - silleen hilpeää että katsoin kykimen kuvat varaosa cd:ltä, no joo, siinä on täytynyt olla väärä kuva :P  Sillä "pulltype" mallista tuskin irtoaa painelaakeri, eikä sitä saa erikseen.

FL HDi 66 kW mallissa on "pushtype" kytkin.

Tarkoittaa muuten myös sitä että motonetin osien listaan ei voi luottaa lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2006, 12:05:07, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SLe

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #36 : 09.07.2007, 16:20:00 »
Minua on ja peloiteltu kytkinrempalla. Iloinen yllätys oli että 2000 80 kW HDi:hin, jossa on pull-type kytkin, saa tehdaskunnostettua kytkintä. Hinta näytti olevan 188 € merkkiliikkeessä. Näin ruudulta enkä, sen tajusin vasta myöhemmin, tullut kysyneeksi onko se liikkeen hinta vai asiakkaan hinta. Ikävä uutinen oli että vauhtipyörää ei saa tehdaskunnostettuna, lähtöhinta päälle 860 € (näytti ruudulla olevan että liikkeen hinta on jotain 680 €).

Kytkinremontti vaatii n. 8 tuntia ja jos vauhtipyörä uusitaan, vielä lisää. Varaosamies ei tiennyt tunteja, korjaamopäällikön vapautumista en jaksanut odottaa. Siinä sitä miettii: jos vaihtaa vauhtipyörän lisähintaa on äkkiä 1000 €. Jos et vaihda (ja jos ei oteta huomioon vaihdelaatikon vauriota), jossain vaiheessa vaihdat kuitenkin ja hinta on luokkaa 1500€. Vai vaihdatko? Oireita ei ole.

Moderator edit: korjailtu rivinvaihtoja hiukan selkeämpään suuntaan.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #37 : 10.07.2007, 00:12:47 »
Ex-406 110hv hdi: Uusi kytkinpaketti maksoi 160eur merkkiliikkestä v.2002. Kytkin+vauhtipyörä oli uusittu 180tkm kohdalla ja seuraava kytkin 292tkm kohdalla. Tuo oli taksi, siihen oli laitettu vanhanmallinen kiinteä vauhtipyörä.
Peugeot 508 & Peugeot 607

jhavukainen

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #38 : 21.04.2009, 08:12:36 »
Itsellänikin ottaa 406 2.0 vm. 2000 faceliftissä RFR koneella kytkin ihan ylhäältä kiinni, eli ennenkuin poljin palautuu normaaliin asentoonsa. Tämän pitäisi olla normaalia? Mielestäni ei ainakaan vielä luista... kytkinpaketti vaihdettu 60tkm sitten.. Ite oon ajanu jonkun 4tkm. Onko tässä muuten kytkin vaijerilla vai onko nestetoiminen? Ja pitäisikö huolestua tuosta kytkimestä? Vähänkin nopeemmin jos kiihdyttelee niin tuntuu tuo kytkin "nyppivän" aina vaihdoissa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #39 : 21.04.2009, 18:59:45 »
Ainakin 2002 mallisessa 406 HDi 90 hv kytkin oli nestetoiminen. Kannattaa valuttaa nestettä sen verran läpi ettei pääse kosteus rikkoman tiivisteitä ymv.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

aapee

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #40 : 19.10.2009, 15:18:05 »
Itsellänikin alkaa olemaan epäluuloja kytkimen toiminnasta. Autona myös 406 2.0hdi 66kw ajettuna 183tkm. Eli ongelmana on tuo kytkimen tosi ylhäältä ottaminen. lisäksi poljinta painettaessa esiintyy välillä polkimen liikkeen puolivälissä sellainen "kynsi". Tuntuu kuin poljin pysähtyisi siihen, mutta hieman lisää voimaa koipeen, niin poljin menee "kynnestä" yli. Kytkin ei (ainakaan paljoa) mielestäni luista (mittarin mukaan 100km/h, 5-vaihde, vakio renkaat = ~2300rpm)
Autoliikkeessä (ei pösö liike) kävivät koeajamassa ja sanoivat, että kykä ois loppu  ??? ??? ???

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #41 : 19.10.2009, 17:44:11 »
Itsellä taitaa olla vähän tiukka kytkinvaijeri, kun joskus pitää narinaa, kun polkee kytkintä esim. paikalla auto sammuksissa ja vaikka ikkuna auki. Tuskin tuolle vaijerille voi mitään muuta tehdä, kuin vaihtaa. Kytkimessä ei vaikuttaisi olevan vikaa, kun toimii hyvin, eikä luista. ;)

pugisti

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #42 : 19.10.2009, 19:06:13 »
Itsellä aiemmassa 2.0 16v 1996 kytkin otti "normaalisti" eli suht alhaalla. Nykyinen ajokki 1997 2.1td, niin siinä aivan päinvastoin. Ottaa todella ylhäällä. mutta luistamisesta ym.ei ole tietoakaan. On tuohon jo tottunut itsekin, kun on kahden kuukauden aikaan kerinnyt ajaa jo yli 5500km.

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #43 : 19.10.2009, 19:57:29 »
Kytkimen luistamiseen on helppo testi tuon koneen kanssa. Aja vitosvaihteella niin, että kierrokset ovat vähän alta kahden tonnin ja paina kaasu pohjaan. Jos kierrokset yhtään hyppäävät tai meno tuntuu kuin ajaisi automaattia jossa luistaa momentinmuunnin, niin silloin se kytkin luistaa. Loppuahan se voi toki lähestyä muutenkin ilman että se vielä luistaa, mutta siitä on turha huolestua. Ainakin tuolla koneella varustetussa 306:ssa ottaa ehjäkin kytkin vasta liikeradan n. viimeisellä kolmanneksella. Mitään pykäliä siinä polkimen liikkeessä ei kyllä pitäisi tuntua.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #44 : 14.07.2010, 11:54:33 »
Pystyykös kytkinakselia rasvaamaan jotenkin nestetoimisessa kytkimessä?
Peugeot 607 2.2 2006 Titane