Kirjoittaja Aihe: 406 - Mittariston korjaaminen  (Luettu 42161 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #15 : 17.07.2006, 00:31:29 »
Vinkki...

Lämpöä kiertokäämimittarien kiinnitystappeihin ei saa antaa liikaa eli mittari voi vikaantua lämmitettäessä liian kauan.

Miksikö ?

Kiertokäämimittarien käämilangat ovat erittäin ohuita ja käämilangan päät voivat irrota tinauksistaan myös käämin suojalakka voipi 'palaa' kohdasta jossa langan pää lähtee käämintään kiertymään (polttaen myös ko. lankaa kyseisessä kohdassa koskettavan kääminnän osan)  jolloin käämi oikosulussa.


Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #16 : 18.07.2006, 21:40:36 »
Tuli sitten omakin irroitettua ohjeiden mukaan vaikkakin mittari oli kiinni neljällä ruuvilla, 2 ala reunoissa ja 2 ylä reunoissa, mittari vaan on VDO ja aivan erilainen kuin ohjeessa, mittareita ei saa irti kytkentälevystä muuten kuin irroittamalla jokaisesta mittarin "moottorista" 2 torx ruuvia ja kolvaamalla neljä nastaa irti, ei kiitos!
silmämääräisesti en huomannut juotoksissa vikaa, tässä vielä kuva:
« Viimeksi muokattu: 18.07.2006, 21:45:26 kirjoittanut Arde »
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #17 : 24.09.2006, 19:38:57 »
Kiitokset Pekoistin kuvilla varustetusta korjausvinkistä - rohkaistuin myös kolvailemaan 406:seni mittariston. Nyt toimii.

Tosin aluksi hieman säikäytti, kun koneen käynnistettyäni kiekkamittari (joka toimi alun perin, mutta jonka sitten "varmuuden vuoksi" kolvasin myös) ei hievahtanutkaan ja matkamittarin taustavalo oli pimentynyt --> mittaristo irti, kolvausten ja liitäntöjen tarkastus, uudelleen kiinni ja sama juttu. No, lähdin koeajolle ja totesin, että aiemmin ryppyillyt nopeusmittari toimii kuitenkin. Yllätys oli melkoinen, kun parin sadan metrin ajon jälkeen kiekkamittarikin heräsi eloon ja on toiminut siitä asti (lukuun ottamatta yhtä hyppäystä nollaan ja takaisin oikeille kierroksille). Matkamittarin taustavalon pimenemiselle en keksi muuta syytä kuin että polttimon lanka vaan sattui katkeamaan vaihdon yhteydessä. Pitää kokeilla uutta polttimoa jossain vaiheessa.

Luulen, että tuo mittaristo on aika tarkka noista kontakteista, eli mittaritaulu pitää painaa perille asti kiinni piirilevyyn. Myös se taustalevyn läpi tuleva liitin, josta pitää irrottaa metallinen pidike, lienee koottava huolellisesti. Itse ainakin taivuttelin metallipidikkeen jalkoja kireämmälle, että pidike varmasti painaa liittimen kontaktit kiinni. Lisäisin tuohon korjausvinkkiin sellaisen huomion, että sen liittimen irrottaminen taustalevystä edellyttää, että taustalevyssä olevaa muovipidikettä nostetaan pienen ruuvimeisselin avulla ylös sen jälkeen, kun metallinen pidike on irti - siellä on sellainen tappi, joka pitää liittimen paikallaan. Lisäksi matkamittarin näyttöosa pitää irrottaa piirilevystä, ennen kuin piirilevy irtoaa taustalevystä: näyttöosa on kiinni yhdellä ristipääruuvilla.

Jotenkin tuntuisi, että nuo epäonnistuneet korjaukset johtuvat noista liitinten kontakteista. Suihkuttelin kontaktisprayta liittimiin ja mittarin tappeihin ennen kasaamista. Käytin myös varmuuden vuoksi maadoitusranneketta ja maadoitettua juotoskolvia, mutta jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä, että liian kuuma kolvi tai staattinen sähkö voisi rikkoa osia.



505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #18 : 25.09.2006, 21:08:10 »
Sivusta lukeneena kysyn että onko noi piirilevyt oikeeta piirilevyä
vai sitä muovikalvoa jossa foliot?  Ainakin 505:sen mittarit (uusikoppasen)
on herkkiä hajoomaan jos niihin koskee,ne muovifoliot on ilmeisesti hapertuneet
ajan myötä.....  Juottamalla ohuen johdon kaikkien folioiden rinnalle
vois auttaa jos siellä foliot on? Muovifolio sitten sulaa todella herkästi eli
juotosasema ja vähän kokemusta hyvä olla ennenkuin alottaa.... 

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #19 : 25.09.2006, 22:45:34 »
Juotettavat osat ovat ihan oikealla piirilevyllä, mutta mittariston takalevyn takana on tuollainen muovifolio.

Sivuhuomautuksena sanottakoon, että tänään kiekkamittari olikin sitten pimeänä. :D Nopeusmittari kuitenkin kukkuu. Pitääpä kertaalleen vielä fiksata kiekkamittarin juotokset - vaikka sitten matkamittarin valon uusimisen yhteydessä. Voisi oikeastaan samalla pistää taustavalot uusiksi, ettei sitten myöhemmin tarvitse irrotella.

Huomasin, että lämpömittarissa on paikka ylikuumenemisen varoitusvalolle, mutta siinä ei ollut polttimoa. Muissakaan näkemissäni mittaristokuvissa ei kyseistä polttimoa näkynyt. ??? Kaipa tuo kuitenkin stop-valoa vilkuttelee, jos lämmöt sattuvat nousemaan liian korkealle, vai...?

Tiedossa on muutenkin pientä laittoa: huomenna pitäisi noutaa koukku matkahuollosta sekä uusi termostaatti tiivisteineen (nykyisellä ei lämpene kuin reiluun 70 asteeseen). Toivottavasti koukku menee heittämällä paikalleen.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #20 : 26.09.2006, 08:19:46 »
Ilmeisesti VDO:n mittarissa ei vastaavia juotos ongelmia esiinny?
Olisin edelleen kiinnostunut tietämään mihin automaattilaatikossa menee nopeusmittarin johto, on satunnaista pätkimistä nopeusmittarissa edelleen havaittavissa.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #21 : 28.09.2006, 15:54:59 »
No niin, hieman päivitystä tähän tilanteeseen.

Huomasin joku aika sitten, että matkamittarin valon lisäksi pimeänä on myös kellon taustavalo, ja samalla hetkellä kylmä aavistus hiipi sisimpään, josko olisin sittenkin rikkonut tuosta kotelon takana olevasta herkästä foliosta johteen, joka antaa virran kellon ja matkamittarin taustavalolle. Se, että polttimo palaa samanaikaisesti tällaisen fiksauksen yhteydessä sekä matkamittarista että kellosta (johon ei ole edes koskettu) on liian epätodennäköistä. Helskutarallaa. Kiekkamittari edelleen pimeänä.

No, pitänee rohkaistua ja irrottaa mittaristo vielä kertaalleen hyvin varovasti ja tehdä kontinuiteettitesti noiden folioiden johteille. Hyppylankoja juottamaan siis..  >:(

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #22 : 14.10.2006, 11:30:11 »
Ja päivitystä tilanteeseen.

Lauantaiaamupäivän puhteiksi otin kellon irti kojelaudasta (olipa repiminen.. yksi peltisistä kiinnitysklipseistä napsahti poikki tuon kanssa telutessa) lamppua vilkaistakseni. JouniL oli oikeassa: hehkulanka oli todellakin napsahtanut poikki mittaristoa irrottaessani. Kävin lähihuoltsikalta 1,2 W lampun palaneen tilalle ja valohan toimii taas. Nuo epäilykseni folion katkeamisista eivät siis pidä paikkaansa - matkamittarin valo ja kellon valo kärähtävät tietysti ensimmäisinä, kun molemmat palavat aina, kun virta on kytkettynä. Muu mittarivalaistushan palaa vasta, kun valot kytkee erikseen viiksestä päälle. Mittarin irrotus vaan katkaisi kamelin selän noiden osalta.

Tämä on sikäli rohkaiseva juttu, että nyt tuntuu vahvasti siltä, että onnistuin vain tekemään kylmäjuotoksen kiekkamittarin piirilevyliitäntöihin. Pitänee siis vielä kertaalleen ottaa mittaristo irti ja kolvailla kiekkamittarin liitännät huolellisemmin. Samalla saan vaihdettua tuon palaneen matkamittarin lampun.

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #23 : 14.10.2006, 16:42:11 »
No niin: iltapäivän puhteiksi irrotin mittariston ja kolvasin kierroslukumittarin uudelleen elektroniikkajuotostinalla kaikkia taiteen sääntöjä noudattaen. Ja vualaa! Kierroslukumittarikin pelittää taas.

Matkamittarin valo on tosin edelleen pimeänä, koska huoltoaseman polttimon runko oli juuri sopivasti erilainen kuin alkuperäinen. Mutta siinäkin vika on vain palanut polttimo.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #24 : 14.10.2006, 18:42:16 »
Joihinkin polttimon kantoihin voi vaihtaa polttimon pelkästään. Varovasti kun pihdeillä nytkyttää ja vetää polttimoa pois kannastaan, sen tulisi irrota.

Hyvä apuväline irrotuksessa on myös pätkä kumiletkua.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #25 : 14.10.2006, 22:18:46 »
Näissä polttimoissa taitaa juuri ikävästi olla taitetut jalat. Tuossa kuvassa näkyy huoltsikalta ostettu polttimo, jossa jalat on taitettu ulospäin kontaktipintoja vasten.



Ja tässä kun kuvien kanssa vauhtiin pääsin, niin laitanpa samalla kuvan tuosta piirilevyn liittimestä, joka työntyy mittariston valkoisen takalevyn takapuolelle. Liittimen irrottamiseksi tuota ylempää muoviosaa on taivutettava hieman ylöspäin, että liitin vapautuu keskellä olevan lukitusnastan alta.



Ja tuossa vielä hieman tärähtänyt suurennos mittarin juotettavasta jalasta piirilevyllä. Tämä kuva on otettu ennen juottamista: kyllä tuossa on hienoinen ura havaittavissa jalan ja piirilevyn kontaktipinnan välisessä juotoksessa.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #26 : 18.10.2006, 20:11:09 »
Mutta kyllä minusta tuollaiset kylmätinaukset ovat sellaisia valmistusvirheitä, että saisivat korjata ne KAIKKI merkkiliikkeessä ja takuuseen!, Tuollaiset viat ovat häpeällisiä.

Sama vika löytyy monesti TV:stä ja monesta muusta elektroniikka laitteesta...     ...Useampia TV:tä korjannut mutta koskaan en ole vielä vaihtanut niihin yhtään osaa.

Rikkinäisiä komponetteja laitetaan sitten asiakkaan lapaseen ja laskutetaan tunnit...  ::)

Vika johtuu koneellisesta juottamisesta, juotos on kompromissi, ei hyvä ohuelle langalle eikä paksulle...

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #27 : 19.10.2006, 08:35:03 »

Vika johtuu koneellisesta juottamisesta, juotos on kompromissi, ei hyvä ohuelle langalle eikä paksulle...



Oman elektroniikkakokemukseni mukaan pahin virhe tehdään siinä, että kiinnitetään suuria kappaleita joustamattomasti pelkän tinan varaan. Lämpölaajenemisen aiheuttamat voimat ovat niin suuria, että tina antaa ennemmin tai myöhemmin periksi. Tuo mittarin juotettava jalka vaikuttaa juuri sellaiselta tapaukselta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #28 : 20.10.2006, 02:13:22 »
Mekaaniselle rasituksellehan tuollainen mittari-elementin liitosjuotos joutuu. Itse olen korjannut nuo juottamalla jalasta lyhyen 0.25 mm2 johtimen pienelle lenkille suoraan folioon.

Mittari-elementin kiinnitystä voi, mikäli mittari-elementin muovi tmv. runko lähellä piirilevyä tai jopa kosketuksessa/kiinni siinä, parantaa liimalla. Sopivan (kiihtyvyyksiä ja resonansseja vaimentavan) liiman käyttö ehkäisee/vähentää myös kiihtyvyyksien (tärinä yms.) aiheuttamaa mekaanista rasitusta.

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #29 : 20.10.2006, 12:55:33 »
Mutta tuollainen hypplankakorjaushan tuohon tosiaan olisi pitänyt tehdä, ettei tärinä jatkossa aiheuta samaa ongelmaa. No, jospa se kestäisi tuolla juotosten korjauksella jokusen vuoden. Laitanpa tähän vielä muutaman kuvan, joista selviää tuon mittariston kiinnitys piirilevylle.

Ensimmäinen kuva mittariston etulevyn takapuolelta, jossa näkyvät nuo reiät, joihin johdintapit tulevat. Käytännössä tuo mittarin etulevy on kiinni ainoastaan kyseisten johdintappien varassa.



Toinen kuva piirilevyn etupuolelta telineestä, johon tuo yllä oleva viisarin siirtomekanismi asettuu. Johdintapit näkyvät tuossa telineessä, joka ei ole kiinni piirilevyssä muuten kuin noiden tappien juotoksilla ja yhdellä muovitapilla, joka näkyy telineen vasemmassa alareunassa pyöreänä muotona (keskellä näkyvä valkoinen muovitappi on mittarin takalevyssä kiinni - ei piirilevyssä, kuten viimeisestä kuvasta näkyy).



Kolmas kuva piirilevyn takaa mittarin kohdalta. Tästä näkyy, että piirilevyssä on vain tuo pieni telineestä tuleva muovitappi, joka ei ole kovinkaan tukevasti kiinni piirilevyssä.



Äkkiseltään voisi kuvitella, että nämä asiat on toteutettu nykymalleissa hieman huolellisemmin.