Kiitokset Pekoistin kuvilla varustetusta korjausvinkistä - rohkaistuin myös kolvailemaan 406:seni mittariston. Nyt toimii.
Tosin aluksi hieman säikäytti, kun koneen käynnistettyäni kiekkamittari (joka toimi alun perin, mutta jonka sitten "varmuuden vuoksi" kolvasin myös) ei hievahtanutkaan ja matkamittarin taustavalo oli pimentynyt --> mittaristo irti, kolvausten ja liitäntöjen tarkastus, uudelleen kiinni ja sama juttu. No, lähdin koeajolle ja totesin, että aiemmin ryppyillyt nopeusmittari toimii kuitenkin. Yllätys oli melkoinen, kun parin sadan metrin ajon jälkeen kiekkamittarikin heräsi eloon ja on toiminut siitä asti (lukuun ottamatta yhtä hyppäystä nollaan ja takaisin oikeille kierroksille). Matkamittarin taustavalon pimenemiselle en keksi muuta syytä kuin että polttimon lanka vaan sattui katkeamaan vaihdon yhteydessä. Pitää kokeilla uutta polttimoa jossain vaiheessa.
Luulen, että tuo mittaristo on aika tarkka noista kontakteista, eli mittaritaulu pitää painaa perille asti kiinni piirilevyyn. Myös se taustalevyn läpi tuleva liitin, josta pitää irrottaa metallinen pidike, lienee koottava huolellisesti. Itse ainakin taivuttelin metallipidikkeen jalkoja kireämmälle, että pidike varmasti painaa liittimen kontaktit kiinni. Lisäisin tuohon korjausvinkkiin sellaisen huomion, että sen liittimen irrottaminen taustalevystä edellyttää, että taustalevyssä olevaa muovipidikettä nostetaan pienen ruuvimeisselin avulla ylös sen jälkeen, kun metallinen pidike on irti - siellä on sellainen tappi, joka pitää liittimen paikallaan. Lisäksi matkamittarin näyttöosa pitää irrottaa piirilevystä, ennen kuin piirilevy irtoaa taustalevystä: näyttöosa on kiinni yhdellä ristipääruuvilla.
Jotenkin tuntuisi, että nuo epäonnistuneet korjaukset johtuvat noista liitinten kontakteista. Suihkuttelin kontaktisprayta liittimiin ja mittarin tappeihin ennen kasaamista. Käytin myös varmuuden vuoksi maadoitusranneketta ja maadoitettua juotoskolvia, mutta jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä, että liian kuuma kolvi tai staattinen sähkö voisi rikkoa osia.