Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua  (Luettu 5836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

senormanne

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #30 : 25.10.2017, 22:15:42 »
Laitetaanpa vähän päivitystä edelliseen viestiini.
Eli tilasin uuden kaasuläpän asentotunnistimen ja tyhjäkäyntimoottorin. Tarkan euron miehenä tietysti Ebaysta, ja halvimmat vaihtoehdot, osat tulivat Britanniasta reilussa viikossa.
Ensimmäinen havainto osia vaihtaessani oli, että tyhjäkäyntimoottori ei ole ihan identtinen alkuperäisen kanssa, vaan siinä on joitakin eroavaisuuksia, mm. liitin on eri asennossa verrattuna alkuperäiseen (onneksi johtosarjassa tarpeeksi löysää), ja se kara on metallia alkuperäisosan kumin sijaan. Onneksi kuitenkin ruuvinreiät samoilla kohdilla, eli ei muuta kuin kiinni. Tuohon vaihtamiseen pitkä ja ohutpäinen torx-ruuvari ei olisi pahitteeksi, itsellä hankaluuksia tuli kun oma ruuvari sen verran paksu ettei meinannut mahtua alemman ruuvin kohdalle.
Kun asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori oli vaihdettu, löin koneen käyntiin. Eikä mennyt ihan putkeen. Muutaman kerran se veivasi kierrosväliä 500-1500, ja sitten simahti. Uusi yritys, sama juttu. Eli periaatteessa aiemmat oireet vain vahvistuivat, ja nyt lisäsi kone sammui jos kierroksia ei kaasupolkimella pitänyt yli tyhjäkäyntikierrosten.
Ekana tuli tietysti mieleen että tuo fyysisesti hieman erilainen tyhjäkäyntimoottori on varmaankin tämän taustalla, eli putsasin alkuperäisosan ja asensin sen takaisin: ei mitään muutosta. Kokeilin myös akunkengän irrottamista jos ECU olisi tarvinnut sen tajutakseen osan vaihdoksen. Ei vaikutusta.
Vaihdoin siis varaosa-tyhjäkäyntimoottorin vielä takaisin, ja tällä kertaa vaihdoin kaasuläpän asentotunnistimen takaisin alkuperäisosaan. Nyt startin jälkeen tyhjäkäyntikierrokset asettuivat kohtuullisen nätisti n. 800rpm tietämille, ja koeajolenkillä tuo ärsyttävä nykiminen oli vähentynyt tosi voimakkasti, tai oikeastaan hävinnyt kokonaan. Nyt autolla on huomattavasti mukavampi ajella taajamanopeuksissa. Eli korjaus siinä mielessä onnistunut, tuo tyhjäkäynnin pieni seilaaminen jääköön myöhemmäksi selvitettäväksi. Eli tyhjäkäyntimoottori/säädin oli ilmeisesti tässä nykimisen aiheuttaja, ja kierrosten oskillointia aiheuttaa viallinen kaasuläpän asentotunnistin.

Opetuksena itselleni kuitenkin, ettei noita kaikista halvimpia varaosia pitäisi hankkia. Katsotaan suostuuko myyjä rahojen palautukseen tämän stoorin perusteella.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #31 : 26.10.2017, 09:07:20 »
Alkuviikosta tuli Ranskasta paketissa VDO/Continental merkkinen säädin, made in Mexico. Säädin oli Misterauton tarjonnassa keskihintainen. Odottelee asennusta. Kerron asennuksen jälkeen mikä on vaikutus aiheen mukaisiin oireisiin.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

Virtma

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #32 : 04.11.2017, 10:21:47 »
Meidän '99 2.0 Coupessa myös jatkuu tämä tyhjäkäynnin ja kierrosten humppaaminen alakierroksilla 600-900rpm välillä jotka sitten lopuksi tasoittuu tuohon 1000rpm. Kerran jätti jopa liikennevaloihin kun painoin kytkimen pohjaan niin kierrokset putosi ja moottori sammui. Tällainen tapaus vain kerran ennen kuin mitään osia vaihdettiin. Alla mainitut osat vaihdettu eilen, ja sen jälkeen oireilut ärtyivät. Tänään sammui liikenteessä viisi kertaa! Kierrokset putoaa nyt vauhdinkin tarpeeksi hidastuessa, että ei tarvinnut kytkintä painaa pohjaan tätä saavuttaakseen.

Kaasuläppä kotelo on putsattu, - kaikki moottorin lämpötila-anturit uusittu, - tyhjäkäyntimoottori ja tulpat uusittu. Akunkenkä irti ollut myös osien vaihdon aikana. Onko muuten noiden osien vaihdon jälkeen olemassa jokin "sopeuttamis-tapa", muukin kuin käyttää akun liitin irti?
Vikakoodeja yritetty lukea niin Motonetin Motomaatista kuin foorumilaisen käytössä olleen Peugeotin oman softan kanssa mutta ei anna mitään!

Mistä jatketaan? Lamba varmaan antaisi koodin, mutta täytyykö laittaa vipaten vielä kaasuläpän asentotunnistin. Coupe on ikäänsä nähden vähän ajettu, 172tkm niin voisiko olettaa että sieltä alkaa väsyä ja loppua puhti alkuperäisistä, tehtaalla laitetuista osista?
« Viimeksi muokattu: 04.11.2017, 11:26:20, kirjoittanut Virtma »

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #33 : 04.11.2017, 13:50:47 »
Rikkinäinen lambda ei välttämättä anna vikakoodia, vaan se tulisi mitata mieluiten oskilloskoopilla tai ainakin yleismittarilla varmistuakseen siitä että se on ehjä. Jos on mahdollisuus käyttää PP2000-ohjelmaa, kannattaa mitata sillä eri antureiden arvoja ja yrittää saada vika päälle jolloin viallinen osa saattaa paljastua.

Tämä tuntuu olevan hyvin yleinen vika 406:en keskuudessa, sillä myös ulkomaiden nettifoorumit ovat täynnä keskusteluja samasta aiheesta. Kuitenkaan yhtään keskustelua en ole vielä onnistunut löytämään jossa joku olisi saanut varmasti selvyyden vian aiheuttajasta...

Ensi viikon aikana aion taas tutkia omaa autoa ja mittailla/vaihtaa vielä viimeisetkin moottorin käyntiin vaikuttavat anturit. Harmittaa vaan etsiä vikaa hakuammuntana kun en ole tuota omaa PP2000:sta saanut toimimaan. Se löytää autosta mm. Airbagien ja ABS-jarrujen yksiköt mutta tarpeellisimman eli moottorin ECU:n kohdalla se ilmoittaa "ECU has not replied". Vikakoodeja en siis saa ulos mutta täytynee yrittää tuokin laite saada toimimaan.
Peugeot 406 Coupé 2.0 -97
XU10J4R

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #34 : 07.11.2017, 08:16:18 »
VDO/Continental vaihdettu Magneti Marelli säätimen tilalle. Uudessa on metallirunko, kun taas vanha on täysmuovinen. Vanha oli melkolailla valmis, kun kara heiluu heiluttaessa.

Kolmesti jouduin sopeuttamaan ennen kuin tyhjäkäynti asettui. Sopeutuksen syklillä 10*(20s on + 20s off), myös off:illa näyttää olevan vaikutusta. Aluksi tein vain 5s off.

Nyt toimii! Nykimistä ei ensimmäisen 100 km aikana (vielä) esiintynyt, mutta voihan se sieltä vielä hyökätä. Autoni ei koko omistusaikanani ole osannut käydä tyhjäkäyntiä kylmänä, nyt käynti on huomattavasti parempaa ja liikkellelähdöissä moottorin kierrokset eivät nyökkää alaspäin (lähes sammuminen), kuten ennen.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 751
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #35 : 07.11.2017, 17:19:40 »
Harmittaa vaan etsiä vikaa hakuammuntana kun en ole tuota omaa PP2000:sta saanut toimimaan. Se löytää autosta mm. Airbagien ja ABS-jarrujen yksiköt mutta tarpeellisimman eli moottorin ECU:n kohdalla se ilmoittaa "ECU has not replied". Vikakoodeja en siis saa ulos mutta täytynee yrittää tuokin laite saada toimimaan.

Jos toimii muuten, mutta moottoriecuun mennessä antaa virheilmoituksen, niin paina F3-näppäintä. Ainakin 407:ssa PP antaa sen jälkeen menna moottorin ja vaihdelaatikon ecuun.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #36 : 07.11.2017, 17:25:05 »
Kiitos vinkistä, pitääpä yrittä tuota piakkoin! Missä vaiheessa nappia pitää siis painaa?
Peugeot 406 Coupé 2.0 -97
XU10J4R