Kirjoittaja Aihe: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)  (Luettu 5096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vesa

  • Vieras
406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« : 09.06.2014, 22:37:21 »
Auto: 2003 406 Coupe 2,2.

Moottori kuullostaa aivan dieseliltä, pitää nakuttavaa ääntä. Ei poistu vaikka antaa kierroksia. Autoon vaihdettu venttiilin-nostimet 16 kpl mutta nakutus pysyy ennallaan. Voisiko syyllinen olla VVT-pyörä? Onko sitä mahdollista vaihtaa itse? Voitteko suositella Turun alueelta muuta Peugeot-korjaamoa kuin merkkiliikettä, joka voisi työn hoitaa..

T. Vesku

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #1 : 10.06.2014, 00:18:55 »
Vastaavasta koneesta pitkä ketju 607:n puolella http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27885.0. Eli hyvin todennäköinen äänen syy.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #2 : 10.06.2014, 00:43:24 »
'Lyhennetynä' tuosta, kun luet pari laittamaani viestiä.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34115.msg243518#msg243518

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #3 : 10.06.2014, 09:57:40 »
Vielä lyhennettynä: Ei ole vika, vaan ominaisuus.

Kuukausi sitten katsastusmies yritti meidän pirssistä ottaa päästömittaukset dieselinä :D
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Vesa

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #4 : 10.06.2014, 11:14:11 »
Kiitos vastauksista  :). Hetken innostuin viestiketjuista että sen voisi vaihtaa itse mutta tuli kylmää vettä niskaan kuullessani että se pitää ajoittaa hihnapyörään nähden. Reiät joilla VVT-limppu tulee hihnapyörään kiinni ovat ilmeisesti ovaalin muotoiset :(. Oli osallekkin hyvin hintaa 880E, naurahdin osamyyjälle että meidän kesä-205:nen jolla tultiin pihaan maksoi vähemmän :)
työstä veloittaisivat vielä 400e..

Onko se ajoitus mahdollista säilyttää jos merkkaa tarkasti ja asentaa uuden? Vai miten lie ajoittavat sen?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Vesa

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #6 : 10.06.2014, 11:28:50 »
Varaosanumero tuolle imupuolen VVT:lle 0805 A5. Edellinen vastaus ketjuineen koski pakopuolen nokkaa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #7 : 10.06.2014, 12:31:05 »
...tuli kylmää vettä niskaan kuullessani että se pitää ajoittaa hihnapyörään nähden.
Onko se ajoitus mahdollista säilyttää jos merkkaa tarkasti ja asentaa uuden? Vai miten lie ajoittavat sen?

Ajoitusta ei ole mahdollista säilyttää ilman erikoistyökaluja, mutta kun irroitat venttiilikannen(kopan) ja käännät moottorin lukitusasemaan (= männät iskun puoliväliin) niin nokka-akseli ei 'lumpsahda' mihinkään synkronihihna irroitettaessa.

Ammattimies toki mittaa kulma-aseman ennen purkamista, jossa imuventtiili täysin auki JYKK ja ajoittaa asennuksen jälkeen samaan kulma-asemaan. Helppoa kuin heinänteko. Toki tarvitset; astelevyn, magneettijalalla varustetun heittokellon ja vaikkapa polkupyörän pinnan (näissä suoraan heittokelloon sopiva M2.5 kierre), jolla ulotut paininkupin tasosta mittaamaan noston/venttiilin avauman.


Vesa

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #8 : 10.06.2014, 13:00:15 »
Kiitos taas nopeasta vastauksesta. Täytyy selvitellä saisiko tuon osan jostain halvemmalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #9 : 10.06.2014, 13:07:10 »
Hmm.. Muistelin tätä hommaa ja VVTI-mekanismin vaihto on kyllä mahdollista ilman mittalaitteitakin.

Mekanismi asettuu nokan päähän ainoastaan yhteen kulma-asemaan ja mekanismin kehällä on hahlo, joka kohdistaa nokan kulma-aseman lukitustapin paikkaan. Hihnakehä asetetaan/asettuu sitten about säätöalueen puoliväliin, eli 'miten hihnanhammastus parhaiten' osuu kohdalleen. Kiristetään hihnakehän pultit, irroitetaan lukitustapit, pyöritetään muutama kierros pyörintäsuuntaan, mitataan hihnan esijännitys (kireys) ja ajoitus laittamalla tapit paikoilleen.

Saksassa osan 0805A5 / 'NABE VTC' hinta 456,19 €

<clip>
työstä veloittaisivat vielä 400e..
</clip>

Riistoa...
Tunnin, käytännössä 'aloittelevaltakin asentajalta', enintään kahden tunnin työ.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2014, 13:13:36 kirjoittanut Benkku »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #10 : 10.06.2014, 15:55:07 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=29215.0

Varaosanumero tuolle imupuolen VVT:lle 0805 A5. Edellinen vastaus ketjuineen koski pakopuolen nokkaa?

Kyllä, ko. linkin viestiketjussa käsitellään pakopuolen nokka-akselin hihnapyörää, joita on käsittääkseni nimenomaan näiden oireiden vuoksi vaihdettu. Jotkut ovat tosin samasta syystä vaihdattaneet myös mainitsemasi imupuolen nokka-akselin säätömekanismin, mutta foorumin viestiketjuissa nämä kaksi osaa on aika usein sekoitettu keskenään (lisäksi monet puhuvat hihnapyörästä, vaikka kyse on vain tuosta säätömekanismista).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #11 : 10.06.2014, 17:03:58 »
Kokemuksesta voin sanoa että on hyvin epätodennäköistä että tuon moottorin saa hiljaiseksi ???

Vesa

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #12 : 10.06.2014, 17:33:09 »
No osa tilattu Englannista Ebayn kautta, katsotaan kuinka käy.
Taitaa olla tallin perukoilla ylimääräiset HDI-lätkät niin pistän ne sitten takaluukkuun jos ei onnistu...

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #13 : 10.06.2014, 17:35:14 »
Onko EW10-moottorissa samanlaiset säätöpyörät ? Kun harkitsen Ruotsista EW10-moottorisen 607:n ostamista, kun tuo 2,2 ei sytytä isomman kulutuksen ja noiden ongelmien takia.

Edit: Löysinpä haulla jo ettei ole kuin vasta 2005 lähtien EW10-moottoreissa säätöpyöriä. Ilmeisesti ei ole sitten dieselin käyntiääntäkään.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2014, 17:39:14 kirjoittanut EFL605 »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #14 : 11.06.2014, 02:48:40 »
Kokemuksesta voin sanoa että on hyvin epätodennäköistä että tuon moottorin saa hiljaiseksi ???

VVTI säädin ja tasapainoakselien hammasvälitys kampiakseliin, soittavat omaa konserttiansa. Mekaniikka pitää ääntä.  ;D