Kirjoittaja Aihe: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)  (Luettu 18265 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Uudemmissa Hdi-malleissa on vain yksi puhallin. Ko puhallin on portaattomalla nopeudella varustettu, moottorin ecun ja moottoritilan sulakerasian ohjaama "älykäs puhallin". Että semmottis. Näissä puhallinasioissa on variaatioita "muutama".

Viesti ketju lähti liikkeelle väittelystä aiheen ympäriiltä, kävi vähän asiattomilla linjoilla mutta saatiin haltuun.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2014, 10:04:59, kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #1 : 30.08.2014, 22:15:39 »
Mielelläni haluaisin vain selityksen siihen, miksi servicebox-joka kuitenkin on käsittääkseni valmistajan itsenä ylläpitämä sivusto- tarjoaa tällaisia osia joita ei portaattomassa ohjauksessa tarvita. Toisaalta kummassakaan omistamassani 307:ssa puhaltimen johdotus ei mitenkään mahdollistanut portaatonta säätöä, vaan se oli hoidettu nimenomaisilla releillä ja vastuksilla. Henkilökohtaisuuksiin minulla ei ole mitään tarvetta mennä, pahoittelen jos kirjoituksistani sai sellaisen kuvan. Mutta jompikumpi meistä lienee väärässä ja olisihan se kiva saada asiasta selvyys.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 055
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #2 : 30.08.2014, 23:01:41 »
Sen verran kiinnosti itseäkin tämä keskustelu, että katsoin mitä ex 307:aan tarjottiin... Sellainen muistikuva on jostain jäänyt, että tuon kohdalla jossain puhuttiin portaattomasta puhaltimen säädöstä. Pps:llä testivalikossa ei muistaakseni ollut kuin yksi valinta jolla puhallinta sai testattua, ei siis 2 eri nopeutta. No, sb:n mukaan tuolla on pelkkä elektroninen ohjausyksikkö 1308.CN joka myöhemmin muuttunut 1308.CL:ksi. Näiden lisäksi sb listaa liudan muitakin malleja joissa vaan rele + etuvastukset erillisinä osinaan...

Voisiko olla, että tuota elektronista ohj.yksikköä ohjataankin jotenkin fiksummin (jollain pwm modulaatiolla esim.) eikä tuo etuvastus ole vain pelkästään hitaamman nopeuden takia? Tai sitten tuo on vain nimetty noin "hienosti"  :)

Niin no, tuskin tuolla mitään pwm:ää käytetään jos yksikössä on pelkät releet sisällä..? Kai siinä tapauksessa ohjaus olisi toteutettu jollain tehopuolijohteilla.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2014, 23:13:49, kirjoittanut Timppa71 »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 995
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #3 : 30.08.2014, 23:05:42 »
Serviceboxin suomenkieliset nimitykset on ihan mitä sattuu. Välillä osuu kohdalleen, välillä mennään pitkälle metsään.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #4 : 31.08.2014, 00:14:31 »
1308CL ja 1308CN...kummankin rakenne ja johdotus on sellainen, että se ei mahdollista kuin kaksi nopeutta. Säätimelle tulee suoraan akulta sulakkeen kautta virta, joka kahden releen avulla ohjataan joko suoraan tai etuvastuksen kautta puhaltimelle. Releiden toimintaa ohjataan nelinapaisella pikkuliittimellä, kun taas puhatimen virta tulee kaksinapaisella, tukevalla liittimellä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #5 : 31.08.2014, 07:20:31 »
Mä en siitä rakenteesta tiedä kun en ole purkanut, kuitenkin on maahantuojan tekniseltä puolelta sanotaan että perinteinen yksi tai kaksi nopeuksinen puhallin on historian siipien havinaa ja nykyään olisi pääosin portaattomia säätöjä. Sitä jäin itse miettimään että onko tässä malli kohtaisia eroja ja tarkotti ko periteinen sitten lopulta kuitenkin ohjausta, sehän ei tule enää omalta kytkimeltä jäähdyttäjän kyljestä. Toisaalta sekin on mahdollista että vastus olisi NTC / PTC, jolloin siitä tulis jonkun sortin portaattomuus ja toinen rele sitten paha paikan tullen ohittaisi tuon vastuksen kokonaan. 

Koitan saada käsiin jonkun selventävän dokumentin.

Nyt haluan kuitenkin kiittää osallistujia selkeästi asiallisesta keskustelusta, näin tän pitäisi aina toimia, asioista voidaan olla erimieltä asiallisestikin.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2014, 07:46:34, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

rantpe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #6 : 04.09.2014, 17:10:57 »
406 HDI RHZ ja automaatti ilmastointi etuvastus ,minkälaisia vastuksia olette laitelleet rikkinäisten tilalle.( Partco) Helsinki osat ? Tyyppi ja malli vai miten se oli ? Kiitos

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #7 : 04.09.2014, 19:09:27 »
Tota 406 kannattaa katsoa alustanumerolla, niissä oli paria erilaista vastusta + sitte pulssiohjattua. Muuten voi tulla nk. väärät osat.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #8 : 25.09.2014, 06:10:32 »
Koitan saada käsiin jonkun selventävän dokumentin.

En ole saanut mitään tietoa siitä miten 307:ssa olisi portaattomuus toteutettu, oletan että sitä ei ole silloin. Mulle jäi sellainen käsitys että ainoastaan käynnistys on tehty pehmeämmäksi mutta muuten mitään säätöä ei olisi vaan kyseessä on kaksi nopeuksinen puhallin.

Pahoittelut väärän tiedon levittämisestä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #9 : 28.10.2014, 17:27:35 »
Tietääköhän joku montako flektin nopeutta 407 SW 1.8 Olympia v2006 (ew7a) pitäisi olla. Testerillä sanoi että vain toinen kahdesta (kakkosnopeus) nopeudesta toimii. Jos kaksi niin ehkä konehuoneen relelaatikossa vika?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 288
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #10 : 28.10.2014, 22:44:53 »
407 on muistaakseni pulssi ohjattu flekti. Jos ilmastointi päällä pyörii lähes äänettömästi niin flekti on kunnossa.

Ou812

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 354
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #11 : 29.10.2014, 12:40:11 »
Olisiko tässä samantapainen systeemi kuin 307:ssa on? Siinä minulla palautui molemmat nopeudet toimintaan etuvastuksen vaihdolla:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=62653.0
Ex- 307 1.6 Hdi90 farkku -08
"rouge Lucifer"

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 288
Vs: Jäähdyttimen puhaltimista (teoria ja tekninen toteutus)
« Vastaus #12 : 29.10.2014, 16:09:56 »
Sähkökuvasta kattelin että kaikki 407 on pulssi ohjattuja. Eikä rele/vastus systeemiä ole kuten 307.