Kirjoittaja Aihe: 806 - Korkea kulutus  (Luettu 3957 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
806 - Korkea kulutus
« : 06.03.2015, 22:29:33 »
Auto: 1999 Citroen Evasion 2,0 Turbo (XU10J2TE, 277 000 km).

Kaupunkiajossa luvataan noin 14...15 l/100km -kulutuksia, mutta meillä menee lähemmäs 20, vaikka ajo on lähinnä taajamassa pyörimistä ilman jatkuvaa pysähtelyä. Autoon tulee niin vähän kilometrejä, ettei juuri kukkarossa näy, vaikka veisi 30 l/100km. Perjantai-illan ratoksi aloin kuitenkin teorisoimaan, että mistähän korkeahko kulutus mahtaisi johtua.

Auto toimii muuten todella hienosti, mutta tyhjäkäynti hieman vaeltaa. Tyhjäkäyntimoottoreita kai näissä joutuu välillä rassaamaan. Jos vaeltelu johtuu tyhjäkäyntimoottorista, niin tuskin se kulutukseen noin paljoa vaikuttaa. Itse ajossa, vaikka matallillakin kierroksilla, veto on täysin tasaista. Tuleeko mieleen tyypillisiä kohteita, jotka aiheuttaisivat tässä moottorissa kulutuksen kasvua?

EDIT: Lisäyksenä vielä, että tyhjäkäynnin vaeltelu on hyvinkin maltillista, ehkä 100rpm sisällä.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

micco

  • Vieras
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #1 : 09.03.2015, 10:38:04 »
Jarrujen laahaus tarkastukseen ja jos alkuperäinen lambda-anturi niin se vaihtoon.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #2 : 09.03.2015, 20:14:06 »
Jarrut on kunnossa. Oirehtiiko viallinen lambda jotenkin? Eikös sen pitäis pakokaasutestissä paljastua?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

micco

  • Vieras
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #3 : 09.03.2015, 22:02:27 »
Oireilee juuri noin. Suositus vaihtoväli on n. 200tkm. Menee läpi pitkään katsastuksessa mutta kulutus korkea. Tuo siis säätää seoksen ja on avainkomponentti. Maksaa n. 80-110€.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #4 : 09.03.2015, 23:29:56 »
Tuo oli hyvä tieto, kiitos! Ja vielä jos noin kavalasti menee, ettei ajossa huomaa nykimisenä tms. Kun ei kerran maltaita maksa, niin voisi koittaa vaihtaa. Onko muuten niin "herkkä" komponentti kyseessä, että ostamalla tarvikkeena tulee säästäneeksi väärässä paikassa?
« Viimeksi muokattu: 09.03.2015, 23:43:32 kirjoittanut Aapeli »
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #5 : 10.03.2015, 00:20:17 »
Kannattaa ostaa alkuperäinen Boschin valmistama lambda-anturi joko merkkiliikkeestä tai tarvikeliikkeestä, josta todennäköisesti saat sen merkkiliikettä halvemmalla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #6 : 10.03.2015, 23:07:12 »
Mitä auto mahtaisi kuluttaa vähän pidempiä siivuja vaikka 80 km/h ajettaessa? Onnistuisiko kokeilla? Olisi mielenkiintoista tietää.

Eikös lambda mitata katsastuksessa, voiko se kauhean pahasti olla viallinen, että hyväksytään? Tietysti, jos vaikka anturin lämmitys on rikki, niin toimii lyhyillä siirtymillä huonosti. Valvooko ECU lämmityksen toimintaa?

micco

  • Vieras
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #7 : 11.03.2015, 07:33:16 »
Menee kyllä läpi katsastuksesta vaikka olisikin "väsynyt". Kyllä ECU:lle pitäisi tulla vikakoodi myös lämmityksestä, yleensä se ei sytytä valoa.
Voihan vika olla monen tekijän summakin mutta jos tuo osa on alkuperäinen, kannattaa se vaihtaa jokatapauksessa. Tietysti oletan, että kaikki muut perusasiat on kunnossa kuten ilmansuodatin, tulpat yms.

Muutenkin mielikuva, että katsastettu auto olisi kunnossa on virheellinen.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #8 : 11.03.2015, 22:58:45 »
Talvinopeusrajoituksilla mitattu kulutus oli muistaakseni noin 9l/100km. Huhtikuussa tulee ajettua pidempi siivu, joten täytyy mitata uusiksi. Maantiekulutus ei ole kuin litran verran samantehoista Ford Galaxyä korkeampi, mutta taajama-ajossa kulutus on litrakaupalla isompi.

Auto on hyvin huollettu ja huoltokorja on sen verran täsmällisesti täytetty, että vaihdetusta lambdasta olisi varmasti merkintä.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #9 : 14.03.2015, 07:40:09 »
Citroën C8:n (V6 Automaatti) tankillisen kulutukset olleet välillä 8,5 - 11 l/100 km. Talvella ja enempi kaupunkiajo vie kulutuksen helposti yli 10 l/100 km. Maantiellä taasen on aivan sama ajaako 80 tai 90 km/h. Kulutusmittarissa vauhti ei näy. Liekö tehoalueessa selitys.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #10 : 14.03.2015, 21:39:22 »
Minkä verran vie maantiellä 80...90 l/100km -nopeudella?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #11 : 16.03.2015, 21:23:28 »
8 - 9 l/100 km
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 806 - Korkea kulutus
« Vastaus #12 : 14.06.2015, 23:11:22 »
Kesäkelillä maantiellä mitattu kulutukseksi noin 8,5...9 l/100km. Ihan normiajoa rajoitusten mukaan, enimmäkseen 100 km/h-aluetta. Taajamapyörityksessä kulutus tipahtanut talvesta tuonne 11...12 l/100km luokkaan. Polttoainetta siis kuluu kai se mitä pitääkin.

Lambda tähän vaihdettiin juuri ja taajama-ajon kulutus saattoi hiukan laskea. Vähän epävarmaa sanoa, kun yksi mittauspätkä vasta takana. Ailahtelevaan tyhjäkäyntiin ei vaikutusta. Edelleen hieman heijaa ja välillä tupsii putkessa. Otatin pakokaasupäästöt ja CO oli vähän koholla, taisi olla luokkaa 0,24...0,26. HC oli matala, luokkaa 10...15.

EDIT: Jos korkeahko CO on merkki liian rikkaasta seoksesta, niin mitä keinoja sen säätöön on (ilmansuodatin on puhdas)?
« Viimeksi muokattu: 14.06.2015, 23:17:05 kirjoittanut Aapeli »
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83