Kirjoittaja Aihe: 1.2 PureTech - International Engine of the Year 2015 - palkinto  (Luettu 24061 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/psas-turbo-puretech-engine-international-engine-year-2015
"PSA's Turbo PureTech engine : International Engine of the Year 2015"

"The engine was named best in the 1-litre to 1.4-litre category, crowning a successful run that has already seen 100,000 units of its turbocharged version roll off the production line at the Française de Mécanique plant in Douvrin, France. The honour was bestowed as part of the 17th International Engine of the Year Awards, organised by UK magazine Engine Technology International in Stuttgart, Germany."

antsu

  • Vieras
Olenkohan taas erehtynyt, kun muistelen VAG:n TSI:n joskus saaneen jotakin samanlaista huomiota ::)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Onhan tuo saanut, viimeksi viime vuotta tämän saman kategorian, mutta tänä vuonna TSI ei voittanut yhtään kategoriaa. Myös THP:n voittokulku on katkennut.

Tässä tuoreimmat tulokset: http://www.ukipme.com/engineoftheyear/

ja täältä historiaa: http://www.ukipme.com/engineoftheyear/archive.php

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Suomeksi:
IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO

PSA Peugeot Citroënin uusi kolmisylinterinen turboahdettu PureTech -bensiinimoottori, joka on ominaisuuksiensa ansiosta saanut lempinimen ”Ihmemoottori”, palkittiin kansainvälisesti maailman parhaana moottorina kokoluokassa 1.0 – 1.4 litraa.  Ihmemoottori katkaisi VW TSI-moottoreiden menestyksen autoteollisuuden tällä hetkellä kaikkein eniten kilpaillussa moottorikokoluokassa.

Kansainvälisen riippumattoman International Engine Of The Year-kilpailun tuomariston muodostavat 65 autotoimittajaa ympäri maailmaa. Heillä on keskimäärin yli 23 vuoden kokemus autotekniikan arvioinnista. Pohjoismaisia toimittajia 38 vuoden kokemuksella tuomaristossa edustaa Rolf Gildenlow Ruotsista.

Tuomariston perusteluissa nostetaan kolmisylinterisen PureTech-moottorin ominaisuuksista esille erityisesti pieni polttoaineen kulutus, pienet CO2-päästöt sekä ajamisen vaivattomuus.

- Tällä kolmisylinterisellä moottorilla valmistaja on osoittanut että downsizing ei merkitse vain moottorin sylinteritilavuuden pienentämistä. Se merkitsee parempaa ajonautintoa, kiteyttää valinnan perusteet tuomariston jäsen Yves Maroselli.

Tasapainoakseli takaa värinättömän käynnin

Kolmisylinterisen pitkäiskuisen 1,2-litraisen voimalähteen tasaisen käynnin takaa kokoluokassa harvinainen moottorin kanssa vastakkaiseen suuntaan, mutta samaan tahtiin kampiakselin kanssa pyörivä tasapainotusakseli. Voimanlähteen värinättömyyttä tukevat myös hydrauliset moottorin tukityynyt.

Muihin edistyksellisiin teknisiin innovaatioihin kuuluvat mm. öljykylvyssä pyörivä jakohihna, säätötilavuudella varustettu öljypumppu, imu- ja pakoventtiilien muuttuva ajoitus sekä neliventtiilitekniikkaa hyödyntävän sylinterikannen kanssa samaa valua oleva vesijäähdytetty pakosarja. Moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty kolmanneksella ottamalla käyttöön uudet männäntappien- ja männänrenkaiden DLC-pinnoitteet (Diamond Like Carbon).

PureTech ”Ihmemoottoria” kehittäessään PSA-yhtymä jätti yli kansainvälistä 120 patenttihakemusta.

Merkittävät investoinnit tuotantoon

Aloittaessaan PureTech-moottoreiden tuotannon PSA-yhtymä investoi Ranskassa sijaitsevaan Tremeryn moottoritehtaaseen rakennettuun uuteen tuotantolinjaan 257 miljoonaa euroa ja moottoreiden tuotekehitykseen 460 miljoonaa euroa. Investoinnin kokonaisarvo on 717 miljoonaa euroa. Uusi tuotantolinja loi samalla 500 uutta työpaikkaa.

PureTech-moottori on tällä hetkellä käytössä useissa Citroën- ja Peugeot-automalleissa, kuten Peugeot 308, 208 ja 2008 sekä Citroën C3, DS3, C3 Picasso, C4 Cactus ja C4.

Tulokset

International Engine Of The Year 2015, moottorit kokoluokassa 1.0 – 1.4 litraa

1.    PSA Peugeot Citroën 1.2 PureTech                                                         243 pistettä     

2.    Volkswagen 1.4 TSI, Twincharger                                                          174 pistettä

3.    Volkswagen 1.4 TSI electric-gasoline hydrid                                        165 pistettä

4.    Volkswagen 1.4 TSI                                                                                  149 pistettä

5.    Volkswagen 1.4 TSI ACT                                                                          132 pistettä

6.    Volkswagen 1.2 TSI                                                                                  123 pistettä

 

 


purflux

  • Vieras
Yksi asia mikä ihmetyttää turboahdetuissa bensakoneissa on, kuinka alhaisella puristussuhteella saadaan pieni kulutus. Turbossahan ilma tulee tiheämpänä pyttyyn joten vastaavasti puristussuhdetta pitää alentaa ettei seos syty itsestään. Kun määritellään moottorin puristussuhde, joudutaan se tekemään korkeimman ahtopaineen mukaan, näin ainakin ymmärtäisin. Kun korkein paine on jotain ihan muuta kuin keskipaine maantieajossa, käy kone 95% ajasta "liian matalalla" puristussuhteella.

Eli, kuinka tällä saadaan noin pieni kulutus? Vai onko PureTech suorasuihku kone?

antsu

  • Vieras
Onhan se.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Eli imuventtiilit karstoittuu alle sadantonnin.

purflux

  • Vieras
No sitten teho ei ole käytettävissä 200 000km jälkeen täysimääräisenä  :(

Jos Peugeot tarjoaisi 208 mallia 40 hepan koneella, harkitsisin vakavasti sellaista. Ainoa ongelma ettei sillä voisi vetää peräkärryä. Mutta kyllä silläkin saisi moottoritiellä ylinopeussakot.

Benkku

  • Vieras
Eli, kuinka tällä saadaan noin pieni kulutus?

Käyntinopeutta välityssuhteita pidentämällä alentamalla ja sitäkautta moottorin kuormitusta paremmalle hyötysuhdealueelle saamalla.

Polttoaineen annostelutavalla ei ole suurta merkitystä, ajoitetulla porttisuihkutuksella päästään kyllä samaan ominaiskulutukseen.

purflux

  • Vieras

Polttoaineen annostelutavalla ei ole suurta merkitystä, ajoitetulla porttisuihkutuksella päästään kyllä samaan ominaiskulutukseen.

Jos porttisuihkutus tarkoittaa suihkutusta imusarjaan, teettää se nakutusta jos puristussuhde on korkea. Mielestäni tämä on ongelma, siis jos joudutaan laskemaan puristuksia. Silloin palotapahtuma on viileämpi ja palaminen epäpuhtaampaa mikä alentaa hyötysuhdetta.

Benkku

  • Vieras
Samalla lailla se suorasuihkutteinen esisyttyy, jos/kun puristetun ilman lämpötila ylittää polttoaineen itsesyttymispisteen ja/tai palotilassa on itsesyttymistä edistäviä kuumia kohtia (karstaa esim.).

Porttisuihkutteisissa on polttoaineen höyrystystekninen ja ilman lämpötilan suhteenkin hienoinen etu, mikä alentaa itsesyttymisherkkyyttä.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Missäs Fordin 1,0 kone on? Sehän on kanssa voittanut montakertaa peräkkäin, mutta mitä titteliä?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Se on hitusen pienempi kuin 1l  ;D Voitti oman luokkansa.
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/results.php?id=10
"Ford 999cc three-cylinder turbo
(Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, (100ps, 125ps), Fiesta Red/Black (140ps), Mondeo, EcoSport (125ps), Tourneo Connect / Courier (100ps))"

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Oli tämä uutinen nyt FB:ssäkin, pösön sivuilla uutisessa en huomannut mitään erikoista, mutta FB:ssä oli eksynyt yksi vapari 82 hv puretech moottorin kuva joukkoon.

https://www.facebook.com/peugeot.suomi/posts/10152778114516307
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
PureTech toisti luokkavoittonsa 2016.
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/results.php?id=2
Kaikki moottorikoot kattava "kilpailu", PureTech sijalla 4.
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/results.php?id=ieoty