Kirjoittaja Aihe: Expert - Turbon tuloöljyputken päässä oleva sihti (XUD9TE)  (Luettu 6115 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

enskapena

  • Vieras
Auto: 1998 Fiat Scudo 1,9 TD.

Toivottavasti täältä löytyy apu. Scudosta porsi turbo ja uusi (käytetty/kunnostettu) fööni sun muut roippeet on jo löytynyt mutta tuloöljyputken ja turbon välissä oleva hengettömän pieni, suurinpiirtein tulitikun kokoinen öljysihti oli jo irrotettessa aivan päreinä.

Sitähän ei tietenkään löydy mistään, maahantuojien mukaan ei edes tehtaalta enää mokomaa saa. Alkuperäisen varaosan numero on 1475762080 ja siinä on kyseinen öljyputki ja sihti samassa paketissa. Tottapa joku näitä turboja on vaihtanut niin olisi mukava kuulla, miten tämän ongelman ratkaisee, tohtiiko sitä sihtiä vaikka jättää kokonaan pois?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Scudossa taitaa olla PSA:n XUD9TE-dieselmoottori, eikä Fiatin oma kuten isommissa "yhteistyöpakettiautoissa". Kannattaa etsiä varaosaluettelosta Peugeotin varaosanumero ja kysellä sen avulla osaa Peugeotin merkkiliikkeestä ja etsiä esim. eBay:stä.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/pe/pe.mycat
« Viimeksi muokattu: 16.08.2015, 16:44:27 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Peugeotin varaosanumero ko. XUD9TE-moottorin öljyputkelle taitaa olla 1164 42 ja ainakaan Service Box:ssa sitä ei ole merkitty osaksi, jota ei enää ole saatavilla ("NFP"), joten kannattaa kysellä osaa Peugeotilta. Tietenkin on mahdollista, että osaa ei enää Peugeotiltakaan saa. Osa on tosin ylihinnoiteltu Suomessa (esim. Saksassa osa maksaa n. 30 e):

1164 42, TURBO LUBRICATION PIPE, 69,00 e

Expert, TURBO DIESEL XUD9TE
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
eBay:stä löytyy yksi kappale kyseistä osaa: http://www.ebay.com/itm/321443587160

Myyjältä kannattanee varmistaa, että ko. putken mukana todella tulee tarvittava suodatin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Auto: 2007 Fiat Scudo 1,6 JTD.

Scudosta hajosi turbo myös öljynpuutteeseen. Korjaamo-ohjeistuksessa neuvottiin poistamaan turbon öljyputken sihti kokonaan tukkeutumisen estämiseksi. Miksi turbo näistä 1,6 malleista hajoaa, johtunee kuulemma ruiskutussuuttimien vuodosta mikä puolestaan tervaa öljyn. Omastani oli jo pohjasihtikin niin tukkeessa, että oli lommolla. Sihti uusittiin ja moottori huuhdeltiin. Suuttimiin uudet tiivisteet ja vaihtoturbo tilalle.

Tuosta 1,9 moottorista ei ole tietoa moisesta ongelmasta. Itselläni oli Expert 2,0 HDi ja sillä ajoin 420 tuhatta ilman ongelmia, ennen kuin meni vaihtoon.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Benkku

  • Vieras
Miksi turbo näistä 1,6 malleista hajoaa, johtunee kuulemma ruiskutussuuttimien vuodosta mikä puolestaan tervaa öljyn.

Korjaamon 'vauriomekanismi höpinä', ei ole syy/seurausmekanismi - suutin vuodosta nämä eivät johdu, vaan syynä on öljyn karstoittuminen liian suuren käytönaikaisen lämpötilan ja/tai pitkän vaihtovälin takia.

Liian suuri käytönaikainen lämpötila, täyttönä käytetyn öljyn laatu liian 'matala'. Alentunut tilavuusvirta ahtimen runfon lävitse, jolloin öljyn paikallinen lämpötila ylittää merkittävästi öljyn tuhkaantumispisteen lämpötilan.

Ahdinmoottoriin täytöksi vain huippulaatuista synteettistä, halvin koneremontti.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
^
Minun 1,6 Scudossa käytetään Total Quartz 9000 5W40 öljyä. Lämmöt ovat normaalit mittarin ja testerin mukaan. Ajo on lähes poikkeuksetta matka-ajoa 150km/päivä. Öljynvaihtoväli on 15000km.
Mikä tuossa on se heikko lenkki sitten, joka tervasi öljyn?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Benkku

  • Vieras
Ahdin - jossa öljy voi kuumentua yli sen tuhkaantumispisteen lämpötilan. Näin käy erityisesti öljyn tilavuusvirran pienentyessä liiaksi ahtimen laakeroinnin lävitse. Öljyllä on voiteluteknisen tehtävän lisäksi myös jäähdytysrooli.

http://www.machinerylubrication.com/Read/1128/turbocharger-problems
« Viimeksi muokattu: 16.08.2015, 23:11:55 kirjoittanut Benkku »

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
^
Kyllä, kyllä. Mutta mistä se johtuu? Onko noissa 1,6 koneissa jokin rakennevika?
Sitä ei selitä ainakaan minun kohdallani käyttötapa. Tälläkin hetkellä käytössäni kolme autoa, joissa on 1,6 HDi. Vain yksi on oireillut.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Benkku

  • Vieras
No se vääränlainen ahtimen öljyputken suodatin, joka rajoittaa öljyn tilavuusvirtaa, jo melko pienellä partikkelimäärällä.

Uudemmissa konstruktioissa kyseinen suodatin on pitkänomainen ja paremmin lämpöäkin kestävää materiaalia.

Laakeri 'sinisenä' ja turbiinin männänrengastiivisteeseen kertynyt tuhkaantunutta öljyä, ovat selviä merkkejä ylikuumenemisesta.
https://turbobygarrett.com/turbobygarrett/sites/default/files/Garrett_White_Paper_01_Water_Cooling.pdf

Ilmalaakerointi on varmaankin ratkaisu, joskus tulevaisuudessa.
http://www.nasa.gov/centers/glenn/about/fs14grc_prt.htm
« Viimeksi muokattu: 16.08.2015, 23:29:33 kirjoittanut Benkku »

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Tähän ketjuun voisi todeta (vanhoja) kokemuksia parista Expertistä. Olivat n. vuosimallia 2007 ja 1,6L turbodieselillä. Kumpikin huollettiin virallisessa huollossa hyväksytyillä öljyillä ja suomen tihennetyllä vaihtovälillä. Kummastakin porsi turbo n. 140tkm kohdilla.

Laskisin ihan tyyppiviaksi.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
^
Tuo ylempänä mainitsemani -07 Scudon 1,6 turbo hajosi 145 tuhannen kohdalla. Tyyppiviaksi sanottiin jo silloin.
Korjaamo-ohjeeksi oli määrätty turboputken sihdin poisto kokonaan. Sen lisäksi suuttimien tiivisteet uusittiin ja puuroutunut öljyn imusihti uusittiin kokonaan.
Nyt mittarissa on 240 tuhatta vaihtoturbolla, eikä ainakaan vielä oireile.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07