Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi  (Luettu 3370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SHUBZHSIG

  • Vieras
406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« : 13.09.2015, 19:17:05 »
Auto: 2001 406 1,8.

Rouvan auto siirrettiin  tyttären nimiin, joka on ajellut sillä puolisen vuotta. Auto hankittiin viitisen vuotta sitten. Melko pian autossa ilmeni sellainen vika että kun kierrokset laskivat kaikki mittarivalot ja mittarit sammuivat. Samalla joku tai jotkin releet päästävät, mutta auto ei sammu ja kun kierrokset nousevat kaikki toimii taas.

Vika oli enemmänkin kiusallinen, paitsi katsastuksessa jossa virtojen kytkeminen ei sytyttänyt turvatyynyjen eikä ABS merkkilamppua. Kun moottorin käynnisti samantien ABS toiminta tarkistus meni oikein ja kelpasi katsastusmiehelle vielä vuosi sitten.

Edelleen mittariston sammuminen on vikana.

Nyt kuitenkin 2. lamda on vikatilassa. Bosch tarvikelamdan vaihto ei auttanut. Lamdalle kuitenkin tulee lämmitysjännite ja moottorin päästöarvot ovat erinomaiset. Mutta kummallisinta on että moottorin vikavalon tulisi palaa koska lamda on todellisuudessa vikatilassa vikakoodi P0136.

Samoin moottorin vikavalo tulisi olla päällä ennenkuin moottori käynnistetään, vaan eipä ole. Jos moottori käynnistetään samantien syttyy vikavalo lampputestin ajaksi mutta sammuu vaikka lamda ei toimi. Eli merkkilamput ovat ehjät.

Testeri näyttää että MIL on päällä.

Autossa on  Siemens BSI. Erillistä lamdan sulaketta ei ole. Kaikki muutkin sulakkeet ovat ehjät ja niitä on nyitty kosketushäiriön löytämiseksi.

MIL valon ohjaus on ilmeisesti moottorinohjaimessa joka ei anna (väylä) käskyä merkkilampulle? Mistä tällaista vikaa voisi metsästää?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #1 : 13.09.2015, 19:37:44 »
Ootko maadoituksia tarkastanut? Moottorin ja akun maadoitukset sekä kuskin jalkatilassa taitaa olla verhoilujen alla joku piste joka tuppaa hapettumaan.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

SHUBZHSIG

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #2 : 13.09.2015, 19:56:46 »
Missäs kaikissa paikoissa niitä signaali maadoituksia piileksii, siis fyysisesti? Akun maat löytynevät helpostikin. Pitikö pakoputkikin olla maadoitettu? Lamput kyllä toimivat muttevat loogisesti.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #3 : 14.09.2015, 08:56:24 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi (automaatti, DAM 9692).

Lainaampa hieman tätä ketjua. Onko -03 vuosimallin kulkineessa maadoituksia kuljettajan jalkatilassa?

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #4 : 14.09.2015, 12:12:19 »
Ei kaikki lambdaviat polta moottorin vikavaloa.

Maadoituspiste on muovin alla missä voi lepuuttaa kytkinjalkaa. Yleensä se on ihan priimassa kunnossa.

SHUBZHSIG

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #5 : 14.09.2015, 12:29:42 »
Ongelma onkin siinä että MIL indikaattori on testerillä katsoen päällä (MIL: on). Lamppu ei kuitenkaan pala moottorin ollessa pysähtyneenä virrat päällä. Se ei pala myöskään moottorin olleessa käynnissä vaikka testerin MIL on indikaattori on voimassa. Lamppu on kuitenkin kunnossa. Sen tietää siitä että käynnistettäessä se syttyy testisekvenssin mukaisesti. Lisäksi kaipaisin kokemuksia tarvikelamdojen toiminnasta. Lamda on Boschin valmistama.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #6 : 14.09.2015, 23:20:52 »
Kyllä MIL status on useinkin 1 mutta valo ei pala. Tuo riippuu täysin moottorinohjaimen asetuksista milloin on määritelty valo syttyvän ja milloin ei.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #7 : 15.09.2015, 08:41:20 »
Auto: 1998 406 GW 2,0.

Heips.

Kuinka alas moottorin kierrokset laskivat? Minulla oli vastaavanlainen "kaikki valot sammuu" tilanne, kun moottorin kierrokset laskivat hetkellisesti alle neljänsadan mekaanisen ohjaustehostimen kiukutellessa -- mittarivalot ja ajovalot räpsyivät  Arvaan oman vikani  aiheutuneen hetkellisestä jännitteen laskusta tai siitä, että jokin anturi autossa tulkitsi (väärin) moottorin sammuneen.  Voisiko kierroksien hetkellisen laskemisen aiheuttaa myös jumittava tyhjäkäynnin moottori?

Kuinka pian vian nollaamisen jälkeen vika tulee uudelleen? Häiriön korjaannuttuahan vikavalo palaa muutamien käynnistyksien ajan ja vaikenee, mutta vika jää auton muistiin siihen saakka, kuin se sieltä poistetaan.

Saisiko vika-analysaattorilla seurattua jännitteen vaihtelua ... lambda-anturin olen vaihtanut, mutta se tapahtui tyylillä liitin irti, piuha pois kannakkeista, anturi irti pirun isolla lenkkiavaimella ja asennus päinvastaisessa järjestyksessä + pari nippusidettä rikkoutuneiden metalliklipsujen korvaajaksi -- jonka jälkeen vian nollaus ja homma OK.

Tulipa sekava viesti -- no olkoon -- Jukka P. :)

SHUBZHSIG

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #8 : 15.09.2015, 14:33:17 »
Kierrosten laskeminen normaalisti liikkeelle lähdettäessä räpsäyttää helposti mittariston merkki- ja muitakin valoja. Moottori ei siis sammu. Vaikka esim mäkilähtö helposti räpsäyttää valoja. Jos lähtö tapahtuu hiukan korkeammilla kierroksilla ei ilmiötä esiinny, ei muutoinkaan normaaliajossa.

Itse olen kuvitellut että jokin rele päästää kun laturin jännite laskee kierrosten mukaan. Mielestäni lampputestikään ei toimi oikein pelkästään virrat päälle kytkettynä. Kun käynnistys tapahtuu heti toimii lampputesti OK.

Kun vika on nollattu se tulee heti käynnistyksen jälkeen uudelleen. Mutta vikavalo ei syty kertaakaan viasta. Mil status ON on kyllä testerin mukaan päällä muistissa.

Lamdan tilaa voi seurata ja ulostulo on erittäin matala, > 0,1 V ikäänkuin erittäin laihalla seoksella. Tällöinhän päästöt ovat pienet. Olenkin miettinyt voisiko seos tosiaan olla niin laihalla. Päästömittaus osoittaa CO arvoa 0,09% ja palamattomat HC=9 ppm Säätölamda  antaa arvoksi 1,02, CO2=14,4 ja O2=0,51.

Moottorin lämpötila testerillä seuraten on normaalirajoissa, kojetaulun näyttö tosin on korkeampi. Olisiko sittenkin polttoaineen paineregulaattori tai pumppu menossa rikki? Käsittääkseni 406 ECU on tyhmä ruiskutusajanpituuteen perustuva jolloin PA paine muuttaa seosta.

Onkohan tässä ECUssa mitään sopeutusta kuten marmoritiskin mies epäili?

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #9 : 15.09.2015, 17:27:15 »
Ei se mikään tyhmä ole, lambdan perusteella säätää fuel trim arvoa eli seos on aina kunnossa esim. jos ajat eri polttoaineilla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #10 : 15.09.2015, 17:37:58 »
Itse olen kuvitellut että jokin rele päästää kun laturin jännite laskee kierrosten mukaan.

Käyntitieto tulee moottorinohjaimelta eli jos rele päästää - ja päästäähän se kierrosten pudotessa alle käyntitiedon rajan - lienee syynä releen ohjauksen aivan normaali puuttuminen. Reunaehtona akun mahdollinen huono kunto - jolloin latauksen kadotessa järjestelmäjännite putoaa hetimiten alas.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #11 : 15.09.2015, 17:39:31 »
Lamdan tilaa voi seurata ja ulostulo on erittäin matala, > 0,1 V ikäänkuin erittäin laihalla seoksella. Tällöinhän päästöt ovat pienet.

Itseasiassa eivät ole, sillä katalysaattori ei pelkistä oikein seoksen ollessa ulkona lambdaikkunasta. Stokiometrisen seossuhteen jännite on 451 mV, jolloin päästöt ovat pienimmät.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #12 : 15.09.2015, 17:42:00 »
Ei se mikään tyhmä ole, lambdan perusteella säätää fuel trim arvoa eli seos on aina kunnossa esim. jos ajat eri polttoaineilla.

Nimenomaan ja ohjain pystyy myös kompensoimaan polttoaineen linjapaineen muutoksia lambdan takaisinkytkentätiedon perusteella. Linjapainetta ei kuitenkaan mallissa säädetä, vaan se on imusarjan paineeseen nähden vakio ts. absoluuttinen polttoaineen paine muuttuu imusarjan paineen funktiona.

SHUBZHSIG

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #13 : 15.09.2015, 18:26:53 »
Katsotaas, mittarivalojen räpsyminen on siis ominaisuus, ei vika? Siinä tapauksessa se on kiusallinen Peugeotismi. Koska virta on päällä koko ajan mielestäni ei mittarien toiminnan, valojen, mittarin taustavalaistuksen ja merkkilamppujen pitäisi sammua. Jos kone kuitenkin sammuu tapahtuu rapsähdys ja valot ja mittarit jäävät toimintaan. Toisessa 1998 mallissa tällaista ilmiöta ei ole. Vaikka kone stallaa kaikki indikaattorit pysyvät päällä kunnes virrat käännetään pois.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin vikavalo ei toimi
« Vastaus #14 : 15.09.2015, 20:51:38 »
Vika se voi olla mutta se ei johdu niistä syistä mitä epäilit :)