Auto: 2003 406 2,0 HDi 110 (DW10ATED, 243 000 km).
Hei,
olen ajanut vajaan 3 vuoden aikana n. 70 000 km ja sinä aikana ajotietokoneen mukaan kulutus on kasvanut 6,3l /100 km --> 7,0l /100 km. Tarkastin käsin laskemalla, että pitää kutakuinkin paikkansa. Ajotapa on periaatteessa koko ajan ollut täysin sama eli n. 75-80 % moottoritiellä. Nykyään myös kulutus saattaa samalla nopeudella (ja lämpötilalla) samalla tiellä olla välillä hyvinkin erilainen. Esim. aamulla saattaa olla 6,6 l ja iltapäivällä 7,8 l tai jopa enemmän. Välillä kulutus seilaa noiden välillä omasta mielestäni suhteettoman paljon ottaen huomioon, että moottoritie (Helsinki-Tampere) on melko tasainen.
Lisäksi välillä kuuluu etenkin kylmänä kiihdytettäessä ei välttämättä niinkään nakuttava, mutta sellainen terävämpi säksättävä ääni. Ei kuulu juurikaan lämpimällä koneella. Ilmastoinnissa (ja Webastossakin) automaattiasennolla on sellainen vika, ettei lämmintä ilmaa tule kuin ehkä 15 min ajon jälkeen paitsi jos ehtii ennen sitä moottoritienopeuksiin. En tiedä liittyykö tuohon kulutusongelmaan, mutta tällainenkin vika on. Aimmin siis toimi normaalisti, auto käyntiin ja automaattiasetuksilla lämpötila kohdilleen ja kohta jo tuli lämmintä ilmaa suurella paineella.
Normihuoltoja on tehty, öljyjä vaihdettu, jarruja ja laakereita uusittu sikäli kun katsastuksessa ongelmia havaittu. Lisäksi isompia huoltoja:
- jakopää 10 000 km sitten
- automaattivaihteistoöljyt n. 20 000 km sitten
- jarrut, levyt, palat jne. alle 40 000 km sitten
Ilmanputsarit on katsottu ja suodattimet vaihdettu. Termostaatti vaihdettu, ilmastointivian takia, ei auttanut. Polttoaineensuodattimen vaihto on listalla.
Jotkut ehdottivat suutinvikaa. Kansi näyttää myös siltä, että jossain vaiheessa on tullut öljyä läpi. En tiedä olisiko jommassa kummassa ainesta ratkaisuksi? Tai jossain muualla.
Kiitos etukäteen!