Kirjoittaja Aihe: 406 - Ahtopaineongelma (DW12)  (Luettu 1451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ari virtanen

  • Vieras
406 - Ahtopaineongelma (DW12)
« : 13.12.2015, 13:40:11 »
Auto: 2002 406 Coupe 2,2 HDi (4HX, VF38C4HXF81438673, DAM 9200/16.01.2002, käyttöönotto 06.02.2004, 170 000 km).

Turbohuolia. Auto on rekisteröity 2004, mutta luulen, että se on 2002-malli. Ongelma on tällainen: ahtopaine on ok kaikilla muilla kierroksilla/ajotilanteilla paitsi pintakaasulla 1900-2000 rpm. Cruisella 2000 rpm tasamaalla ahtopaineen pitäisi olla vajaa 1300 mbar, mutta se on pahimmillaan 1700-1800 mbar, jolloin moottori menee vikatilaan. Vaihdoin hukkaportin ja turbon solenoidiventtiilit (?) keskenään hätäpäissäni. Ei vaikutusta.

Moottorinohjaus on Bosch 5.3 ESP. Kiitos etukäteen asiallisista neuvoista!

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Ahtopaineongelma (DW12)
« Vastaus #1 : 13.12.2015, 21:51:11 »
Harvinainen auto Suomessa , kenties kestää hiukan aikaa ennekuin saat opastusta/ohjeita vikaan? Onko autossasi ne pienet sumuvalot ja iso keula-aukko? Vai isot sumarit ja hillitympi aukko? Vuosimallin suhteen merkittävä ero , mistä päättelet että  vuosimalli ja käyttöönotto ovat erimieltä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ahtopaineongelma (DW12)
« Vastaus #2 : 13.12.2015, 22:05:46 »
Auton valmistusajankohta selviää DAM-numerosta, joka on merkitty autoon tai sitten sen saa selville VF3-alkuisen valmistenumeron perusteella Service Box -palvelusta. Valmistenumero puolestaan löytyy autosta ja rekisteröintitodistuksesta tai sitten sen voi selvittää rekisteritunnuksen avulla vaikka Bilteman sivustolta. Voin selvittää asian puolestasi, jos ilmoitat autosi valmistenumeron tai rekisteritunnuksen tässä tai yksityisviestillä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Ahtopaineongelma (DW12)
« Vastaus #3 : 13.12.2015, 22:46:41 »
Tuohan on sama kone kuin esim. Minun 607:ssa eli vaikka autona harvinaisempi niin moottorina aika yleinen. Minulla aikonaan ahtopaineongelmat johtuivat useammasta osasta. Tuossahan ei ole hukkaporttia, vaan muuttuvageometrinen ahdin. Joten sen solenoidin ilmeisesti olet jo vaihtanut. Myös kaikki vuodot alipainejärjestelmässä haittaavat mm. Turbon oikeaa toimintaa. Minun tapauksessa toinen osasyyllinen oli imusarjan läppiä liikuttavan kalvorasian vuotaminen, josta alipaine karkasi ja sotki koko järjestelmän toimintaa. Sen vaihdolla loppui yliahtoherjat.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

ari virtanen

  • Vieras
Vs: 406 - Ahtopaineongelma (DW12)
« Vastaus #4 : 14.12.2015, 17:39:07 »
Etupuskuri on pienellä tuuletusaukolla ja isoilla sumuvaloilla. Vuosimalliajatus tuli sekunda autocomin kanssa, en päässyt sotkemaan vikakoodeja 2004-mallisena.

Kiitoksia yhteydenotoista, tutkin-vaihdan sen kellon.

Vilkaisin eilen ensimmäistä kertaa moottorin päälisuojan alle ja ihmettelin, miksi imusarjaan tulevaan ahtoputkeen on liitetty toinen yhtä iso putki?
yt.ari

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 406 - Ahtopaineongelma (DW12)
« Vastaus #5 : 14.12.2015, 18:21:55 »
... oli imusarjan läppiä liikuttavan kalvorasian vuotaminen, josta alipaine karkasi ja sotki koko järjestelmän toimintaa. Sen vaihdolla loppui yliahtoherjat.

Samainen aktuaattori aiheutti omassa 2.2Hdi 607:ssani yliahtoherjaa. Alipainekellon sisällä oli vettä joka tod näk jäätyessään oli puhkaissut kalvon. Tuo on hieman hankalassa paikassa vaihtaa mutta kalvon ehjyyden voi todeta imemällä ohjausventtiilille tulevasta letkusta. Ehjä yksikkö liikuttaa imusarjan säätöläppiä, mutta ei vuoda. Ohjausventtiili sijaitsee termostaattikotelon / alipainepumpun läheisyydessä ts sylinterinkannen vaihteistonpuoleisessa päädyssä, ei tulipellissä kuten EGR ja ahtimen venttiilit. (sijainnit 607:sta, ei varmuutta 406:n sijoittelusta)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Ahtopaineongelma (DW12)
« Vastaus #6 : 14.12.2015, 19:31:50 »
Lisätäänpä vielä sen verran tuosta läppien aktuaattorista, että minun tapauksssa vuoto oli sen verran pieni että moottorin kierrosluvun noustessa aktuaattori tomi, eli avasi toiselle imuventtiililke menevän kanavan niinkuin kuuluukin. Kuitenkin kun itse imi letkusta, läpät eivät liikahtaneet minnekkään! Eli kannattaa tosiaan itse imemällä, tai alipainepumpulla todeta aktuaattorin tominta. Toki mikä tahansa muukin vuoto alipainejärjestelmässä aiheuttaa vastaavia ongelmia, tuossa moottorissa kun ohjataan alipaineella aika monta asiaa. Muutamana mainittakoon, nuo imusarjan läpät, turbon geometriaa muuttavat siivekkeet, imuilman kierrätys lämmittimen kautta (auttaa hiukkaspolton aikana).

Tässä siis vastaus toiseen kysymykseen, imusarjaan tulee kaksi putkea koska toinen tulee ahtoilman jäähdyttimeltä ja toinen taas ahtoilman lämmittimen kautta, jota siis käytetään hiukkaspolton aikana nostamaan imuilman ja näin myös pakokaasujen lämpötilaa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ahtopaineongelma (DW12)
« Vastaus #7 : 15.12.2015, 02:54:29 »
Etupuskuri on pienellä tuuletusaukolla ja isoilla sumuvaloilla. Vuosimalliajatus tuli sekunda autocomin kanssa, en päässyt sotkemaan vikakoodeja 2004-mallisena.

Lisäsin tarkemmat tiedot autosta tuohon ensimmäiseen viestiisi. Auto on DAM-numeron 9200 mukaan valmistettu 16.01.2002 eli se on vuosimallia 2002, vaikka se onkin otettu käyttöön vasta vuonna 2004 (takuun alkamisajankohdaksi oli Service Box:ssa ilmoitettu 06.02.2004).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ari virtanen

  • Vieras
Vs: 406 - Ahtopaineongelma (DW12)
« Vastaus #8 : 17.12.2015, 22:58:34 »
Isosti kiitoksia hyvistä neuvoista! Kyllä se imuläppäakselin aktivaattori oli täysin palvellut. Auto on nähtävästi ollut 12 venttiilinen jo jonkin aikaa. Melko harvoin saa 31 eurolla korjattua hankalan vian. Kellon vaihtaminen ei ollut hiukan hankalaa vaan TOSI hankalaa.Vanhasta torx ruuvit, kolme kappaletta irtosi löysäämisen jälkeen sormin mutta samat ruuvit uuteen... Prkl. No, paikallaan on ja pelittää. Kaipaamaan jään ainoastaan sitä hienoa vääntöä jolla moottori veti 5. vaihteella tuhannesta...

yt.ari