Kirjoittaja Aihe: 406 - Öljyvuoto venttiilikoneiston kannen paikkeilta  (Luettu 2077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Splite

  • Vieras
Auto: 1998 406 1,8 (8-ventt., 168 000 km).

Kotiin ajellessa auto alkoi päästämään hirveän määrän savua, etenkin liikkeelle lähdettäessä ja meinas viimeisiin valoihin sammua. Onneksi olin jo lähellä kotia ja sain auton perille asti. Mitään vikavaloa ei syttynyt, lämmöt pysyivät normaalina, mutta auto heitti öljyt pihalle/ympäri konetta. Tarkemmin kun katsoin niin näyttäisi tulleen jokapuolelta ylhäältä, venttiilikopan kohdalta..

Jäähdytysnesteet on normaalit, ei mielestäni ole syönyt sitä ja nesteen joukossa ei näkynyt öljyä joten ei tuntuis että kansipahvi olis mennyt...? Öljykorkissa on jonkun verran tätä vaaleaa "kylmää limaa". Mistähän tuo johtuisi? Venttiilikopan tiiviste mennyt?

Näitä huohotin ongelmiahan näissä on, mutta tuleeko ne öljyt silloin tuota kautta pihalle? Ollu jo useamman vuoden mulla tämä ja ei kertaakaan ole näin tehnyt. Eikä nyt ole edes kovin kylmä.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Öljyvuoto venttiilikoneiston kannen paikkeilta
« Vastaus #1 : 01.01.2016, 22:32:33 »
Todennäköisesti kampikammion tuuletus eli huohotus on jäätynyt tukkoon, ja öljyt on tulleet ulos ehkä kuitenkin mittatikun putkesta? Jos mittatikku on hyvin paikoillaan, ja öljy on tullut selvästi venttiilikopan luota, niin tutki huohotusputkien kiinnitys ja kunto, ettei ole halkeamia tai poikki.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2016, 22:41:37 kirjoittanut MJ »

Splite

  • Vieras
Vs: 406 - Öljyvuoto venttiilikoneiston kannen paikkeilta
« Vastaus #2 : 02.01.2016, 06:07:42 »
Kiitos vastauksesta, tosiaan 8-venttiilinen kone kyseessä ja näissähän on vissiin noita huohotinjärjestelmän ongelmia ollut melko paljon. Kyllä se mittatikku on muistaakseni paikallaan eikä näyttäs öljy sitä kautta tulleen. Tuo öljy näyttäs kyllä siitä venttiilikopan luota tulleen, vähän niinkuin olis tiiviste pettänyt kauttaaltaan. Tarkistan vielä tänään tuon mittatikun ja voin ottaa muutaman kuvankin.

eeeno

  • Vieras
Vs: 406 - Öljyvuoto venttiilikoneiston kannen paikkeilta
« Vastaus #3 : 02.01.2016, 14:34:24 »
Olitko käyttänyt maskisuojaa, ettei viima pääse moottoritilaan? Sellainen laitetaan siihen etumaskiin ulkopuolelle. En tiedä miten hyvin 406:ssa on moottori muuten suojattu yläpuolelta viimalta, että onko sen leijonalogon peittäminen tarpeen.

Jos venttiilikopan tiiviste vaikuttaa pettäneen, niin se pitää uusia. Muissa tuon ajan peugeoteissa on aivan tavallista, että venttiilikopan tiiviste alkaa vuotamaan. Toki sinne on paine syntynyt. Olisiko näissä kampikammion huohotusventtiili (PCV) vai onko siellä vain pieni aukko, jonka kautta huohottaa. Se venttiili voi olla tukossa ja vaihdettava.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 720
Vs: 406 - Öljyvuoto venttiilikoneiston kannen paikkeilta
« Vastaus #4 : 02.01.2016, 19:53:11 »
Ei nuo 1,8 8V moottorit pelaa pakkasella jos ei ole lämmitysvastuksia/viimasuojaa.
Peugeot 3008 hybrid

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vs: 406 - Öljyvuoto venttiilikoneiston kannen paikkeilta
« Vastaus #5 : 02.01.2016, 22:36:34 »
Eli lämmitysvastus on huohotinputkessa joka menee kampikammiosta venttiilikoppaan. Sen kunto kannattaa samalla tarkistaa kun irroittaa kaikki huohotin letkut ja lotraa ne vaikka jollain liuottimella. Itse käytin ihan bensaa, ehkei paras vaihtoehto mutta hyvin aukesi letkut. Tosin 1.6L oli kyseessä.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Öljyvuoto venttiilikoneiston kannen paikkeilta
« Vastaus #6 : 03.01.2016, 01:13:25 »
Kannattaa niiden vastusten toimivuus myös testata ja että sulakkeet on ehjät.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Splite

  • Vieras
Vs: 406 - Öljyvuoto venttiilikoneiston kannen paikkeilta
« Vastaus #7 : 14.01.2016, 21:54:29 »
Kiitoksia kaikille vastauksista.

Vein auton tutulle korjaajalle ja homma tuli kuntoon. Venttiilikopan uusi tiiviste, letkujen puhdistus ja suurimmat öljyt konehuoneesta pois. Oli tosiaan kaikki huohottimen letkut olleet täynnä tuota vaaleaa mönjää ja täten jäätyneet umpeen. Seurauksena tästä paineella pamauttanut venttiilikopantiivisteen kautta ölpät pihalle ja pakoputken päälle, tästä johtui savutus.

Uskomaton helpotus ettei mitään suurempaa mennyt, koska pelästyin koneen menneen kuivaksi jo kun öljyt tuli pihalle ilmeisesti osittain jo ajossa. Nyt vaan väsäämään jotain viimasuojaa keulille ettei tekisi tuota niin helposti uudelleen ja hyvä tietää mitkä letkut pitää aina välillä tsekata tuon mönjän takia.

Eli lämmitysvastus on huohotinputkessa joka menee kampikammiosta venttiilikoppaan. Sen kunto kannattaa samalla tarkistaa kun irroittaa kaikki huohotin letkut ja lotraa ne vaikka jollain liuottimella. Itse käytin ihan bensaa, ehkei paras vaihtoehto mutta hyvin aukesi letkut. Tosin 1.6L oli kyseessä.

Kannattaa niiden vastusten toimivuus myös testata ja että sulakkeet on ehjät

Täytyypä nuo tarkistaa, kiitoksia.