Kirjoittaja Aihe: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus  (Luettu 11119 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

arit

  • Vieras
AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« : 09.01.2016, 12:07:51 »
Nyt kävi niin ikävästi että 307 CC:n automaatti sanoi työsopimuksen irti eikä enää suostu liikuttamaan autoa. Pösö on nyt pajalla vikadiagnoosissa, mutta pelkäänpä että korjauksesta voi tulla kallis. Käytettyjen laatikoiden hinnat lienee siellä 1000€ molemmin puolin jos homman teksi itse - ja sopiva loota pitäisi tietysti ensin löytää.

Niinpä aloin miettiä josko olisi helpompaa ostaa nyt lopputalveksi joku halpa vastaavalla laatikolla varustettu Peugeot ja keväällä sitten tehdä vaihteiston vaihto omaan autoon.

Onko kenelläkään tietoa miten nämä AL4 laatikon on yhteensopivia PSA:n eri mallien ja moottorien välillä? Nyt olisi esimerkiksi halpa vm 2000 406 V6-koneella tiedossa - jos sen laatikko sopii vuoden 2004 307:aan, voisi olla ihan mukavaakin ajella tuollaisella tehopakkauksella muutama kuukausi ja sitten vasta kelien lämmittyä ryhtyä korjaustöihin.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #1 : 09.01.2016, 12:29:26 »
Tuossa 406:ssa on ZF:n 4HP20 -vaihteisto. AL4 löytyy pösöistä ja sitikoista suurinpiirtein vm. 1998-2005 autoista joissa korkeintaan kaksilitrainen moottori.

Tuossa jotain dataa 307:n laatikosta:
http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/307/info/gb/b2cb0dk3.htm

Välityseroista moottorityyppien kesken en osaa sanoa enkä löydä siitä tietoa.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

arit

  • Vieras
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #2 : 09.01.2016, 15:01:27 »
Kiitos vastauksesta.

Niinpäs tietysti onkin ZF 406:ssa, meillähän olikin joskus sellainen - siinähän ei ole tiptroniciakaan joten ei varmaan ainakaan ihan heittämällä vaihtokelpoinen.

Täytyypä laajentaa vaihtoehtoja myös sitikka-puolelle, joku Xsara tai C5 voisi kelvata siis myös. Alkusarjan C5:a ainakin näyttää olevan tarjolla useitakin ihan kohtuuhintaan.

Välityksistä en ole niin huolissani, 307:n välitykset kun ovat jo valmiiksi aika poskellaan, kiihtyvyys on verkkaista eikä vaihteiston ominaisuudet muutenkaan häikäise.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 749
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #3 : 12.01.2016, 20:29:25 »
Renaultissahan on sitä samaa AL4-vaihteistoa nimellä DPO, koska tuo on yhteistyönä tehty vaihteisto. Mahdollisesti nekin käy, mutta ei minulla ole varmuutta ovatko ne täysin vaihtokelpoisia.

arit

  • Vieras
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #4 : 12.01.2016, 20:36:07 »
No onpas mielenkiintoista...nyt kun vielä tietäisi mitkä Rellut voisivat tulla kyseeseen. Vaikka itsellä onkin tallissa R8 niin tietämys siitä ei taida auttaa tähän...eikä edes se että joskus on omistanut Fuegon ja R21:n  :)

No niin mutta joka tapauksessa 307:n diagnoosit on nyt tehty ja taitaa olla niin ettei laatikon korjaukseen kannata ryhtyä - ei ainakaan merkkiliikkeessä.

Täytyy siis miettiä muita vaihtoehtoja, mutta liikkeestä kertoivat että saman laatikkotyypin vaihtokelpoisuus eri automallien kesken ei ole itsestäänselvyys: Vaikka mekaanisesti palikat sopiikin, voi sähköissä ja liittimissä olla eroja. Varaosanumerokaan ei auta asiassa, koska nykyisen laatikon varaosanumeron mukaan sitä on asennettu vain joidenkin vuosien 2.0-litraiseen 307:aan eikä mihinkään muuhun malliin.

Onko kukaan tehnyt tällaista vaihteisto-swappia eri mallisesta autosta tai tietäisi keneltä voisi kysellä lisää? Nyt näyttää siltä ettei 307 ihan lähiaikoina palaa liikenteeseen (ellei sitten jostain ihmeen kaupalla löytyisi juuri oikea laatikko)


MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 749
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #5 : 12.01.2016, 20:43:16 »
Varmaan suunnilleen yllä Jannen mainitseman ikäkauden Meganet, Scenicit, Lagunat sun muut moottorirajoitukset huomioiden. Eli V6:ssa on joku toinen vaihteisto, samoin lienee 2,2 dCi:ssä jne.

Renault-foorumilta kannattaa kysellä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #6 : 13.01.2016, 06:46:37 »
Suoraa sopivuutta kannattaa epäillä ihan syystäkin. Ainakin aiemmin esimerkiksi 605:n kohdalla oli 'sama' manuaaliaski ME5T kahdessa eri moottorissa. 2.1td:ssä ja V6:ssa mutta kuoret oli eri välityksistä puhumattakaan kun lohkokoissakin luonnollisesti hieman eroa.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

plagu

  • Vieras
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #7 : 13.01.2016, 08:01:45 »
2.2dci:ssä mulla oli joku aisinin 5lovinen eli ei ainakaan ole sama. Veikkaan kyllä ett se al4 käy vehkeestä kuin vehkeestä kunhan otat sen ew koneen kyljestä toki jotain antureita yms voit joutua siirtämään vanhasta lootasta juuri noitten sähköjen takia. Jotain paalikuntosia tomaatti c5ia saa parils satasella.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #8 : 13.01.2016, 14:14:47 »
Pieni ero saattaa olla, nimittäin eteen tuli tapaus että momentinmuuntimen kiinnitys vauhtipyörään oli erilainen, toisessa oli muuntimessa kierrekarat ja toisessa oli pulttikiinnitys.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

arit

  • Vieras
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #9 : 18.02.2016, 16:53:26 »
Lisäkysymys vielä asiasta tietäville: Onko bensa- ja diesel-moottoreissa kiinni samanlainen laatikko?

Nyt kun olen  vähän katsellut vaihtoehtoja, niin yleisin (ja halvin) luovuttaja-auto olisi varmaan C5 sitikka 2.0 HDI-koneella. Niitä kun saa alle tonnilla - tosin ne on helposti yli 300 tkm ajettuja, mutta eipä hintakaan päätä huimaa joten sellaisella voisi saada pösön taas kesäksi tien päälle. Tuuristahan se taitaa olla kiinni mitä nuo laatikot kestää  ;)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #10 : 18.02.2016, 20:26:33 »
Automaattivaihteiston välitysakselit

C5 2.0 Hdi (dw10ated) 25DTS25X68-67DT52X67
307 2.0 (ew10j4) 21DT21X73-67DT52X67

Ymmärtämättä asiasta oikeastaan mitään, luulisin noiden perusteella eroa olevan.

Oletko kysynyt Toni's Takeoverilta vaihteistoa?
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

ATS

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 645
  • 406 Coupe Settant´ anni 1248 , vm. 2001
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #11 : 19.02.2016, 09:54:13 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57459.0  Tämä on suora linkki tuonne Tonille.
Exät: 406 SV 3.0 -97 , 306 S16 -94, Datsun  240/260C-73 , 405GL-88 , 405Sri Wagon-90 , 2X205Xr-86 , 306Xr-93 ja tyttärellä 205RG-91 ,406 SV 2.0l -01
http://www.digipaper.fi/yhteishyva/5377/
sivu-15 juttua laiskasta 306 S16:sta.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #12 : 20.02.2016, 09:29:23 »
Pirautappa firmaan nimeltä:

Oy Powermatic Huolto Ltd
Mittatie 8
01260 VANTAA

Puh. +358 9 876 8007
Fax +358 9 876 7770
s-posti: powermatic@powermatic.fi

Heillä on runsaasti kokemusta AL-4 laatikoista.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Citroen C5 I  &  C5 II

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: AL4-automaattivaihteistojen yhteensopivuus
« Vastaus #14 : 21.02.2016, 11:08:23 »
Oliko välittäjän myymä laatikko edes sama joka oli PowerMaticilla korjattu ja kyllä se alkuperäinen "seppä" aiheutti hallaa laatikolle käyttämällä liian suuren määrän vääränlaista öljyä, kyseinen laatikkohan on tarkka öljystään. Lisäksi liika öljy saattoi pullauttaa vaihtamattomat O-renkaat paikaltaan, mahdollisuuksia on monia.
Itselläni PowerMatic teki hyvää työtä nopeasti ja kohtuu hinnalla.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.