Auto: 2000 406 2,0 HDi (445 000 km).
Viikko sitten teki pari kertaa, kun käynnisti ei meinannut lataus valo sammua, lopulta jäi palamaan käydessä. Autossa mitsubishi laturi jossa hiilet vaihdettava sisältä. Otin laturin irti ja purkasin laturin, oli hiilet aika kuluneet, ajattelin että uusilla hiilillä tulee kuntoon
Tänään laitoin laturin paikoilleen uusilla hiilillä, lataus valo palaa edelleen kirkkaana! Isäni tuli paikalle ja käski irroittaa laturista sen pikku johdon (lisäksi sielä + navassa kaksi paksumpaa johtoa). Laittoi siihen pikku napaan johdon, polttimo väliin ja kytki sen plus napaan, käski käynnistää auton, valo sammui siitä johdon polttimosta (kojetaulussa paloi kirkkaasti). Mittasi sitten mittarilla, mikä näyttää akun kunnon rasituksessa, näyttää myös latauksen, nyt lataa 14.6v. Laturi on kuulemma ehjä! hyvä
Johdon kun mittasi mikä lähtee laturilta, liittimet irroitin mittarista, johto on runkossa kiinni jostain? Mittaristo myös pimeni kun ilman latausta koitin käyttää päivällä, pimeni lämpö, polttoaine, kierrosluku (temppuili jo ennen) vilkun merkkivalo.. Kun sammutti ja käynnisti, mittaristo toimi hetken! Nyt en saanut selvitettyä minkä värinen johto se ohut laturin johto on mittarin takana? Laturilta lähtee (oranssi tai vaalean punainen) johto, jossa oli numero 1037, minkä värinen johto on mittarilla? Missä väri muuttuu? Avusta kiittää! Kepa ps. ostin auton vuosi sitten 7.1 2015 700e. Ajan arkipäivisin n. 180km ja nyt onkin tullut kilometrejä vuodessa n. 50tkm. Meinasin koittaa piruttaani pääsenkö tällä vielä 100tkm