Kirjoittaja Aihe: 308 - Turboahtimen käyttö  (Luettu 5327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rma1

  • Vieras
308 - Turboahtimen käyttö
« : 11.06.2016, 23:38:12 »
Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech 130.

Muutama kysymys turbosta ja sen huomioimisesta ajon aikana.

Miten turbo jäähdytetään teknisesti Puretech 130 moottorissa? Pitääkö autoa pitää tyhjäkäynnillä kovan ajon jälkeen, jos pitää, mitä on "kova" ajo? Miten start &  stop vaikuttaa turboon? Osaako automatiikka huolehtia että moottori ei sammu "kovan" ajon jälkeen?

Pitääkö turboa miettiä sen kummemmin normaalissa käytössä?

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #1 : 12.06.2016, 07:21:38 »
Ennen vanhaan sanottiin, että turbomoottoria on hyvä käyttää "kovan ajon" jälkeen muutaman minuutin tyhjäkäyntiä ennen moottorin sammuttamista, että lämpökuormat ehtivät poistua - muuten turbon laakerit vaurioituvat. No, Suomessa on tiukat nopeusrajoitukset, ja kaiken lisäksi kun nykyautolla ajaa moottoritieltä ensimmäisen rampin liikennevaloihin, start-stop -systeemi sammuttaa moottorin kuitenkin. En huolehtisi näistä siis liikoja, paitsi jos ajelee jossain vapaiden rajoitusten maassa (kuten Saksa).
Tässä muutamia vinkkejä turbon kunnon ylläpitämiseksi:
http://www.automerkit.fi/korjaus-huolto/8133-yleisimmat-syyt-turbon-ennenaikaiselle-vioittumiselle

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #2 : 12.06.2016, 08:39:52 »
Kun turbot tulivat henkilöautoihin aikoinaan, niin silloin kyllä neuvottiin ettei autoa pitäisi sammuttaa heti. Silloin taidettiin juuri käyttää tuota mainitsemaasi ilmausta "kova ajo".

Itse asun sellaisessa paikassa että kotiin tullessa, ajoreitistä riippuen, tulee puolesta kilometristä yhteen kilometriin 30-50 km/h nopeudella ajoa ja kun en kiirehdi sammuttamaan autoa välittömästi pihaan saavuttua niin olen pitänyt sen turbon kannalta riittävänä jäähdyttelynä.

Esimerkiksi kun pysähtyy moottoritien varteen huoltoasemalle voisi vähän viivytellä ennen kuin sammuttaa moottorin. Joutokäyntiähän laki vähän rajoittaa.

Saman teen kylmällä moottorilla. Eli kiihdytykset maltillisemmin kun moottori on kylmä. Nämä nykymoottorit ovat nopeampia lämpenemään. Minulla on ajossa 2008 vuosimallin 308 2.0 HDi diesel.

Tästä on ollut kyllä tälläkin foorumilla keskustelua. Olisiko siinä tullut esiin että joissakin uudemmissa moottoreissa turboa jäähdytetään tarvittaessa erillisen sähköisen öljypumpun avulla?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #3 : 12.06.2016, 08:52:37 »
Eiku kysymystä merkkiliikeeseen päin! Aina olisi mielenkiintoista kuulla mitä mieltä ovat ja kysy myös etenkin saksassa ajosta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #4 : 12.06.2016, 09:13:14 »
Oliko Puretechissä sähköinen vesipumppu joka kierrättää jäähdytysnestettä turbossa vielä auton sammuttamisenkin jälkeen jos lämpötila vaatii?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #5 : 12.06.2016, 09:20:38 »
Niin hatara muistikuva etten uskalla sanoa mitään.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2016, 09:30:09 kirjoittanut Peugo »

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #6 : 12.06.2016, 14:36:08 »
Moottorin käyttäminen oli aikoinaan suositeltua juurikin lämpökuorman tasaantumisen takia sekä ahtimen voitelun takia.. Tässä 30 vuodessa öljyt  ovat kehittyneet sen verran paljon, ettei ahtimen laakerointi vaurioidu enää, jos auton sammuttaa normaalista ajosta.
Mä käytän moottoria hetken aikaa, jos autolla on vedetty perässä painavampaa kuormaa tai poljettu ihan kunnolla. Arkiajossa en käytä ollenkaan tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista. Hyvin toimii +350tkm ajettunakin.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #7 : 12.06.2016, 19:21:39 »
On lisävesipumppu turbolla joka jäähdyttää turboa esim juuri start&stop tilanteessa.
Ps. Toimii myös pakkasella kivasti. Eli kun sammutat auton ja laitat sisäpuhaltimen päälle jaksaa puhaltaa montaminuuttia ihan lämmintä ilmaa.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

rma1

  • Vieras
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #8 : 17.06.2016, 15:11:26 »
Miten ja koska lisävesipumppu toimii? Onko tuosta jossakin lisätietoa?

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #9 : 17.06.2016, 15:46:44 »
Etsin 308:n Puretech-moottorin turbotyypin Garrett/Honeywellin sivuilta. Asennusohjeissa neuvotaan öljyputken asennus, mutta ei puhuta mitään jäähdytysnesteliitännästä. Taitaa tämä pikkuturbo olla ainoastaan öljyjäähdytteinen.
https://garrett.honeywell.com/product-search/?view=detail&id=7192

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #10 : 17.06.2016, 17:03:50 »
Lähde: http://public.servicebox.peugeot.com

Ainakin 130 hv mallissa on ihan nähty vastaava turbo, luulisin varaosakuvien pitävän paikkaansa.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2017, 17:33:05 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

rma1

  • Vieras
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #11 : 18.06.2016, 11:17:23 »
Tässä on tullut vastakkaisia mielipiteitä turbon jäähdytyksestä, onko sitä olemassa stop&start tilanteissa vai ei?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #12 : 18.06.2016, 11:54:07 »
Tota, jos nyt lähdetään siitä että parilla vastaajista jotka ovat todenneet turbon olevan nestejäähdytetty, joko on tai on ollut kyseisen tyyppinen auto. Lisäksi pösön varaosakatalogin mukaan turbo on jäähdytetty, nestekierto on toteutettu sähköpumpulla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #13 : 18.06.2016, 12:07:06 »
Lainaus huollon tiedotteesta:
Turboahdin on geometrialtaan kiinteä ja sähkötoiminen vesipumppu jäähdyttää sitä ainoastaan moottorin sammutuksen jälkeen. Ahtopainetta säädetään sähkö/paineilmakäyttöisellä hukkaportilla.

rma1

  • Vieras
Vs: 308 - Turboahtimen käyttö
« Vastaus #14 : 18.06.2016, 13:08:27 »
Kiitos näistä tiedoista. Nyt voi siis antaa stop&start automatiikan sammuttaa moottorin kovemmankin ajon jälkeen. Missä sähköinen vesipumppu sijaitsee?