Kirjoittaja Aihe: 406 - "Antipollution fault" vuotavan EGR-venttiilin tulppauksen jälkeen (HDi)  (Luettu 11850 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Kyseisen yksilön ikäisissä EGR:n tulppaaminen ei sytytä vikavaloa vaikka vika ilmaantuukin muistiin. Uudemmissa kylläkin.

SaPeKa

  • Vieras
Vähän kuulostaa, että humulla tulppaus kuitenkin sytyttää vikavalon.

Tuossa omia kokemuksia tästä OT-aiheesta. Ei kylläkään 406:sta. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=66272.msg306995#msg306995

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Ok. Noissa on varmaan sitten eroja ohjaus-softissa, tai sitten säätöventtiilit valskaavat alipainetta pihalle tms?

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Jos sinulla on alipainesäätimen jälkeen letku auki, niin aina kun säädin aukeaa operoidakseen alipaineella toimivaa laitetta niin koko järjestelmästä katoaa alipaineet. = Muut alipaineella toimivat laitteet napsahtavat palautusjousiensa varassa nolla asentoon. Älä jätä avoimia letkuja järjestelmään.

Juu taisin kirjata hiukan epäselvästi tuon modin mitä meinasin tehdä. Eli egr-venalta tuleva letku irti rintapellissä olevasta alipainesäätimestä tms ja sen tilalle tukittu letkunpätkä nimenomaan rintapellissä olevaan säätimeen. virattomaks jääny egr-venan letku oli tuo minkä meinasin teipata ja laittaa johonki kiinni talteen jos joutuu vielä käyttöönkin joskus..

Tässähän ei jää yhtään avointa alipaineellista osaa mihinkään, vain egr-vena on pois piiristä letkuineen rintapellin säätimestä eteenpäin.

Mielenkiintonen nähdä häviääkö faultti tuolla tulppaamisella. Toinen mitä pitäs testata on ottaa rintapellin säätimestä sähköt pois eli liitin veks, liekkö mitään apua?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Älä ota liitintä irti. ECU-huomaa avoimen virtapiirin ja taas on tuloksena vika.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Toimiiko tuo herjan tulo siis seuraavasti: Eculta tulee komento rintapellin säätimelle->egr vena auki ja pakokaasua virtaa imusarjaan ja ilmamassa-anturilla valvotaan että sen läpi virtaava ilma vähenee jossakin suhteessa. mikäli näin ei käy niin tuloksena on antipollution fault? Rintapellin säätimelle tulee vain siis virta päälle/pois tyyppistä toimintaa ja sen kautta ei voi mitään kikkailua tehdä?

Saiskohan tuon antipollutioin faultin muuten pois ilmamassa-anturin liittimen irrotuksella kun sitä on ollu ohjeena kun halutaan testata sen kuntoa. Tuossa tilanteessahan se kommunikointi egr:n toiminnan ja ilman virtauksen mittaukselle on poikki? Ei tarttis lähtee tässäkohtaa vielä tuolle tulppaukselle mitään tekemään..

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Nuo alipaineohjaimet pystyvät % säätöön, eli annostelemaan alipainetta säätökalvolle mikäli ko toiminto sellaista vaaatii. Ainakin 2.2Hdi:ssä (133hv) löytyy alipaineella ohjatulle EGR:lle %lukema, samoin kuin ahtimen säätösiivistölle. ECU:ssa on vertailuluku jota vastaan verrataan. Ongelmia tulee myös mikäli alipaineohjain vuotaa, jolloin kalvolle ei mene tarpeeksi voimaa -> vertailuluku ei täsmää ja tuloksena on vika. Huom: Jos irroitat ilmamäärämittarin, niin tuloksena on vika-limoitus siitä. (ja MIL-valo mittaristoon)
Lähtökohtana kaikkien alipaineohjainsolenoidien sekä säätimien tulisi olla ehjiä ja kaikkien liittimien paikoillaan ja niiden liittimissä hyvä kontakti. (jännitteet aika pieniä)

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Juu ei oo mikään hetkellinen herja tässä autossa tämä faultti. On ja pysyy eli tuskin häviää kokonaan pois ennenku egr on takasin käytössä tai ohjelmoitu kokonaan pois/tehty muuta kikkailua. Jostain luin että olis muutettu virtauksia niin että pakokaasun sijasta kierrätettiinkin puhdasta ilmaa. toteutus ei selvinny eikä oikeestaan oo niin paljoo mielenkiintoo että alkaisin värkkäämään. taidan kallistua softapuolen muutoksiin. Minkälaisen laitteiston siihen tarvii että vois jonkin crakkisoftan tuupata eculle vai tekeekö kotimaan "viripajat" nuita ja jos tekee niin mihin hintaan?

SaPeKa

  • Vieras
Tuolta ainakin saa TI-tyylillä egr:n softasta pois ja vaikka lisää tehojakin.
http://www.hdi-tuning.co.uk/ecu-remapping/custom-remaps/peugeot-tuning/peugeot-406-remap/peugeot-406-tuning-2-0-HDI110.html
Tuo tarvii kaapelin, läppärin ja hieman omaa aikaa, että saa ladattua alkuperäisen softan autosta ja muutetun takaisin. 30 puntaa näyttää olevan egr:n poistosofta.

Lisäys. Tämä softapäivitys tehdään sitten tulevaan peltoautoon, kun ei vastaa enää alkuperäisiä valmistajan ilmoittamia päästöjä.  ;D
« Viimeksi muokattu: 12.07.2016, 21:38:52 kirjoittanut SaPeKa »

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Juu alko tuo tehonlisäyskin kiinnostaan kun tässä autossa on vasta 250tkm mittarissa ja kunto muutenki nyt ok 8)
Kuopiosta sais teho-ohjelman ja egr:n poiston samaan syssyyn noin 500€.. Onhan tuo kallis vrt tuohon netistä tilattavaan mutta noudattelee kait yleistä hintalinjaa mitä kotimaassa pääsääntösesti on?

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vissiin riippuu vuosimallista että mitä ja miten ecu yrittää tutkia ja tuleeko sitä faulttia egr:stä vai ei. 03 vuotinen ei ollu egr tulppauksests moksiskaan mutta tämä vuotta tuoreempi närkästy siitä ja ei häviä herja millään. Imm liitinki oli tovin irti mutta ei vaikuttanut mitään mihinkään, ei edes menohaluihin ;D

Vikakoodit tosiaan osottaa että tässä rakkineessa ecu huomaa että pakokaasua ei enää kierräkkään takasin eli jostain se sitä mittailee..
« Viimeksi muokattu: 14.07.2016, 22:27:14 kirjoittanut savonhumu »

SEL

  • Vieras
Tässä rakkineessa ecu huomaa että pakokaasua ei enää kierräkkään takasin, eli jostain se sitä mittailee.

ECU tutkii kuinka paljon EGR on auki eli se anturi rintapellissä kertoo ECU:lle onko auki vai kiinni ja ECU vertaa lukemaa johonkin annettuun perusarvoon ja sen perusteella kertoo mahdollisesta viasta. Perusarvoon vaikuttaa moni asia, moottorin kierrokset, IMM arvot, ahtopaine jne.

SaPeKa

  • Vieras
Ohjausyksikkö huomaa EGR:n toiminnan ilmamäärämittarilla eli ilmamäärävirtauksen pitäisi pienentyä, kun EGR-venttiilli avataan.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Sammaa ihmettelin itekki että mikä muu tuohon vaikuttaa kun imm piuhan irrotus ei hävitäny herjaa täällä, eikä toisaalta tullu uusikakaan herjoja tauluun. Voi tieten olla että tässä kamppeessa tuo herja on pysyvänlaatusta mallia eli ei lähe mihinkään muuta kun vikakoodien nollauksella..

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Tuossa on nyt kyse kahdesta eri asiasta (vikakoodista). EGR kierrätys todetaan maf (imm) mittauksella, jos ei arvot täsmää (maf+egr= vakio), niin tulee antipollution fault. Jos irroitat maf liittimen niin edelleen tulee näyttöön antipollution fault, mutta testerillä näkee että kyse on eri vikakoodeista. Eli molemmissa tapauksissa kuljettajalle annetaan sama geneerinen ilmoitus että joku arvo päästöjen kannalta on pielessä. On mahdollista että vaikka kaikki toimisivatkin, niin vaatii testerillä pysyvien vikakoodien nollauksen ennenkuin herja näytöstä poistuu. Ps. Se että auto tuntuu pirteämmältä maf johto irroitettuna kielii siitä että maf on likainen tai viallinen eikä anna oikeita arvoja moottorinohjaimelle. Johto irrotettuna auto ottaa käyttöön jonkun ennalta määrätyn vakio maf-arvon, jolla auto toimii.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’