Kirjoittaja Aihe: 407 - Vikakoodit P1351, P1403 ja P0234 (HDi)  (Luettu 4518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

julahdek

  • Vieras
407 - Vikakoodit P1351, P1403 ja P0234 (HDi)
« : 09.09.2016, 19:58:54 »
Auto: 2007 407 1,6 HDi.

Moi. tuli hommattua otsikon mukainen pirssi 407 2.0 bensan jälkeen. vikavalon sytytti ohituksessa joka todennäköisesti tuli turbon ylipaineesta. lueskelin englanninkielisiä foorumeita ja siellä oli juttua että koneen päällä pitäisi olla mahdollisesti jokin putki joka päästää ylipaineet pois ? pällistelin konehuonetta mutta enpä löytänyt mitään siltä vaikuttavaa. vikakoodi oli P0234 turboahtimen paine liian korkea. meni " linkutusmoodiin " mutta toimi normaalisti seuraavan startin jälkeen, joskin moottorin vikavalo jäi palamaan eikä viikon ajamisen jälkeen ole sammunut.

Lisäksi koodien luvusta tuli P1403 (lisälämmityksen virtapiiri 1, oikousulku maadoitukseen / plusnapaan tai katkos, katkonainen) ... webaston vikakoodi? Webasto ainakin lähtee käyntiin ja toimii ihan hyvin kellotaulusta.. lisäksi P1351 ( esi / jälkilämmitys releen piiri, rele ohjattu eikä sytytystulppa mukana, jatkuva ) liittyykö tuokin webastoon vai onko kenties hehkutulppa tai hehkurele rikki? Käynnistyksessä ei ollut ongelmia, vaikkei toki vielä ole kylmät ilmat olleetkaan.

Kiitos kaunis jos jollain pösökuskilla on kokemuksia ko. ongelmista ja ratkaisu niihin..

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Vikakoodit P1351, P1403 ja P0234 (HDi)
« Vastaus #1 : 10.09.2016, 07:20:47 »
Ei tuossa kyllä mitään moottorin päällä menevää "ylipaineputkea" ole. Turbo on muuttuvasiipinen joten todennäköisesti johdinsiivikko jumittaa tai vikaa on johdinsiivikkoa ohjaavassa alipainekellossa/solenoidissa/alipaineletkuissa. P1351 viittaa moottorin hehkutukseen, HDi lähtee käyntiin ilman hehkuja jonnekkin -10 asteeseen asti joten käynnistyvyys näillä keleillä pitäisi vielä olla ok, vaikka hehku/hehkut ei pelissä olisikaan. Toki jos hehkuja/rele viallinen ei käyntiinlähtö ole niin siisti kuin kuuluu olla, vaan varmasti enemmän tai vähemmän rykivää, vialliset hehkut saattavat aiheuttaa myös ongelmia hiukkaspoltossa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

fruit_keik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 407 - Vikakoodit P1351, P1403 ja P0234 (HDi)
« Vastaus #2 : 10.09.2016, 08:22:09 »
Ahtimen säätösolenoidin huohotusputken kuuluisi tulla koneen päälle, diesel-käsipumpun viereen  ;)
DS5’12,206rc’05,307’06feline entiset:
206SE’04,307wag’02,307sw’04,3008sport'09,307cc’05,RCZ’10,508sw’11,Evasion’95,C8´04,C4’06,307SWS'06,307wag'03,307’03,307'02,C3’04,206rc'05,206sw'03,C3'06,307xsi'02,
407conf'05,307xr'03,407sw'05,406st'96,307wag'04,307xr'01,307xr'01,307xr'01,407conf'04,307xr'02,307xr'02,207cc'07,306style'96,306cab'95,
406V6GWSV'00,807v6'03,307wag'03,306XRi'99,206xr'99,406SV'97,206SW'04,
Partner'98,206GTi'02,406GWSV'01,307HDi'02,306XRi'98,106XSi'92,406HDi'00,306HDi'01,106GTi'99

julahdek

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P1351, P1403 ja P0234 (HDi)
« Vastaus #3 : 12.09.2016, 20:05:32 »
Kiitos vastauksista. Tuo säätösolenoidin huohotusputki oli juuri se mitä koitin etsiäkkin. Turbon pitäisi olla ihan kunnossa, kun se on vaihdettu muutama 10k kilometriä sitten kunnostettuun. Tarvii katsella kun konehuoneen puolelle paremmin kerkiää koluamaan olisiko tuo putki jotenkin likaantunut tai tukossa..

Hehkutulppien vaihto-operaatio tässä kuitenkin näyttää edessä olevan. Onkohan ne kovin helposti katkeavaa sorttia? Ainakaan mukavassa paikassa eivät vaihtamisen suhteen näyttäneet olevan..

julahdek

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodit P1351, P1403 ja P0234 (HDi)
« Vastaus #4 : 02.10.2016, 19:21:23 »
Moi! Paukuttaa välillä tuollaista vikakoodia (ahtopaine liian suuri) ja lähtee tehot pois.. Autossa on vain parikymmentätuhatta ajettu huollettu turbo, joten en uskoisi siinä olevan vikaa. Pienemmillä vaihteilla saa huudattaa ja polkea vaikka kuinka niin ei tule mitään, mutta esim. ohittaessa nelosella kovassa kiihdytyksessä suurilla kierroksilla tulee tuo vikailmoitus ja tehot lähtee. Pari kertaa näin käynyt myös motarilla 130km/h vauhdissa vitosella kun tullut ylämäki. Olisiko alipainepuolella vuoto? Mitä muita mahdollisia vikapaikkoja olisi ko. oireilla ?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 407 - Vikakoodit P1351, P1403 ja P0234 (HDi)
« Vastaus #5 : 02.10.2016, 22:25:50 »
Joko turbon paineen säätöön liittyvä alipainekello, sen sähköinen ohjausventtiili tai alipaineen puute aiheuttaa kuvatun oireen ja ilmenee juuri kuten kuvailit.

EHarmala

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 407 - Vikakoodit P1351, P1403 ja P0234 (HDi)
« Vastaus #6 : 01.10.2018, 13:56:04 »
Auto: xxxx 407 1,6 HDi FAP (9HZ).

Minulla oli käsittelyssä kaverin auto. Auto laittoi joka ikinen päivä P0234 koodin päälle ja tehot menivät, ei ottanut yli 3000 rpm.

Turbo puhdistettu ( Mr. Muscle-menetelmä) ja imusarjassa oleva paineenmittausanturi uusittu.

Jo ennen mainittuja toimenpiteitä huomattiin että ylipainetta todella löytyy aina kun P0234 Turbo Overboost laukesi,
tietääkseni tuo 248 kPa on juuri tuo "vikaraja"  eli 1,5 bar ylipainetta.

- Intake Manifold Absolute Pressure: 248.0 kPa
- Engine RPM: 3315 RPM
- Vehicle Speed Sensor: 82 km/h
- Air Flow Rate from Mass Flow Sensor: 98.28 g/s
- Fuel Rail Pressure: 145560 kPa

Diagnostic information provided by OBD Auto Doctor

Turbossa ei pitäisi olla vikaa eli siivekkeet eivät ole jumissa sekä imuilman painesensori on uusittu ja lisäksi turbon alipaineohjaus on testattu irroitamalla "aktuaattori" ja testaamalla se vakioalipaineella (youtubesta löytyy ohje, linkki ei tallella), sekä alipaineletkut ovat kunnossa ( ei linkkuja tms.). Niin päätettiin kokeilla pidentää turbon säätimen tankoa muutamalla kierroksella. Melko helppo homma, olisi ehkä onnistunut ilman säätimen irrotustakin koska tangossa on lukitusmutteri ja tangon "sisällä" säätömutteri".
TULOS: Autolla ajettu nyt 3 viikkoa eikä p0234 Overboost ole tullut kertaakaan päälle.

MUUTA: AutoDoctorilla todettiin että vaikka ajaa kuin Kimi aika-ajoissa niin max.paine on nyt käynyt 238 Kpa:ssa, eli jää vikarajan alle.  Moottori käy nätisti, ei nykimistä eikä muutakaan haittaa. Tehonmenetystä ei ajotuntumalla huomaa, jos sitä onkaan.