Kirjoittaja Aihe: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto  (Luettu 6743 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #15 : 09.03.2017, 17:17:27 »
Samanlaiset voimat siellä on varmaan ollut vanhoissa malleissakin ja kierrelukite on silloin riittänyt. Eikö tosiaan tuollaista pulttia ole muissa merkeissä käytössä. Mitenkäs Citroen kun on samaa konsernia, jos kysyisi Citikan jälleenmyyjältä löytyykö pultteja hyllystä?

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #16 : 09.03.2017, 18:14:15 »
Citroenilla on myös sama maahantuoja ja siten sama varasto.

Jotkut jälleenmyyjät ovat tosin pätevämpiä kuin muut ja tuollainen pultti voi hyvinkin löytyä parhaimpien merkkihuoltojen hyllystä; Citix Oy ja Automeca esimerkiksi.
Peugeot RCZ HDI FAP

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #17 : 09.03.2017, 19:00:35 »
Noissahan on tavallista hienompi kierre (M12x1,5 mm) ja lujuusluokka lienee 10.9 tai 12.9 eli ei sinne kovin helposti sopivaa tarvikepulttia löydä, kun pituudenkin pitäisi olla juuri sopiva.

Nuo jarrusatuloiden ja tukivarsien pultit taitaa olla pinnoitettu ruostumista vastaan, tai jotain lähes ruostumatonta tavaraa, koska ne on yleensä olleet vanhemmissakin autoissani siistejä ja käytännössä ruosteettomia. Tavallinen pultti varmaan voi olla riski pitkän päälle?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #18 : 09.03.2017, 19:18:53 »
Kyllä ne ruostuvaa materiaalia taitavat olla. Kierreosa on vain sen verran tiiviissä paikassa, ettei pääse juurikaan ruostumaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #19 : 09.03.2017, 20:36:32 »
Minusta niissä on ihan erityinen väri, ja harvoin ovat pahemmin ruosteessa oikein mistään kohdasta. Uskoisin silti vielä ainakin johonkin pinnoitukseen, ei ne varmastikaan mitään oikeaa ruostumatonta materiaalia ole. Ovat aina niin pirun siistissä kunnossa vielä jopa yli kymmenvuotiaissa autoissakin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #20 : 09.03.2017, 21:10:23 »
Onhan niissä toki aina jonkinlainen pinnoite ruostumista vastaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #21 : 10.03.2017, 12:35:20 »
Kysely tästä E16 kantaisesta pultista tuotti ei toivotun lopputuloksen. Sitä ei ollut hyllyssä paikallisella Citikka jälleenmyyjälläkään. Service Boxissakin ilmeisesti vähän erilaista tietoa kun Pösöllä. Kalusto vanhenee ja takuut päättyvät ja moni korjaa itse kaiken minkä osaa ja pystyy. Tuntuukin tosiaan oudolta ettei tällaista pulttia löydy suoraan hyllystä jos sellaista tarvitsisi. Rahallisesti tuossa ei jälleenmyyjälläkään olisi paljoa kiinni. Joskus nuorena miehenä olin hydrauliletkuja yms. myyvässä liikkeessä töissä. Inventaariossa emme kaikkia nippeleitä tietenkään ruvenneet yksitellen laskemaan vaan otimme kirjevaa'an käyttöön joka 1g tarkkuudella ilmoitti painon. Sitten laskimme 50 nippeliä, punnitsimme ne ja jatkossa kippasimme vaa'alle sen verran tavaraa että tuollainen painolukema näkyi vaa'assa noin gramman parin tarkkuudella. Myynti ja asiakaspalveluhommia tehneenä onkin pakko todeta että tällaisen pultin kohdalla ollaan epäonnistuttu täydellisesti, mikä tuskin on kuitenkaan ollut tavoite. Tai voihan olla että tuo on ajateltu niin että asiakas tuo sitten autonsa jälleenmyyjälle laitettavaksi.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 12:57:26 kirjoittanut TKI »

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #22 : 10.03.2017, 13:01:39 »
Etujarrulevyt saa varmaan irti kun ottaa jarrupalat pois, siis ettei tarvitse avata näitä em. E16 kantaisia pultteja ollenkaan. Saako uudet levyt myös vaihdettua, onko sen verran tilaa että mahtuvat paikoilleen?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #23 : 10.03.2017, 13:48:01 »
Kyllä tuo Peugeotin ohje väittää, että jarrusatula kiinnitystukineen on irrotettava, jotta jarrulevyt saa vaihdettua.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #24 : 10.03.2017, 14:18:24 »
No niinpä tietysti  ;) täytyy varmaan laittaa tilaukseen nuo pultit sitten.
Ja juuri tilasin nuo pultit 4 kpl, toivottavasti saapuvat viikossa kuten arvelivat.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 14:23:40 kirjoittanut TKI »

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #25 : 10.03.2017, 15:01:16 »
Onhan niissä toki aina jonkinlainen pinnoite ruostumista vastaan.
Lisäksi aika kovaa tavaraa. 10.9 on jo luonnostaan aika huono ruostumaan pahaksi. 8.8 vielä pehmeneekin kannastaan.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #26 : 13.03.2017, 19:44:59 »
Pultit 4 kpl (osanumero 4405 58) sain jo tänään kun perjantaina ne tilasin. Hintaa kertyi 18,84 €. Kierre on tosiaan tuo M 12x1,5 mm. Alkuperäisen E16 kantaisen pultin pituus n. 52 mm. Pituus pultin päästä prikkaan asti mitattuna n. 36,36 mm. Prikan koko ulkokehältä mitattuna n. 23,85 mm ja prikan paksuus n. 3 mm. Tarvikepultti M 12x1,5 400 pitkänä olisi varmaan myös käynyt. Kierreosan pituus 39,73 mm ja siitä pois tuo prikka 3 mm tekee siis 36,73 mm pituisen tarvikepultista jonka kovuus 10.9 eli mittaamalla ja pikkasen viilaa näyttämällä saa tarvikepultista ihan samanpituisen. Tarvikepultti on 19 mm kannalla ja 4 tarvikepulttia plus mutteri maksoivat vain 1,6 €.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #27 : 13.03.2017, 21:55:37 »
Tuskin tarvitsee viilata. Voi testata kiristää ja jos ei ota levyyn kiinni, ei tule myöhemminkään ottamaan. Toki hyvä olla jämpti, kun avaa 5 vuoden päästä, niin ei ole umpiruosteisia kierteitä jumimassa.
Veikkaan että uusimistarve johtuu siitä että lukite on liian vahvaa ja avattaessa voi 1 miljoonasta vääntyä. Tehdas on sitten laittanut ohjeet että pakko uusia.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #28 : 13.03.2017, 22:06:43 »
Ei ehkä tarvitse viilata mutta jos haluaa olla satavarma että mahtuu paikalleen, niin ei tarvitse kauheasti viilailla. Vähän paksumpi prikkakin hoitaisi asian. Tonille lähetin pari valokuvaa pulteista, lupasi laittaa tähän ketjuun.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #29 : 13.03.2017, 22:55:21 »
Laitoin kuvat tuohon TKI:n viestiin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info