Auto: 2002 206 1,4 (5-ovinen).
Terve
Kokosin juuri kahdesta 206 Pösöstä yhden toimivan auton, joka toimiii nyt kaikin puolin muuten kuin unelma, mutta pukkaa sitkeästi vikakoodia P0136, eli kakkoslambdan jännite liian alhainen. Eli 2-lambda tulkitsee, että seos olisi laihalla. Tekniikkapaketti on kokonaisuudessaan kaikkine antureineen otettu autosta, joka on ollut käyttöautona meillä viimeisen vuoden, eikä siinä ole ollut ikinä mitään ongelmia. Molemmat autot ovat tekniikaltaan ja varustelutasoltaan täysin identtisiä lukuun ottamatta sitä, että luovuttaja on 3d- ja saaja 5d-korilla. Uudessa korissa vikakoodi tulee heti, kun lambda lämpenee ja 20-50 kilometrin ajon jalkeen syttyy moottorinohjauksen vikavalo. Nollauksen jälkeen sama toistuu. Olen kokeillut myös korin alkuperäisellä lambda-anturilla ja oireet on samat. Tekniikkapaketista ainoastaan imusarja ja katin ja pakosarjan välinen liitos on käytetty auki vaihtotyön yhteydessä, joten teoriassa ne ovat ainoat mahdolliset vuotopaikat. Imusarjan liitos ei reagoinut starttipilottitestiin, eikä pakosarjan ja katin välisestä liitoksesta ole havaittavissa vuotoja. Kakkoslambdan kanssa näyttää olleen ongelmia jo korin edellisellä omistajalla. Eculta, joka näyttää olevan tuo Magneti Marellin versio, on vedetty erillinen ohituspiuha kakkoslambdan harmaaseen johtoon. Auto siis toimii erinomaisesti. Moottori on pirteä ja polttoainetalous kohdillaan. Pakoputken päästä en ole käynyt päästöjä mittaamasssa. Kakkoslambdahan on vain kontrollilambda, eli ykkönen hoitaa ruiskun säädön ja kakkonen tarkkailee onko päästöt kohdillaan. Sikäli viheliäinen vika, että autossa itsessään ei ole mitään vikaa, mutta kiitos koodin ei katsastus onnistu.
Alan taipua siihen, että autossa on johtosarjavika tai ecuvika. Kuinkas tuota vikakohtaa voisi haarukoida tarkemmaksi esim. yleismittarilla. Netistä ei löydy 206;seen sellaista kytkentäkaavioita, jossa olisi 2-lambdan kytkennät. Saatavilla oleva pdf-kaavio olisi kyllä hyvä, mutta se on vanhempaan moottoriversioon, jossa on vain 1-lambda. Mihin ecun pinneihin 2-lambdan johdot tulevat? Jos sais nuo pinninumerot, niin vois mitata johdotukset ja sen jälkeen ei jää muita syyllisiä kuin ECU. Mulla olis tuo moottorinluovuttaja-autonkin ecu, mutta kiitos PSA:n sitä ei voi vain heittää paikoilleen. luovuttaja-autossa taas on BSI viallinen ja avainsiruja tallessa vain yksi. Jos se siis lopulta on ECUvika, on kait vaihtoehtoina joko ECU:n aukikoodaus tai BSI:n virginointi. Kumpi näistä toimista kannattaa teettää?
TEMP_ARKISTOON