Kirjoittaja Aihe: 206 - Liian suuri ero käsijarruvoimissa (rumpujarrut)  (Luettu 825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tsaarela

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Auto: 2002 206 1,4 XR (TU3JP, takana rumpujarrut, ei ABS:ää).

Katsastuksessa ilmeni, että oikean ja vasemman seisontajarrun ero oli 75 % eli hylkäys. Käyttöjarrut takana toimivat ok.

Onko näissä malleissa automaattisesti säätyvä tuo seisontajarru vaiko käsisäätöinen? Mikäli käyttöjarru toimii kunnolla, niin tarkoittaako käytännössä sitä että joko seisontajarrun käyttövipu tai vaijeri tai molemmat ovat jumissa? Onko mitään muuta mitä voisi koittaa, ennen kuin alkaa rumpua repimään auki?

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 206 - Liian suuri ero käsijarruvoimissa (rumpujarrut)
« Vastaus #1 : 30.04.2017, 10:50:24 »
Vaijerien ulkokuorien tarkastus suojan murtumien varalta, jos ovat ehjät niin sitten rummut auki. Tyttären autossa sama vika katsastuksessa ja ongelma oli jumittuneessa vivussa. Olivat jarrut laahanneet sen verran, että meni jarrukengät vaihtoon. Vipu mihin jarruvaijeri tulee tuppaa ruostumaan kiinni jarrukenkään ja aiheuttamaan tuon epätasaisen pidon käsijarrussa.
Nyt 2008 Active Vti82 ja Active e-HDi92 2Tronic - ex 407 SW 1,6HDi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: 206 - Liian suuri ero käsijarruvoimissa (rumpujarrut)
« Vastaus #2 : 30.04.2017, 15:28:55 »
Kun avaa rummun, näkee onko kengät kuluneet loppuun. Jos toisella puolella on pintaa vielä jäljellä, niin kuluneella puolella saattaa vaijeri jumittaa. Sparetolla ainakin 1638mm pitkä Ate'n vaijeri maksaa 13,26e, ei paha Germany tuotteesta: https://spareto.fi/t/vehicles/peugeot/peuge-206-hatchback-2a-slash-c-1-dot-4-i/jarrut/vipu-vaijeri-levyjarru. Samasta firmasta löytyy muutkin kilkkeet. Rahti vaan maksaa 18e, ettei ihan yhtä vaijeria kannata tilata.

tsaarela

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 206 - Liian suuri ero käsijarruvoimissa (rumpujarrut)
« Vastaus #3 : 09.09.2017, 16:06:34 »
Sain nostettua takapään pukeille. Seisontajarrun vipu pelannee, koska molemmat renkaat pyörivät vapaasti kun käsijarruvipu ei ole nostettuna ja lukittuu, kun vivun nostaa.

Olisiko se sama laittaa uudet kengät ja jouset noihin sitten? Ovatko nuo napakupit ja napamutterit oikeasti kertakäyttötavaraa?

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 206 - Liian suuri ero käsijarruvoimissa (rumpujarrut)
« Vastaus #4 : 13.09.2017, 10:20:56 »
Napamutterin lukituskohta on yleensä sama kun laitat samalle puolelle uudestaan. Kun avaa molemmat puolet, niin vaihda mutterit puolelta toiselle, niin yleensä lukituskohta on eri kohdassa. Napakupit kun ottaa siististi auki, niin kyllä ne voi käyttää uudelleen. Naputtelee ulkoreunan huolella kiinni ja kokeilee, että on kiinni. Eihän nuo kovin hinnakkaita ole uutenakaan ja aika usein jarrukenkäsarjan mukana tulee kuppi ja mutteri.
Nyt 2008 Active Vti82 ja Active e-HDi92 2Tronic - ex 407 SW 1,6HDi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

tsaarela

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 206 - Liian suuri ero käsijarruvoimissa (rumpujarrut)
« Vastaus #5 : 13.09.2017, 11:01:31 »
Kengaät ja jousisetti tuli käytyä ostamassa Motonetistä. Eipä tullut mieleen aukaista ja katsoa, olisiko kenkien matkassa ollut uutta mutteria ja kuppia.

tsaarela

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 206 - Liian suuri ero käsijarruvoimissa (rumpujarrut)
« Vastaus #6 : 20.09.2017, 10:39:04 »
Molemmille puolille on nyt vaihdettu uudet kengät ja jousisarjat. Liukupinnat on puhdistettu ja laitettu kuparitahnaa. Automaattisäädöt on herkistetty.

Lopputulema:

- käyttöjarru toimii hyvin eli automaattisäätö pelannee
- seisontajarru on balanssissa eli toinen aikaisemmassa katsastuksessa havaitu puute korjaantui, todennäköisesti automaattisäädön herkistyksellä toimimattomalla puolella
- seisontajarruissa ei ole oikeastaan ollenkaan voimaa eli tämä meni itse asiassa huonommaksi kuin aikaisemmassa katsastuksessa

Eli tuo viimeinen pointti pitäisi nyt vielä saada kuntoon. Seisontajarrun vivustot mielestäni pelaavat, koska renkaat ylhäällä kuitenkin huomaa eron siihen onko käsijarru päällä vai pois. Ennen vaihtoa pyörät lukittuivat, vaihdon jälkeen lähinnä kinnaavat.

Käsijarruvipu nousee sen seitsemän naksua. Auttaisiko nyt itse vaijerin säätö kabiinin puolelta?