Kirjoittaja Aihe: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)  (Luettu 12058 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« : 15.06.2017, 00:29:49 »
Auto: 1998 406 GW 2,0 (VF38ERFVE80548107).

Nyt pitäis vielä löytää nokka-akselin laakerit ja kannattaako minun laittaa akselit ensin vai laittaisko ensin kannen paikoilleen. Serviceboxissa ei ollut koko laakereita.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #1 : 15.06.2017, 11:27:46 »
.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2017, 11:38:38 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #2 : 15.06.2017, 15:05:08 »
Että oliko jollakin tietoa että onko EW koneessa samanlaiset nokka-akselit ja laakerit. Ei meinaa löytää simppeleitä laakereita mistään nettikaupasta. Jos jollakin olis irtonainen EW koneen nokka akseli niin halkaisijan mittais siitä. Laakeritkin kelpaa jos on. Ammattikoululla pistivät minun laakerit roskiin. Kyllä niillä olis vielä ajanut kun alakerran laakeritkin olivat ihan kuosissa.

for shaft diamater from [mm]27.982to shaft diameter [mm]28.000for housing diameter from [mm]31.200to housing diameter [mm]31.218Thickness [mm]1.594Width [mm]18.150Supplementary Article/Supplementary Info 2Aluminium alloy on steel baseChemical PropertiesUnleadedQuantity UnitPieceComponent Number03-3981Component Quantity4

Tuollaiset tiedot on EW laakerista ja niitä on saatavilla hyvin edukkaasti. Mulla jäi vain se XU nokka-akseli mökille ja ei pääse sitä mittomaan. Niin ja onhan nokat samanlaiset. Varaosanumeron perusteella näin on ja silmilläkin katsottuna näin on.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2017, 15:21:29 kirjoittanut PeugeotDriver »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #3 : 15.06.2017, 17:33:35 »
Käsittääkseni XU- ja EW-moottoreissa ei ole irrallisia laakeriliuskoja nokka-akselille, vaan laakerointi on tehty koneistamalla suoraan sylinterikanteen ja laakerikanteen (tai erillisiin laakeripukkeihin tietyissä moottoreissa). Siksi esimerkiksi Peugeotin varaosaluettelossa ei laakeriliuskoja mainita ja korjaamokirjallisuudessa puhutaan vain laakeripesien ylikokoon poraamisesta.

Korjatkaa toki, jos olen väärässä, kun en ole itse uudempia XU- tai EW-moottoreita avannut. Vanhemmissa 8-venttiilisissä XU-moottoreissa ainakin asia on noin kuten aiemmin kirjoitin.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2017, 17:38:13 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #4 : 15.06.2017, 21:00:16 »
Juuri näin asia on. Minä en itse purkanut kantta ja kerkesin jo ammattikoulun haukkua mutta tosiaan näin se on. En eilen väsyksissä tarkaan katsonut. No entäs nuo itse akselit. Onko ne samanlaiset?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #5 : 16.06.2017, 10:07:41 »
Vielä tuo akselitiiviste. Näkkyy olevan yli kakikymmentä euroa varaosana mutta mitat ovat 36*50*6 ja löytyy ainakin 35*50>*7 kolmella eurolla. Ainoa vain tuo tilaaminen. Ja kannattaisko laittaa ensin kansi ja siihen nokka-akselit ja niiden päät vielä hammashihnan taakse vaiko kasata kansi pöydällä ja sitten hihna. Entä miten ne lukitukset menee XU koneessa. Siellä on vauhtipyörässä 6 mm reikä ja nokkien hammaspyörissä sitten vastaavat vähän isommat?
« Viimeksi muokattu: 16.06.2017, 10:25:16 kirjoittanut PeugeotDriver »

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #6 : 16.06.2017, 11:49:24 »
-96 vuotisessa 1.8 16v xu koneessa oli lukitukset nokissa ja kampura lukittiin hihnapyörän läpi. Ainut vaan että se hihnapyörän kumivulkanointi antaa ajan kanssa periks eli monesti se ulkokehän ajotusreikä ei ookkaan enää kohillaan  :(
Vauhtipyörältä en löytäny minkäänlaisia merkintöjä!

Täältä voorumilta löyty tieto että kun nokat on lukittuna niin männät pitäs olla kaikki samassa korkeudessa. Laitoin nokat lukkoon ja mittasin tulpanreikien kautta syvyystyöntömitalla että korot täsmää. Hihnapyörän reikä oli tuolloin noin kokonsa verran pielessä. Lukitsin kampuran vauhtipyörästä eli siellä koneen alla on suojapelti, josta saa vauhtipyörän hammastusta näkyviin. Suojapellin kiinnitysjengaan on työkalu jonka hammastus vastaa vauhtipyörään. Itellä ei ollu työkalua niin tekasin sen vauhista latakan pätkästä..

Muutenki lukitus vauhtipyörästä on helpompi kun kuitenki joutus vehtaan sitä hihnapyörää välillä pois ja paikalleen niin aika epävarmalla pohjalla menis sen lukituksilla.. Suosittelen lainaan alfamerin korjausoppaan jostain jos et oo 16v(xu) koneen hihnaa ennen laittanu. Siinähän joutuu säätään nokkapyörät samalla että ne on kohillaan.. Ainakin täällä piti höllätä nokkapyörien ulkokehien säätö hihnan asennuksen yhteydessä että meni jaolleen..
« Viimeksi muokattu: 16.06.2017, 12:49:01 kirjoittanut savonhumu »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #7 : 16.06.2017, 15:18:40 »
Vielä tuo akselitiiviste. Näkkyy olevan yli kakikymmentä euroa varaosana mutta mitat ovat 36*50*6 ja löytyy ainakin 35*50>*7 kolmella eurolla.

Kävisköhän tämä:
https://spareto.fi/tuotteet/81-34403-00-akselitiiviste-nokka-akseli

Rahti on 18e joten muutakin kannattaa ottaa samalla...

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #8 : 18.06.2017, 21:29:33 »
.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #9 : 19.06.2017, 19:21:55 »
jaa tossa ei näköjään ookkaan nokille säätöä ::)

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #10 : 29.06.2017, 21:45:41 »
Eikö kiristinrulla tullut vastapäivään? Homma etenee pikkuhiljaa ja pyörittelin startilla. Pistin kannen ensin ja sitten pakosarjan ja sitten nokka-akselit. Mittasin tosiaan männät tasan ja en pistänyt mitään lukitusta ja sitten vain nokkapyörät reikiin ja ja niissä on se pieni hienosäätö. Näyttäis menevän kohtuudella homma loppuun.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2017, 21:48:49 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #11 : 30.06.2017, 18:54:05 »
Joo sain jo koneen käyntiin hetkeksi että  ja vielä loppuhommat. Yksi kansiputin kanta antoi periksi ja olikin erillainen. Kahdella prikalla minä laitoin sen. Tiiää sitten miten se olisi pitänyt laittaa. Pakoputken josutoputit on jääneet kannen korjausmatkalle. Ja öljyä oli vain parilitraa koekäytössä. Ja jäähdytysneste. Sitten pitäis vielä miettiä mitä sille letku ja solenoidipatukalle siinä huohotusjärjestelmässä tekis. Siihen menee pari johtoliitintäkin. Ja siinä on sellainen jousiventtiili. Voisko joku selventää mikä se on. Siihen tulee varmaan tankilta ja se se pitää pientä ylipainetta moottorissa. Jotain tällaista mina ajattelin. Ole muovi niin ikääntynyt ja letkut koppurat että se meni kolmesta kohti ihan poikki. Pitää purkuosana tuo letku hommata kun kerkeää ja vetää suora letku ilmaresonaattroiin. Se oli alkuperäisenä kallis. Kumma kun letkut on yleensä edullisia. Saapi tämänkin auton peräkärryä vetämään ja liikenteeseen vielä. Rovaniemellä on aktiivikäytössä ainakin neljä tässä ihan lähellä kaksi ylimaalattu, joista toinen bensa.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 18:59:02 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #12 : 01.07.2017, 11:56:46 »
Tuossa näkyy renkaat ja ne on parilitraisessa erillaiset ovat 1 ½, 1 3/4 ja 3. Kuvassa näkyy selvästi kun tuo öljyraapan reuna on kulunut. Ei ole uutta verrokiksi mutta siinä pitäisi näkyä pari milä kulutuspintaa ja tuossa se on kulunut viivaksi. Niissä Goetzen sarjoissa on tuollainen. Näissä Hastingin sarjoissa on tuo kolmiosainen. Näin ihan musta tuntuu kun poikien kanssa baarissa puhuttiin, että tuo kolmiosainen on parempi. Erittäin hankala asentaa. Tuossa lohkossa ei ollut viistettä lainkaan ja tavan puristimella ei mennyt. Siitä suositusta punaisesta kaupasta otin sen kympin puristimen missä oli se rengas kiharalla. Siinäkin mallissa piti puristus asetella että päät ovat puristimen vastakkaisella puolella. Sitten lähelle ja vasaranvarsikopautus juuri sen kohda ohitse. Mäntä kyllä liikkuu kevyesti tuolla raapalla. Kevyemmin, kuin segmenttimallilla. Tuossa kuvassa on sellainen epic fail että käytin metallimiehen taittomittaa ja en tajunnut että eihän se ollutkaan männänpäällä vaan tulpanreiässä. Konehan pysyy ihan hyvin vaikka sen ennen kannen laittoa kääntää männän tasan. Minun piti tehdä toiseen kertaan kun verhousmuovi unohtui käyttöpyörien takaa. Onneksi varovasti pyörittelin niin ei kolahtanut uusiin venoihin ja eivät taipuneet. Siinä pitää olla varovainen. Onneksi oli jo vähän tätä varovaisuutta. Sitten vain hienosäätö auki ja jotkut tapit nokkiin ja hihnan kireyttä oikeaksi. Ja kiristinrulla kiristetään vastapäivään. Siinä on kai se että kun kone pyörii niin se rulla pyörii lukituspultin kierteitä vastaan. Sehän on pieni se momentti millä se oikesti pysyy kiinni. Nyt jos tekisin uudestaan niin kahdet lukkopihdit laittaisin nokka-akseliin. Toinen nokka-akseli on ajoitusasennossa kaikki venttiili kiinni, Mutta toinen on juuri suurimmassa aukeamassa ja pyrkii pyörähtämään jompaan kumpaan laitaan ajoitus-asennosta. Vielä pitäisi saaha pakosarjan lämpösuojapelti paikoilleen. En ihan heti sitä saanut yläkäutta. Mutta se taitaa mennä kun saa vventtiilikotelon kannen irti. Tarkoitus oli että kuvista näkyy varaosanumerot ja itse osa josta sitten olis helppo kattella oikeita osia. Ei näytä resoluutio riittävän mutta pitänee kirjoittaa ne ihan tekstinä. Tiiä sitten kiinnostaako kettään. Mutta voihan sitä omaksi ratokseen kirjoitella.

#####################

No nyt. Oli kananrintaa porkkanasalaatilla ja rieskaa Masdaam juustolla ja pääle jäätelökakku Early tuplapussi Greylla niin jaksoi alkaa vähän harrastamaan GIMP tiedostomuunnoksia. Nyt pitäisi näkyä puolen megan kuvalla. olen itse pitänyt tuota kolmannesmegaa ihan ylärajana mutta menköön tämänkerran. Näkyy pronssimutterit ja nuo tiivistekeskuksen numerot. Minusta siinä kestäisi ihan hyvin ilman pölysuojaa oleva akselitiiviste joka on edukaampi ja varmaan pitkäikäsempi. No näin. Eihän nämä minun horinat varmaan ketään kiinnosta mutta kirjoitellaan nyt kun ei tässä täyellä vattalla,  mitään järkevää oikein jaksaisi tehdä.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2017, 12:55:36 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #13 : 04.07.2017, 10:47:38 »
Mikä tämä on? Venttiilikoneiston kannesta on pari lähtö ja sitten alhalla on kampiakseliin sojottava lähtö ja sitten yksi vielä resonaattoriin. Eihän ne vain ole siellä Ranskan tehtaalla yheksänkymmentäluvun lopussa asentaneet hiukkaskiihdytintä minun autoon. Missä plasmaksi muuttuneet öljypisarat kiihdytetään kahdella magneettikelalla valon nopeuteen ja painetaan takaisin quantumeina öljytilan mustaan aukkoon muuttuen takaisin Esteri ja Nanopartikkeleiksi?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #14 : 04.07.2017, 14:54:40 »
Joo pääsin koneen äärelle, niin eihän se ole kuin öljynpaluuletku kampikammioon, öljysumu erottimelta mikä on venttiilikopan kannessa ja sitten siinä on alipeineventtiili että se ei vedä raitista ilmaa koneen jäähtyessä turhaa kampikammioon joka tekee vettä sinne lyhyessä ajossa.. Sitten siinä on lämmittimet siihen putkeen. Onglema on se että tuo alipaineventtiili maksaa seittemänkymppiä ja ilmansuodatimen ilmaputki johon öljyhöyryputki liittyy niin oliko se neljäkymppiä. Ne pienet putkenpätkät ovat edukkaita mutta esimerkiksi liitin siihen ilmaputkeen maksaa kolmekymppiä. Ja se valutusletku yli satasen. Hmm. Nepä oli niin hauraita että eihän niitä saanut irti kopasta. Faaraoitten muumioitkin kestää enempi liikutella kun vanhat Pösön öljyhöyryputket. Tein siihen Pielaveteiset ja hain öljyletkua teollisuuskaupasta ja vetasin rintapellin alle katsastusta varten. Panin purkaamolle viestiä, mutta ne on samanlailla eltaantuneet ja tarvitaan balsamoida teipillä että ne saa ees paikoileen. Mikä neuvoksi?