Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution fault (HDi)  (Luettu 1791 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ovolo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #15 : 31.08.2017, 11:34:56 »
Voisiko olla niin, että tuo "antipollution fault" olisi johtunut turbon alipainekellon vuodosta. Nyt kun nollasin vikakoodit ja alipainekello on kunnossa, niin vikailmoitusta ei ole vielä tullut. Tosin en ole vielä paljon ajellut. Pitää seurata tilannetta.

Toki tuo ilmamäärämittarikin on tilattu, luultavasti tulee lähipäivinä. Pitää sitten testata, onko vanhalla ja uudella ilmamäärämittarilla eroa.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #16 : 31.08.2017, 19:01:25 »
Ihan varmasti. Kun alipainetta vuotaa karkuun niin säädin ei toimi.

ovolo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #17 : 01.09.2017, 19:24:58 »
Tänään tuli taas antipollution fault ja siihen liittyvät seuraavat vikakoodit, kuten jo vähän osasin odottaakin.
P0100
P0380
Eli odotellaan sitä ilmamäärämittaria, josko sillä tokenisi. Turbo nyt toimii, kun sitä ohjaavan kellon vuoto on korjattu.

Jos ilmamäärämittari ei korjaa vikaa, niin sitten pitää ottaa auki tuo EGR-venttiili. ERG-venttiilin toinen kiinnitysmutteri ja laipan pinta mutterin alla on omituisesti syöpynyt, mutterista jäljellä vain pieni kyhmy. EGR:n alipaineohjausventtiili on jo vaihdettu.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 261
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #18 : 04.09.2017, 13:32:39 »
Perskeles.. Tää oli itse aiheutettu vika. Ballasti oli liian liki Ecua.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 261
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #19 : 04.09.2017, 13:48:23 »
Auto: 2004 406 2,0 HDi 110.

Uusi MAF-anturi tulossa Saksasta: http://www.ebay.ie/itm/For-Peugeot-406-306-2-0-HDI-New-Mass-Air-Flow-Meter-Sensor-5WK9621-9629471080-/302371372051 Toivottavasti tuo sitten toimii. On kyllä halpa verrattuna muitten hintoihin. Tilasin ebaysta varalta tuon sähköisesti ohjatun käytetyn ilmaventtiilin, joka on rintapellissä.
EGR vika yleensä antaa myös MAF vian. Oli kyllä lankakin poikki. Tilasin romikselta käytetyn jolla on kyllä ajeltu jo aikas saakeli kauan. ;D
Tuo ERG:n tulppaus käynyt mielessä, mutta jostain tämän foorumin treadista luin, että 2004 vuosimallissa antaa myös antipollution fault-herjaa, jos ERG tulpattu laipoilla + alipainetulppaus. Eli olisi erilainen softa, kuin vanhemmissa? Noitahan sokeita laippoja saisi valmiina ebaysta:
https://www.ebay.ie/sch/i.html?_sop=3&_nkw=peugeot+406+hdi+egr+solenoid+valve&_frs=1
No itselläni oli tuo ongelma tapaus ja ei auttanut kuin softan luku mpps kaapelilla, eräälle jäsenelle sen sähköpostilla laitoin kun olin yv:llä ensin asiaa tiedustellut ja pikkuisella vaivanpalkalla tuli modattu ohjelma takaisin. Ja mpps kaapelilla takaisin Ecuun kirjoitus. Toikaan ei ihan riskitöntä ole kun itse tekee ja jos ei ole varma mitä tekee. Itsehän yritin modata ohjelman ja se meni aivan penkin alle koko touhu. ;D ;D ;D
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

ovolo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #20 : 04.09.2017, 19:38:09 »
Turbon alipainekello toimii nyt ilman vuotoja. Odotetaan nyt ilmamäärämittarin tuloa, sitten voi jatkaa remonttia.

On tämä Suomen postilaitos surkea. Paketti on maannut jo viikon Liedon (21000) lajittelukeskuksessa. Paketinseurannassa lukee, että "Lähetys on lajiteltu", mutta mitään ei ole senjälkeen tapahtunut. Ulkomailta tilattaessa ongelma onkin Suomen posti. Paketti ehkä tulee joskus, jos ei satu katoamaan.

ovolo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #21 : 06.09.2017, 11:55:47 »
Taas tuli takapakkia. Tuo tilattu ilmamäärämittari ei käy mekaanisesti entisen paikalle, koska letkuliitännät ovat läpimitaltaan 10 mm suurempia. Myyjän ilmoittama varaosanumero on sama: For Peugeot 406 306 2.0 HDI New Mass Air Flow Meter Sensor 5WK9621/9629471080 ja sopivuuden piti koskea PEUGEOT - 406 BREAK 2.0 HDI 110 Diesel 02/99 to 04/04. Mullahan on 80kW Hdi, eli 110hv.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 261
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #22 : 07.09.2017, 16:09:34 »
Ootko laittanut sähköpostia ja ton kuvan sille? Pientä kysymystä, että miksi koko ero?
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

ovolo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #23 : 08.09.2017, 15:44:43 »
Laitoin kyllä postia kuvan kanssa. Sanoivat ottavansa selvää heidän alkuperäisen toimittajan kanssa.

"Dear friend,
Much sorry for bring you inconvenience.
it must be something wrong with this sensor, thanks for your information and picture, we will forward these proofs to my supplier.
What can l do for you now? we feel much much sorry about this. Hope you can forgive us."

Ehkä pitäisikö ehdottaa kaupan purkua tai hinnanalennusta?

Kokeilin tuota tullutta ilmamäärämittaria teippivirityksen kanssa. Eli tuo antipollution fault näytti häviävän vikakoodista.

Alunperin näitä vikailmoituksia oli nämä:
P0100 Fault flowmeter signal. Air flow too high or too low or short circuit.
P0401 EGR air circuit fault. Air flow lower than recommended
P2299 Fault accelerator pedal blocked Stragedy active
P0380 Fault pre/ post heating relay circuit.

Lisäksi pari ilmoitusta, jotka ei kuulunne tähän vikaan:
P0485 Cooling function incorporated into ECU. Open circuit or communication fault on the network/ consistency between fan unit speed and setting.
P0571 Fault brake contact signal

Jäljellä on enää nämä vikakoodit:
P0380 Fault pre/ post heating relay circuit.
P0485 Cooling function incorporated into ECU. Open circuit or communication fault on the network/ consistency between fan unit speed and setting.
P0571 Fault brake contact signal

Pitää tutkia vielä hehkut ja hehkurele, mutta en oikein tiedä, mistä alkais hakea noita vikakoodeja P0485 ja P0571.
Jäähdytystuulettimen liitintä remppasin, mutta siitä ei ollut apua. Ja en tiedä, mitä tuo Fault Brake contact signal oikein meinaa.

Tuosta ilmamäärämittarista. Pieni mahdollisuus on se, että irroitan tuon mittauskytkennän vanhasta ja uudesta rungosta, ja vaihdan keskenään, jos nuo liimaukset irtoaa sovinnolla.

Senverran tutkin noita, että vain lämpötilatunnistin menee suoraan noille liitinnastoille, mutta ilmamäärämittarissa on jotain elektroniikkaa mittaelementin ja liittimien välisessä pienessä kotelossa.



hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 261
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #24 : 08.09.2017, 16:20:59 »
Siihen anturin siirtoon tuli semmoinen mieleen, että mimmoinen vaikutus sillä on kun se on kalibroitu halkaisijaa isommalle ja jos siirretään se toiseen. Todellisuudessa menee sitten vähempi ilmaa kuin se laskee. Ei kait tuo tiedä muuta kuin ilmavirran. Kyllä kaupan purku voisi olla kohillaan omasta mielestäni.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

ovolo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #25 : 08.09.2017, 16:59:24 »
Samaa kyllä minäkin ajattelin. Että isommalla halkaisijalla olevassa putkessa pitäisi olla erilainen kalibrointi ja jos sen siirtää pienempään putkeen, niin näyttää suurempaa ilmamäärää, kuin mitä todellisuudessa.

Tein tuossa pienen lenkin. Tuolla teipatulla ilmamäärämittarilla moottorissa on nyt erinomainen veto. "Melkein karkaa käsistä". Mutta pitää nyt miettiä, mikä olis viisainta, hinnanalennus vai kaupan purku. Halpahan tuo oli 27,50£ postikuluineen.

Nuokin liimauksetkin näyttää niin hyviltä, että tuskin särkemättä saa irti. Yritin vähän kaivella tuota vanhaa IMM:ää.

Heidän mukaan tuo käy niin moneen merkkiin, jotta mekaaninen sopivuus lienee unohtunut.
http://www.ebay.co.uk/itm/For-Peugeot-406-306-2-0-HDI-New-Mass-Air-Flow-Meter-Sensor-5WK9621-9629471080/302371372051

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #26 : 08.09.2017, 17:38:17 »
Onko uusi "väärä" anturi ptc-vastuksella vai kuumalangalla?
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

ovolo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #27 : 08.09.2017, 18:06:31 »
Ilmeisesti PTC- tai NTC-vastus (oikein pieni sininen), jonka vastusarvo huoneen lämmössä noin 21Ω Sen käyttäytymistä lämpötilan mukaan en mitannut. Toinen näytti normaalilta metallikalvovastukselta ja oli noin 104Ω. Lämpötilaa mittaava NTC oli huoneenlämmössä noin 2,2kΩ

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #28 : 08.09.2017, 18:50:52 »
Juu, NTC siis. Mutta se on halpa korvike alkuperäisestä. Tuo on se mikä erottaa 200€:n alkuperäisen 50€:n tarvikkeesta. Eipä silti, itselläni myös kuumalangaton malli ja ihan hyvin toimii. Olisi mukava kokeilla uutta alkuperäistä rinnan.
Vetoja ihan tarpeeksi ja k.kulutus 6.1-6.2. Katsastuksessa oli hieman polkemista mutta se ei välttämättä siihen liity.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

ovolo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #29 : 09.09.2017, 08:54:24 »
Molemmissa ratkaisuissa periaate on sama. Käytetään ns. Wheatstonen siltakytkentää, jonka toisessa haarassa on ntc-vastus ja toisessa platinalanka. Op-amp mittaa sillan tasapainoa ja platinalangasta ilmavirtauksen vaikutuksesta haihtunut lämpö korvataan syöttämällä lisää jännitettä. Eli platinalanka pyritään pitämään vakiolämpötilassa. Sillan toisesta haarasta saadaan silloin ilmavirtauksen suuruudesta riippuva jännite.

Näissä halvoissa mittareissa platinalanka on korvattu halvemmalla metallikalvovastuksella. Käsittääkseni toiminnassa ei ole muuta eroa, kuin se, että ohut platinalanka reagoi ehkä nopeammin ilmavirtauksen muutoksiin.

Tuossa on kerrottu hyötyjä ja haittoja  MAF-sensoreista.
http://www.rfwireless-world.com/Terminology/Mass-Airflow-Sensor-MAF-Sensor-basics-and-working.html
 
Muita tyyppejä on mekaaninen ( Vane Airflow Meter) ja ilmapyörteeseen perustuva (Karman Vortex): https://www.toyotaguru.us/engine-control-systems/images/1846_417_372-vortex-hho.png

Liitekuvana kuumalanka MAF-sensorin toimintaperiaate.