Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä  (Luettu 1398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« : 16.09.2017, 14:46:02 »
Auto: 1996 406 2,0 (BE3-vaihteisto, 141 000 km).

Ongelmana on se, että 1. vaihde hyppää aina joskus pois päältä, kun kytkin alkaa ottamaan kiinni. Vaihdoin autoon juuri kytkimen, vaihteistoöljyt ja kaikki moottorin tukikumit. Silti vieläkin vaihdekeppi heilahtaa noin 1,5cm 1 ja 2 vaihteella kaasua painettaessa/kun veto menee päälle. ilmeisesti juuri tämän heilahduksen takia 1. vaihe silloin tällöin pois heilahtaa. On omituinen homma, koska kytkin toimii erittäin hyvin, vaihteet menee hienosti sisään, eikä mistään kuulu ylimääräisiä ääniä. Ainoa mikä itselle enään tulee mieleen on se, että lähteeköhän vaihekepiltäni mahdollisesti veijereita sinne vaihteensiirtovivustolle ja onkohan niissä mahdollista venymää?

ATS

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 645
  • 406 Coupe Settant´ anni 1248 , vm. 2001
Exät: 406 SV 3.0 -97 , 306 S16 -94, Datsun  240/260C-73 , 405GL-88 , 405Sri Wagon-90 , 2X205Xr-86 , 306Xr-93 ja tyttärellä 205RG-91 ,406 SV 2.0l -01
http://www.digipaper.fi/yhteishyva/5377/
sivu-15 juttua laiskasta 306 S16:sta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 991
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #2 : 17.09.2017, 14:03:37 »
ATS viitannee siihen, että noinkohan on vain 141 tkm ajettu.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #3 : 17.09.2017, 14:40:37 »
Kyse ei nyt ole siitä. Auton historia on hyvinkin tiedossa ja mittarilukema näyttää sen mitä pitääkin. Edellinen ja ensimmäinen omistaja sattui vaan olemaan vanhempi rouva, joka ei ole osannut ainakaan kytkintä käyttää huoltokirjan mukaan, niin on todennäköistä, että on saanut esim. synkronoinnin tai jonkun muun jo kulumaan. Eli siis edelleenkin kysymys on sama.

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #4 : 21.09.2017, 11:22:35 »
Päivitän vähän kysymystäni. Eli nyt huomasin, että 5. Vaihteeseen on tullut sama löysä, eli heilahtaa keppi auton perää kohti noin 1,5cm kaasua painettaessa kuten 1 ja 2 vaihteellakin. Tänään kun konetiellä päästin auton moottorijarrulle, niin hyppäsi 5.vaihdekin pois päältä. Ei mielestäni enää viittaa laatikon sisäiseen ongelmaan.

sittis

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 113
  • 207 hdi 90 -08
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #5 : 21.09.2017, 12:53:40 »
Minun mielestä vaikuttaisi olevan vika moottorin alatukikumissa. Tullut tunnit täyteen kumilla ja nyt antaa moottorin elää liikaa josta johtuen vaihdekepin liikevara ei riitä ja vivusto repii vaihteen pois päältä.   
http://www.neuroliitto.fi
Peugeot ST 50 Rapido
Peugeot Speedfight 2 50 -03
HONDA CLR125 City Fly

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #6 : 21.09.2017, 13:25:49 »
Juuri vaihdoin kaikki kumit kun oli päässyt löystymään. Olisinko sitten väärään asentoon sen sinne saanut laitettua.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #7 : 21.09.2017, 15:22:31 »
Tutkippa tarkkaan vaihdevaijerien päissä olevat prässätyt holkit. Niille on tyypillistä että ne löystyy ja rupeavat hieman liikkumaan vaijerin vaipan päällä. Se aiheuttaa kuvaamasi tyyppistä ongelmaa ja on melkoisen vaikea saada korjattua, kannattaa uusia koko vaijeri. Samalla tulee uudet päätyhelat palloniveliin.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #8 : 21.09.2017, 18:53:05 »
Vaijerit varmaankin sijaitsevat jossakin vaihdekepin alla. Pitää siis varmaan pakoputki ja se suoja sen alta irroittaa jotta pääsee käsiksi.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #9 : 21.09.2017, 19:59:31 »
Ei siellä mitään vaijereita ole vaan tangot. Jos moottori heiluu niin vika ei voi olla muualla kuin moottorin tuennassa.

megaman

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 210
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #10 : 21.09.2017, 21:20:33 »
^ Kaikki tukikumit vaihdettu, kuten kirjoituksesta ilmenee.
Mitä jos mummo on ollut kovakourainen soppakauhan kanssa ja vivut kaipaa vain säätöä, että siirrot menee perille asti?
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #11 : 22.09.2017, 10:03:53 »
Ei siellä mitään vaijereita ole vaan tangot. Jos moottori heiluu niin vika ei voi olla muualla kuin moottorin tuennassa.

Kiitos korjauksesta, kerroin uudemman mallin systeemistä kun en huomannut katsoa vuosimallia.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #12 : 22.09.2017, 12:24:21 »
No siis mun muistaakseni toi vaihteiston kampi kautta vaijeri mahdollisuus on kiinni moottorista ei vuosimalista. Taisi olla niin että tietyissä tehokkaammissa oli vaijerit ja mopommissa oli sitten vivut
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 748
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #13 : 22.09.2017, 23:37:43 »
Facelifteissä taitaa olla aina vaijerit (tai EW moottoreissa)? Vanhassa BE3-vaihteistossa (XU-moottorit?) on tangot, mutta oliko uudemmissa malleissa joku BE4 tjsp. vaihteistoversio, jonka yhteydessä oli vaijerit jo EW7-moottorista alkaen. Niitä tankosysteemejä ei varmastikaan pysty varsinaisesti säätämään.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2017, 23:45:30, kirjoittanut MJ »

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 084
Vs: 406 - Vaihteet eivät pysy päällä
« Vastaus #14 : 22.09.2017, 23:58:53 »
Olisko hyvä jos joku toinen katsoisi konepellin alle tai huoltomontulla alta kun toinen nostaa kytkintä ja vaihde tipahtaa päältä? Että heilahtaako moottori/vaihteisto liikaa. Tai mitä tapahtuu tällöin vivustoissa?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)