Kirjoittaja Aihe: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)  (Luettu 1419 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peeveli

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 109
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« : 31.10.2017, 19:35:15 »
Auto: 2017 3008 1,6 e-THP 165 Allure (10 000 km).

3008 e-THP165:n jakoketjun kestävyys nykyisin? Useina viime aamuina olen kiinnittänyt huomiota aamun kylmästarteissa siihen, että moottorista kuuluu suunnilleen ääni "prrrrrrr" muutaman sekunnin ajan. Kokeilin tänään myös asiaa työpaikan lämpimässä hallissa, auto oli seissyt noin 4 tuntia. Sama ääni, ja lisäksi kun antoi paikallaan kierroksia koneeseen nopealla kaasunpainalluksella sellaiset 2500-3000 rpm kuului huippukohdassa sellainen "rattattattaa"-ääni. Onko tämä ensimmäinen merkki jo löystymään alkavasta jakopään ketjusta? Autolla ajettu nyt reilut 10.000 km. Onko THP-koneissa ketju alkanut oireilemaan jo näissäkin kilometrilukemissa??

Samuk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #1 : 31.10.2017, 20:42:20 »
Kyllä tuo valitettavasti nyt siltä vaikuttaa  :(

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 291
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #2 : 31.10.2017, 21:50:40 »
Ketju ääntää pakkasella ajamattomassakin moottorissa.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Peeveli

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 109
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #3 : 01.11.2017, 04:44:26 »
Ketju äänsi noin myös +22 asteisessa parkkihallissa, seistyään nelisen tuntia. Ei kai tuollaisia ääniä pitäisi olla silloin?

On todella, todella harmillista ettei tähän "isolohkoon" muutettu jakopää samanlaiseksi kuin 130 Puretechissa eli jakohihna ja vielä öljykylpyinen. Luulisi että olisi ollut mahdollista ja kustannukset pidemmällä aikavälillä pienemmät kuin jakopääkilkkeiden uusiminen remonteissa. Miten monilla muilla valmistajilla jakoketjutkin kestävät (pois lukien VAG)?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #4 : 01.11.2017, 06:22:47 »
Miten monilla muilla valmistajilla jakoketjutkin kestävät (pois lukien VAG)?

Ei ne kestä sen kummemmin, kaikkiin ketjukoneisiin laitetaan ketjuja ihan sen mitoituksen puitteissa mikä sinne on valmistajalta lipsahtanut. Lausunto perustuu siihen mitä ihmiset on jutelleet, ei ole mitään kattaaa otantaa eikä ole puhdas mielipide.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #5 : 01.11.2017, 07:10:44 »
Olettamus, että moottoriöljyt ovat jo vanhenneet ja sitä myötä äänetkin hieman kovenee. Ajoa vaan, sillä eihän neloskone koskaan käy mitenkään sivistyneesti.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 165
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #6 : 01.11.2017, 08:43:52 »
Autossa takuu- vie merkkipajalle tutkittavaksi.

Peeveli

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 109
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #7 : 01.11.2017, 20:29:12 »
Kävin pajalla, kysyin asiasta. Sanottiin että jos kylmästartissa pärähtää hetken niin johtuu jäykistyneistä öljyistä eikä öljynpaine ehdi kunnolla kiristää ketjunkiristintä vaan ääntelee. Kuulemma normaalia jo nolla-asteen ulkolämpötilassa ja muutenkin seistyään kauemmin. Jos lämpimäksi ajettuna ääntelee, sitten on vikaa. Sanoi että Herttoniemessä 1 kpl korjattu uutta e-165 THP:tä jakopään osalta, ajomäärä ollut 80 tkm. Tämä uusin versio ei kuulemma poikkea perusrakenteeltaan ex-THP156:sta muutoin kuin parempi ketjunkiristin. THP156:iin laittoivat rempassa aluksi parannellun ykkösvaiheen kiristimen mutta se ei ollut hyvä, versio kakkonen ilmeisesti parempi. Tehokasvu otettu softamuutoksella, ja mm. imusarja samanlainen. Karstoittumisongelmaan (venttiilit ja imusarja) sanoi, että ovat jossain ulkomailla kokeilleet puhdistusainetta mutta ei vastaa sitä että kilkkeet irrotetaan ja putsataan "käsin".

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 291
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #8 : 02.11.2017, 11:16:31 »
Imusarja on tosiaan sama, mutta esim. sylinterinkansi on erilainen. Ja tosiaan ketjun perus rakenne ei eroa, parannetut osathan ovat tulleet myös vanhaan THP156 ja ovat siihen siis sopivia.
Ääni on kyllä omassakin pakkasella ruma, mutta häviää muutaman sadan merin ajon jälkeen.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #9 : 02.11.2017, 22:57:49 »
Kävin pajalla, kysyin asiasta. Tehokasvu otettu softamuutoksella, ja mm. imusarja samanlainen. Karstoittumisongelmaan (venttiilit ja imusarja) sanoi, että ovat jossain ulkomailla kokeilleet puhdistusainetta mutta ei vastaa sitä että kilkkeet irrotetaan ja putsataan "käsin".

No voihan nenä!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Peeveli

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 109
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Vs: 3008 - Käyntiääni kylmänä (e-THP)
« Vastaus #10 : 03.11.2017, 07:53:12 »
Tänä aamuna auto oli piuhassa (säteilylämppäri), kone piti taas sen pärähtävän jakson käynnistyttyään. Polkaisin kaasua pari kertaa reippaasti, kuului edelleen se "rattattattaaa"-ääni. Tyhjäkäynti kylmänä on minusta nyt muutenkin karkeampi kuin kesällä. Aamulla sentään oli joku +2 lämmintä, ei kai nyt auton nykyöljyt niin tahmeita ole että ei koneen paikat saisi öljyä käynnistyttyään. Onhan mulla ketjukoneisia ollut jo 80-luvulla useita, samoin ysärillä ja tälläkin vuosituhannella, ja ainoastaan volsun 1,4 tsiit pitivät startissa samanlaista ääntä kun kilsoja oli kymppi tai yli.

Onhan näissä uusissa toki takuut, mutta en edes pidä ajatuksesta että auto pitäisi viedä pajalle pidemmäksi aikaa ja avata kilkkeet aina määräaikaishuoltovälein. Mikä siinä on, etteivät saa tuota THP:tä siten uusittua että hihna Puretechin tapaan, tai sitten niin luja ketjusysteemi että kestäisi edes sen 300-400 tkm kuten monet ketjukoneiset kestää? THP:hän on muutoin käyttömoottorina todella mukava: riittävä vääntö laajalla alueella, lämpimänä sivistynyt käyntiääni ja kulutus pienehkö sekä kulku reipasta.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 180