Kirjoittaja Aihe: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)  (Luettu 4711 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mot595

  • Vieras
Auto: 2012 207 1,4 VTi 95 (40 000 km).

Hei. Ohjaustuntuma pettymys, onko vikaa vai vain ominaisuuus? Vaihdoin juuri 206:n 207:aan (v. 2012, VTI 95) ja nyt tuntuu, että ohjaustuntuma varsinkin yli 50 km/h nopeuksilla on tosi huono. Huonompi kuin 206:ssa ja todella paljon huonompi kuin meidän perheen toisessa autossa, vm. 2013 Golfissa.
Ohjauksessa ei ole tietuntumaa lainkaan, se on jäykähkö ja tuntuu, että sitä tarvitsee kääntää koko ajan johonkin suuntaan. Löysin kommentteja, jossa ajettavuutta ja ohjausta kehuttiin. Voiko autossa olla joku vika? ...vai onko tuo nyt sitten valitettavasti vain ominaisuus? Autolla on ajettu vain 40000 km.

Pitäisiköhän kokeilla jotain toista yksilöä tms.?

Kertokaa näkemyksistänne. Mielestäni tuo on perheellämme olleista autoista (pari Sunnyä, pari Almeraa, neljä Golffia ja 206) ohjaukseltaan selvästi huonoin.

TEMP_ARKISTOON

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #1 : 05.08.2018, 10:54:49 »
Joustintukien yläpään laakerit, ensiksi auto keula ylös ja käsin kääntelyä, onko jäykkä kääntää rengasta ratin pyöriessä vapaana. Ohjauskulmat voivat olla myös väärät ja varsinkin haritus tekee autosta levottoman.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #2 : 05.08.2018, 11:35:02 »
Tossa tais olla täyssähkötehostin, ei sen kyllä pitäis kunnossa ollessaan ihan susi olla, vaikka toisaalta tuntuma on kyllä erilainen kuin hydraulisessa. Ko malli jäykistää ohjausta melkoisesti nopeuden kasvaessa, parkissa se on taas erittäin kevyt.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #3 : 05.08.2018, 13:02:45 »
Minun mielestä 207:n ja 208:n huonoin puoli on juuri tuo keinotekoisen tuntuinen ohjaus. Ei pärjää millekään hydrauliselle ohjaukselle ja tekee autosta esim.Poloon tai Fabiaan verrattuna huonomman ajettavan vaikka autot muuten ovatkin aivan ok.

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #4 : 05.08.2018, 15:19:47 »
Riippuu niin, siitä mikä variantti on kyseessä. Meinaan itsellä on kokemusta näistä halvemmista 207:skoista ja 208:seista, niin niiden ohjaus on kyllä melkoisen ylitehostettuja. Sen sijaan 207 GT:n tai 208 GTI:n ohjaukset on huomattavasti tarkempia ja itseasiassa parempia, kuin monet hydraulitehostimella varustetut.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

mot595

  • Vieras
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #5 : 12.08.2018, 14:48:09 »
Kiitos vastauksista.

Taitaa homma kaatua siihen suuntaan, mitä EFL605ja kirjoitti: 207:n huonoin ominaisuus on juuri tuo tunnoton ohjaus. Otin yhteyttä myyjäliikkeeseen, jossa on myös Peugeot-merkkihuolto. Huoltoneuvoja ehdotti koeajoa; hän ei suositellut lisätutkimuksia eikä aurauskulmien tarkastusta. Ohjauksessa ei ole mitään vikaa; ohjaustuntuma vain on 'ohkainen'.

 Erikoinen ominaisuus on ohjauksen jäykistyminen nopeuden kasvaessa. Se ainakin tekee tuntumasta hankalan. Nopeuden kasvaessa ohjauksen pitäisi kevetä, jolloin hiuksen hienot korjausliikkeet sujuisi ihan huomaamatta. Jos pösöä ajaa kaksi kättä ratissa, niin sitten homma toimii paljon paremmin. ...no, sillain kai kuuluisi ajaakin. Itse olen tottunut ajamaan kevyseti yhdellä kädellä ja autot ovat menneet tähän saakka hipaisuliikkeille minne halutaan, mutta tämä ei mene. Tytär tuolla pääsääntöisesti ajaa; ja hän nyt ainakin toistaiseksi ajaa autokoulun oppien mukaan kaksi kättä ratissa.

Varmaankin tuohon nyt sitten vaan pitää totuttautua. En tiedä saisiko hienosäätöä käyttäytymiseen esim. 55-profiilinin renkailla (nyt 65).
Jännä tuo tieto, että eri malliversioissa on eroja. Onkohan niissä oikein raudassa eroa vai onko vaan softaa?

Jos nyt jollain jotain tuunausvinkkiä on, niin otetaan mielellään vastaan. Auto olisi muuten oikeinkin pätevä!

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #6 : 12.08.2018, 15:16:46 »


 Erikoinen ominaisuus on ohjauksen jäykistyminen nopeuden kasvaessa. Se ainakin tekee tuntumasta hankalan. Nopeuden kasvaessa ohjauksen pitäisi kevetä, jolloin hiuksen hienot korjausliikkeet sujuisi ihan huomaamatta.
Tästä ollaan kyllä yleensä päinvastaista mieltä... ;)

Mutta okei, Onko ilmanpaineet muuten riittävät?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #7 : 12.08.2018, 15:18:11 »
Meillä kyllä 207 ajettiin yhdellä kädellä helpoista nopeammassa vauhdeissa. Mielestäni paljon parempi tuntuma kuin esim. Polossa. 90 hv diesel. Motarilla ei siis tarvinnut ohjata jatkuvasti vaan kulki kuin juna. Hyvä on juuri se että ohjaus jäykistyy nopeuden kasvaessa.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #8 : 12.08.2018, 19:11:16 »
Aiemmin olleista 307:sta ja 208:sta tykkäsin ohjauksen puolesta siitä, että ratilla ei tarvinnut käskeä kuin suunta, mutta auto itse halusi mennä suoraan. Sama pätee noihin vielä pykälän sydäntä lähempänä oleviin italialaisiin, että antaa auton mennä. Moni vieras kiemurtelee, kun juuri sormenpäillä veivaa rattia ja parilla testaajalla on ollut vaikeuksia ymmärtää, kun sanoo, että älä ohjaa turhaan. Suureksi osaksi tottumuskysymyksiä, jos on täysin eri luonteella varustettuja autoja käytössä.

Edit: Jos ohjaustarve siis tuntuisi olevan autosta johtuvaa, ettei mene suoraan, niin kulmiensäädön kautta ja onpahan auton käytös korjaantunut vaihtamalla alta pois paskat renkaat. Nekin kannattaa tarkastaa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #9 : 12.08.2018, 19:34:38 »
Nopeuden kasvaessa pienikin ohjaus saattaa heilauttaa autoa voimakkaasti, varmaan siksi tehostusta heikennetään, silloin ei ainakaan vahingossa karkaa käsistä.
Mutta tunnottomuus on toki ongelma mikä saattaa johtua jostain jumista. Jos jumia ei löydy, pitänee tunnottomuus ottaa ominaisuutena.
Niin vielä jos rattiakselin ristikkonivel on kuiva, voi sen elvyttää teflonspreillä - saattaa auttaa.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2018, 19:47:10 kirjoittanut fluxpur »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #10 : 13.08.2018, 00:03:46 »
TM aikoinaan totesi koeajossa, että "keskitys tuntuu keinotekoiselta ja voimakkaalta" ja juuri se häiritsee minuakin eniten sähköisissä tehostimissa. Suuntavakavuus on sinänsä ensiluokkainen ja auto tuntuu kokoistaan isommalta. Myöskin se ohjauksen jäykistyminen nopeuden kasvaessa tuntuu keinotekoiselta. Toki tuohon omistaja-asteella varmasti tottuu.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #11 : 13.08.2018, 07:58:31 »
EFL:n kommentti kuulostaa uskottavalta ja järkeen käyvältä.
Ehkä renkaan profiilin muutos jämäkämmäksi voisi auttaa> Jäykkä ohjaus kaipaa jäykän, tuntoa paremmin välittävän renkaan.
Mutta muuten tuon asian kanssa varmaan tarvii elää ja muistaa että ei ohjaile turhaa autoa kovemmassa vauhdissa, vetää kyllä suoraan jos alusta on kunnossa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

mot595

  • Vieras
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #12 : 16.08.2018, 21:54:36 »
Kiitos paljon vastauksista. Vähän on sellainen tunne, että jotain vikaa voisi olla - oli sentään monia kommentteja, että ohjaus pitäisi olla aika hyvä vaikka sähköinen versio onkin.

Vertailin tänään Golffiin 50 - 60 nopeuksissa. Golffi keskittää takaisinpäin pienen ohjausliikkeen jälkeen. Pösö ei keskitä yhtään. Sen lisäksi ohjaus on tosiaan aika kankea. Eräs kirjoittaja epäili jotain jumitilannetta... vähän sellaiseen viittaisi.

Voi olla, ettei selviä mulle koskaan, että onko kyseessä vika vai ominaisuus!

t. Ari

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #13 : 17.08.2018, 08:02:19 »
Kaveri kehu 207an ohjausta, väitti vielä että menee kuin juna isolla tiellä. Toihan on tietty mihin vertaa, hänellä on ollut montaa merkkiä ja pystyi heittämään eroja eri autoihin suoraan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antsu

  • Vieras
Vs: 207 - Ohjaustuntuma (etujoustintuen yläkääntölaakeri)
« Vastaus #14 : 17.08.2018, 08:33:07 »

Voi olla, ettei selviä mulle koskaan, että onko kyseessä vika vai ominaisuus!


Kannattaisi käydä kokeilemassa jotakin toista yksilöä niin saisi selvyyden.