Kirjoittaja Aihe: 207 - Moottorin käyntiääni ja pakokaasun haju sisällä (HDi)  (Luettu 3138 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Azzpid

  • Vieras
Auto: 2008 207 SW 1,6 HDi 110 FAP.

Hei foorumilaiset. Etsin täältä apua lähiaikoina ilmestyneeseen ongelmaan. Moottoritilasta kuuluu "supsuttava ääni" joka vaihtelee kierrosluvun mukaan. Lisäksi sisätiloissa haisee voimakkaasti pakokaasu. Myös tyhjäkäynti "hyppii", eli ensin tuntuu, että meinaa tukehtua, jonka jälkeen kierrokset hyppää 1100 - 1200 rpm.

Supsuttavan äänen huomasin tänään työmatkalla, aikaisemminkin tehnyt tuota tyhjäkäynnin hyppimistä. Pakokaasun haju on uusi juttu jonka tänään huomasin.

Ääni tuntuisi tulevan moottorin takaosasta, mutta kuitenkin yläpuolelta.

Kiristin suuttimien kuusiokulmaruuvit joista osa oli löysällä.

Tässä lyhyt pätkä jossa ääni kuuluu:
https://youtu.be/_ZoDDizXx9I

Ajatuksia, vinkkejä?

Azzpid

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Taitaa kyseessä olla tuolle moottorille aika tyypillinen suuttimen juuritiivisteen vuoto. Tiivisteet vaihtoon ettei tule isompia ongelmia. Haulla löytyy juttua tuosta 1,6 hdi suuttimen juuritiivisteen vuodosta/moottorin karstoittumisesta.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Ohuen letkun laitat korvaan ja sillä kuuntelet minkä suuttimen juuresta löytyy vuoto. Korjaa heti ja vaihda öljyt ja suodatin.

Azzpid

  • Vieras
Kiitos vastauksista!

Riittääkö, että vaihtaa vain tuon juuritiivisteen vai kannattaako samalla vaihtaa jotain muuta? Muoviset rinkulat yläpuolella?

Mistä näitä osia kannattaa lähteä metsästämään Pääkaupunkiseudulla, muutako autokeskukselta? Kalliitahan nuo ei varmasti ole, mutta lähinnä jos hyllystä saisi suoraan mukaan..

Azzpid

Edit: uskaltaakohan tuolla huomenna ajaa töihin ja takaisin yhteensä n. 30 km?

Laguna00

  • Vieras
Häävi linkki jossa hyvät kuvat siitä mitä pitää tehdä..

about:reader?url=http%3A%2F%2Fpmmonline.co.uk%2Ftechnical%2Finjector-removal-and-replacement-process-psa-dv6-engines%2F

Oma DV6 vasta tihkuu noista suuttumista. Uus satsi tiivisteitä on jo hankittuna. Vielä ku ehrii vaihtaa.. ja venttiilikopan tiiviste on myös valmiiksi hankitruna

Ostin tiivisteitä sen täyden sarjan jossa kuparit, mustat, valkoiset ja vielä O-renkaatkin. On sitte kaikki vaihtaa kerralla.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Saattaa olla että joudut suuttimen ja kannen tiivistepinnat oikomaan rotsilla. Suuttimia olen oikonut sorvissa.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Kannattaa vetästä tosiaan ne suuttimien  tiiv. pinnat kalvaimella niinkuin tossa mainittiin, ovat ainakin karstaisia vuodon jäljiltä just muutama kk sitten vaihtelin,  ton kalvain setin ostin ebaystä reilu 20 puntaa mutta ajaa asiansa hyvin.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Azzpid

  • Vieras
Kiitos kaikille vastanneille!  8)

4. ja 3. sylinterien tiivisteet olivat vuotaneet. 3. sylinteri tosi pahasti.

Sain vaihdettua tiivisteet tuossa taloyhtiön parkkiksella vaikkakin suuttimien irroitukseen meni pari tuntia. Loppupeleissä aika yksinkertainen toimenpide. Haju- ja ääniongelma katosi. Kierrosten heitteleminen jäi, mutta saattaa johtua pakokaasuvuodosta jossain kohdassa, ilmeisesti hiukkassuodattimen ja turbon välistä. Turbon reunassa nähtävissä nokea.

Joku oli karauttanut kierteet rikki muovisen "johtokourun" keskiruuvista. Jouduin poraamaan johtojen alle muoviin reiän jotta sain kiristettyä 2. sylinterin taaimmaisen mutterin.

Kuva 3. sylinterin tiivisteestä ja muoviholkista



Azzpid