Kirjoittaja Aihe: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 87787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Columbo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 293
  • One more thing...
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #15 : 30.12.2005, 23:05:21 »
Vähän kummastuttaa tämä 406:n vikojen listaaminen. Meitsillä vasta 258000 ajettu, mutta ainoa varsinainen vika on runsaan tuhannen kilometrin välein tyhjenevä polttoainetankki. Luotettavampaa vaunua saa etsiä.

No, sivuturvatyynyn valo syttyy välillä.
403-305-406-407-???

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 114
  • 406 HDI GW Aut 12/02, 499tkm, 206 1.4 08/04,160tkm
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #16 : 31.12.2005, 01:36:52 »
Listaampa minäkin nyt viat mitä ollut (406 HDI GW 12/02 aut)
Nyt on kilsoja melko tarkkaan 160t, ja itse olen ajanut niistä 150t

Vikahistotria:
- Webasto (lasken senkin tähän mukaan koska on vakiovaruste) poltin yms. vaihdettiin kun auto oli vuoden ikäinen. Webasto ei toiminut enää
- Ajoneston antenni vaihdettiin (edelleen ajoittain tulee ikävää herjaa immobilizerilta ja auto ei käynisty. eli lienee ominaisuus sitten)
- Vasempi peili vaihdettiin kun lämmitys ei toiminut
- Jäähdyttäjän flekti  vaihdettiin huoltokutsun johdosta
- Muutamaa kuukautta myöhemmin auto keitti Mannerheimintiellä ruuhkassa, jonka jälkeen vaihdettiin palanut flektin moottori
- Viikset vaihdettiin, kun vilkku palautti 'yli'
- Peilissä oleva lämpämittarin anturi vaihdettiin uuteen.
- Polttoainesuuttimet hajosivat (a 500e), auto hinausautolla korjaamolle jossa kesti 2 viikkoa löytää vika. Onneksi maahantuoja maksoi suuttimet vaikka takuu oli jo ummessa.
- Automaatti on ollut joskus vähän ikävä mutta öljyjen vaihdoilla se on aina korjaantunut.

Jarrupalat on taakse jouduttu vaihtamaan jo n. 60000km kohdalla. Eteen vaihdettiin 140tkm huollon yhteydessä.
Renkaita on kulunut 2xkesärenkaat, ja 2xtalvirenkaat (tän talven jälkeen)

Nyt alkaa akku olla tiensä päässä. Tietäisikö joku suositella jotain akkua joka sopisi koteloonkin ?

No, tommoiset tuli nyt mieleen. Näitä vikoja ei ole vielä näkynyt (kop kop)
- Tankissa olevan pa pumpun viat
- Hihnapyörän vikaantuminen

Auto on muuten todella hyvä. Näillä näkymin saatan ajaa toiset 150-160tkm tuolla autolla. Kävin kyllä Skodankin koeajamassa mutta olisivat hyvittäneet niin naurettavan vähän tuosta niin ei tarttenut keskustella. Skoda oli kyllä todella pirteä peli, mutta mukavuus eri luokkaa. Polttoaineenkulutuksessa olisi Skoda vienyt selvän voiton kyllä myöskin. (PSA ei saa taloudellisia diesel moottoreita aikaiseksi, prkle). Eipä taida seuraava olla Peugeot enää, 407 on floppi.

--
Sami

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 019
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #17 : 31.12.2005, 09:45:29 »
Lainaus käyttäjältä: "smy"
- Viikset vaihdettiin, kun vilkku palautti 'yli'

Mulla on manossa vuo viiksi paketti vaihtoon, merkkiliikeelle riitti että palautti kerran yli, takuu on 4-v / jotain kilsoja

Lainaus käyttäjältä: "smy"
Jarrupalat on taakse jouduttu vaihtamaan jo n. 60000km kohdalla. Eteen vaihdettiin 140tkm huollon yhteydessä.
Renkaita on kulunut 2xkesärenkaat, ja 2xtalvirenkaat (tän talven jälkeen)

Eikös automaatti syö pikkasen enemmän jarrupaloja kuin manuaali? silti ihmettelen miten takapalat on voineet mennä noin äkkiä finaaliin? puhdistatko /puhdistutatko jarrut renkaan vaihdon yhteydessä?? se pidentää jarrupalo jen ja levyjen ikää.
Ilmeisesti ajat kitkoilla? jos kahden talvirenkaat on menneet loppuun 160 tkm aikana, nastarenkaat tarvitsisi uusia noin 3-4 vuoden välein, koska pito alkaa olla täysin hukassa vaikka nastoja olisikin tallella. Mitä kesärenkaisiin tulee, on täysin merkistä ja ajotyylistä kiinni miten ne kestää, Itse olen havainnut hyviksi Kleber ja Michelin merkkiset kesäkiekot, tuntuvat kestävän tuplasti sen mitä aika moni muu merkki.

Lainaus käyttäjältä: "smy"
Nyt alkaa akku olla tiensä päässä. Tietäisikö joku suositella jotain akkua joka sopisi koteloonkin ?

Mulle ei ole vaihdettua akkua tohon mutta vanhojen kokemusten perusteella voisin suositella Bosch Silver http://www.bosch.fi/content/language1/html/1287.htm (sivun oikeassa alareunassa on linkki On-line varaosa luetteloon) tai Varta Dynamic tai Ultra Dynamic http://www.varta.fi/ (Sivuilta pääsee katsomaan mitkä akut sopii autoon) Itse valitsisin Varta Ultra Dynamic 70 Ah/760A Akun

Lainaus käyttäjältä: "smy"
No, tommoiset tuli nyt mieleen. Näitä vikoja ei ole vielä näkynyt (kop kop)
- Tankissa olevan pa pumpun viat
- Hihnapyörän vikaantuminen

Mun edellinen 306 HDi:sta meni hihna pyörä, mutta Polttoaineen siirto pumppu kesti kaikki 151 tkm ennen kuin auto lähti vaihtoon. En tosin koskaan ajanut tankkia niin tyhjäksi että valo olisi syttynyt.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 363
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #18 : 19.02.2006, 09:22:23 »
Onko siis niin, että kaikissa näissä uusissa (facelift) malleissa, on myös tämä uudempi moottoritekniikka (ew)?

Kaksilitraisissa on EW-sarjan moottori faceliftista alkaen, 1.8 uudistui myöhemmin. Mallihistoriaan voit tutustua täällä.

Onko pösön huollot yleensä suhteessa kalliita vai halpoja?

Peugeotin huoltovälit ovat pitkiä (bensiinimallissa 1v/30tkm), joten se pienentää huoltokustannuksia. Huoltohinnoista sen verran että B-huolto eli tuo 1v/30 tkm huollon suositusvähittäishinta ilman lisätöitä 170,00 €, laajemman eli C-huollon (2v/60 tkm) svh on 323,00 €.

Hiukan minua myös vaivaa tuo jälleenmyyntiarvo, jos muutaman vuoden päästä on vaihtamassa autoa...saako pösöstä enää mitään. Paljonkohan voisi olettaa hinnan tippuvan tämän ikäisessä autossa vuodessa, jos kilometrejä tulee n.20tkm vuodessa.

Isojen Peugeotien jälleenmyyntiarvo ei ole luokkansa parhaita mutta toisaalta käytetyn auton saa huomattavasti edullisemmin kuin vaikkapa Passatin tai Avensiksen. Lisäksi 406:n varustelu on erityisesti ST-varustelusta ylöspäin runsas (mm. automaattinen ilmastointi, sadetunnistin...). Tiloiltaankin 406 Grand Wagon on luokkansa kärkeä, erityisesti jos ajatellaan sitä aikaa kun 406 GW tuli markkinoille. Peugeotin merkittävä etu on myös korirakenteen kestävyys verrattuna moneen kilpailijaansa: pitkät koritakuu ei kaikissa merkeissä tarkoita sitä etteikö ruosteongelmia olisi.

Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen, joten jälleenmyyntiarvoa tulevaisuudessa on vaikea määrittää. Esimerkiksi vuoden 2003 autoverouudistus laski käytettyjen autojen hintoja roimasti ja vaihtoauton vaihtohyvitykseen vaikuttaa monia eri tekijöitä.

Mutta kyllähän auton jälleenmyyntiarvo alkaa 10 vuoden iässä olla melko heikkoa. Ensimmäiset 406:t ovat nyt siinä ikäluokassa ja hinnat pyörivät 4000€ ylöspäin. Uutena samassa hintaluokassa olleet saman ikäiset Ford Mondeot ja Opel Vectrat ovat suunnilleen samanhintaisia käytettyinäkin. Passatit ovat käytettynä kalliimpia mutta täytyy muistaa, että niin ne olivat uutenakin.
Peugeot... ::)

wenski

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #19 : 19.02.2006, 10:38:09 »
itse olen ajellut nyt noin vuoden tuolla omalla gw:ni ja täytyy sanoa että on ollut aivan loistava auto.omani on vuosimallia 00(tai 01) ja on jo tuolla uudemmalla 1.8 moottorilla.eihän tuo 1.8 koneella mikään ohjus ole mutta aina olen valoista päässyt ajoissa liikkeelle.itse päädyin pösöön tilojen ja hyvän ajettavuuden takia.lastenvaunut menee heittämällä peräkonttiin ja vielä jää hyvin tilaa muillekin tavaroille.hiljaisuudessaan pösö pesee monet uudetkin autot.esim.jouduin viikon ajelemaan uudella golfilla kun oma auto oli peltisepällä niin golfin rengasäänet oli aivan hirvittävät kun taas pösössä niitä ei juuri kuulu.

noista huolloista sen verran että eihän sitä autoa ole mikään pakko siellä merkkiliikkeessä huoltaa.pikkupajat tekee saman homman huomattavasti halvemmalla.eikä ne merkkihuollot muillakaan merkeillä ilmaisia ole.eipä autoilu ole koskaan halpaa.
mielestäni näissä uudemmissa ei noita huohotinputken jäätymisiä ole juuri ollut.korjatkoon joku jos olen väärässä.

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 363
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #20 : 19.02.2006, 19:31:31 »
mielestäni näissä uudemmissa ei noita huohotinputken jäätymisiä ole juuri ollut.korjatkoon joku jos olen väärässä.

EW-moottoreihin suoritettiin kampanjakorjaus aiheeseen liittyen (lämpövastuksen asennus), ongelmia ei ole sen jälkeen tullut esiin.

Tietäiskö kukaan sanoa tarkemmin, millä tavoin nuo moottorit ovat siis muuttuneet tuossa 1.8 mallissa? Eli kuinka suurista uudistuksista on kysymys?  Eikös nuo kuitenkin ole kaikki jo 16 venttiilisiä nuo -99 vuosimallit?

Ei EW loppujen lopuksi kauheasti eroa XU-sarjaan kuuluvasta edeltäjästään, niissä käytetään jonkin verran jopa samoja osia. Tietysti kehitystä on tapahtunut esimerkiksi materiaalien keveydessä.

Vuosimallissa 1999 oli vielä SL-mallissa 66 kW 1.8 8v (eli sama moottori kuin ennen faceliftia SR 1.8 8v) mutta ei se venttiilimäärä suoraan tarkoita että moottori olisi vanhanaikainen.

Varaosahinnoiltaan EW- ja XU-moottorit ovat aika samanhintaisia - joissain XU halvempi ja joissain EW.

Varaosakuvasto löytyy myös PDF:nä ja sieltä löytyy sivulta 36 ohje, kuinka auton valmistenumeron perustella voi selvittää mikä moottoriversio siinä on.

Ja mitä tulee tuohon ruostekuvaan niin se on oikeastaan niitä harvoja kohteita, joissa 406:ssa voi olla ruostetta. Mutta tuo on helppo tarkastaa ja konepelti on usein vaihdettu takuuseen. Muista kuitenkin, että merkkejä mainitsematta monien saman kokoluokan autojen ruostumistilanne on huomattavasti hankalampi.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2008, 00:30:43, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot... ::)

hannujuhani

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #21 : 19.02.2006, 19:48:43 »
Moi!

Minä ostin ekan Pösöni 1,5 kuukautta sitten, vaikka olin moneen kertaan vannonut, ettei koskaan ranskalaista. Edellinen oli Golf, jolla ajoin yli 600 tkm. Pösö on grw -97 ja moottorina 2,1 litran turbodiesel. Tällä on ajettu 230 tkm. Auto kulkee äänettömästi ja pehmeästi, mutta aika ajoin kojelaudasta tai hattuhyllystä kuuluu nitinää. Kuskin puolen istuinlämmitin ei toimi ja sisävalot reistailevat - erityisesti pakkasella. Ovipylväissä olevat nastat liikkuvat kylmällä tahmeasti. Lämpöä riittää aika mukavasti, mutta jalkatilaan saisi tulla enemmän. Polttoainetta on kulunut 6,3 litraa ensimmäisen kolmen tuhannen kilometrin matkalla. Moottori on tosi käheä. Tällä pelillä ei jää jalkoihin. Se ei myöskään vuoda öljyä eikä jäähdytysnestettä.

Ajoasento on muuten hyvä, mutta kaasujalalle en ole vielä löytänyt yhtä hyvää paikkaa kuin Golfissa. Tuulilasinpyyhkimet ärsyttävät, koska niitä ei saa nostettua ylös ikkunaa skrapatessa, kuin muissa autoissa yleensä voi tehdä.

Ostin auton siksi, että siinä ei ollut ruostetta kuten kaikissa saman ikäisissä saksalaisissa ja japanilaisissa, joita kävin koeajamassa. Se oli myös siisti ja edullinen ja se oli huollettu säännöllisesti merkkihuollossa. Jos oikein katsoin, se on maksanut uutena yli 30 000 euroa (heinäkuussa 1997) ja nyt alle kuusi tonnia. Ajattelin, että tuossa en voi juuri kuutta tonnia enempää hävitä, vaikka auto olisi aivan romu. Edellinen omistaja oli siis kokenut tämän huiman hinnanpudotuksen.

Kokemusta on vähän, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen. Mitään ansoja tai peiteltyjä vikoja ei ole edellisen omistajan jäljiltä ilmaantunut. Hieman hirvittää se, että Pösö on kohtuullisen monimutkainen ja sähkölaitteita on paljon. Tosin monimutkaisia ovat muutkin uudet autot. Pyrin huoltamaan ja korjaamaan autoni mahdollisimman pitkälle itse ja siksi yksinkertaisuus olisi valttia. Ostinkin ensi töikseni Haynesin korjausoppaan ja siitä on jo ollut hyötyäkin. Minulle auto on kulkupeli, jolla pitäisi päästä kohtuukustannuksin ja luotettavsti liikkumaan vuodesta toiseen ja säästä riippumatta. Golf oli sellainen, mutta tästä en vielä tiedä.

Terveisin   hannujuhani


Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 363
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #22 : 19.02.2006, 21:32:59 »
Eli onko mahdollista, että tuo meikäläisen vaihtoehto voisi olla 8-venttiilinen? Se on siis 406 1.8 grw SR -99? Kerroit pugfan, että SL mallissa on ollut ainakin 8-venttiilinen vaihtoehto.

Jos käyt katsomassa autoa niin sen voi selvittää esimerkiksi rekisteriotteen teholukemasta tai sitten tuon varaosakuvaston avulla, tosin siihen tarvitsee auton valmistenumeron. Auton rekisteritunnuksenkin perusteella se on mahdollista selvittää, tosin silloin on luotettava pelkkään varustemerkintään - eli siis Facelift-versioissa SL 1.8 on 8v ja SR 1.8 on 16v.

Entä kulutuksen suhteen ja tehoissa, onko paljon eroa tämän XU ja EW sarjan välillä tässä 1.8 mallissa?

Kyllä se uudempi on taloudellisempi, suorituskyvyssä ei merkittävää eroa.

Laittakaahan vielä mielipiteitä, olenko ostamassa ylihintaista autoa. Kyseessä siis 1.8 SR 406 grw -99, aj.100 tkm. Tosi siisti, vetokoukku, huoltokirja.? Liikkeessä siis. Ja hintaa noin 12 000 euroa. 

Hintaa arvioidessa tulee muistaa se, että olet vaihtamassa autoa - eli siis väliraha on se, jota kannattaa ajatella. Edullisimpia autoja myyvät liikkeet harvemmin maksavat vaihdossa tulevasta autosta niin paljoa kuin liikkeet, joiden vaihtoautot ovat kalliita - väliraha on kuitenkin samaa luokkaa.

Tietysti sitä kovaa hintaa muistelee sitten on tulevaisuudessa kun on vaihtamassa ja auton vaihtohyvitys otetaan tietokannasta - tuolloin kalliimmalla ostetun auton arvonalenema on suhteellisesti suurempi mutta rahassa mitattuna tulos on sama.

Mutta toisaalta 100 tkm ajetulla autolla on vielä paljon kilometrejä jäljellä, joten hyvää yksilöä kannattaa pitää vaikka vähän pitempään. Tällä hetkellä uudehkoissa autoissa 150 000 kilometriä tuntuu olevan autokaupoissa kipuraja, sen jälkeen hinta lähtee laskemaan. Erityisesti se näkyy alle viisivuotiaissa autoissa.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2008, 00:31:29, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot... ::)

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 363
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #23 : 20.02.2006, 21:11:24 »
Kertokaahan nyt mulle vielä, mitä tarkoittaa joissain farmareissa tuo BREAK?
Lisäksi joissain ilmoituksissa on suluiss (U), mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? Pahoittelen jo tässä vaiheessa tyhmiä kysymyksiäni  :-[, mutta koittakaa kestää!  :)

Break on ranskalaisautoissa käytetty farmarikoria kuvaava termi. Se olikin käytössä pitkään mutta sitten Peugeotin mainospuoli keksi ensin 306 Family Wagonin ja sitten 406 Grand Wagonin. Nykyisen malliston farmarit ovat Wagoneja (307) tai SW-malleja (206, 307, 407).

Breakin ohella on käytetty 7-8-henkilön versioissa nimeä Familiale, joista 505 Familiale oli viimeisin. 406:n 7-henkilön versio ei poikennut nimeltään viiden henkilön versiosta.

403- ja 404-mallien aikaan farmarikorisille malleille oli useampiakin nimityksiä oletetusta käyttötarkoituksesta ja sitä myöten varustelusta riippuen. Esimerkiksi 404 Break on viisi tai kuusipaikkainen normaali farmarimalli. 404 Commerciale (404U) on melko karusti varusteltu farmarimalli, tarkoitettu lähinnä tavarakuljetuksiin. 404 Familiale puolestaan oli tarkoitettu henkilökuljetuksiin ja siinä on paikkoja 7-8. Nämä mallit olivat Suomessa suosittuja maaseututakseina.

Break on edelleen käytössä Renaultilla ja Citroënilla.

(U) tarkoittaa 406:ssa facelift-mallia. Muutoin olisi vaikea erottaa esimerkiksi 1999-mallista ST 2.0 tai ST 2.0 HDi -mallia aikaisemmasta korimallista.

Edit: tulipas monta vastausta  :)
Peugeot... ::)

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #24 : 13.04.2006, 09:10:42 »
No niin, kokemuksia muutaman vrk:n ajalta:

  • Hallintalaitteisiin on todella helppo kotiutua. Kytkin-kaasu-vaihteisto-yhdistelmä toimii jo kotoisasti ilman asiaan keskittymistä. Esim. suvusta löytyvässä Lagunassa on mielestäni keskityttävä kytkimen ja kaasun käyttöön paljon enemmän. Sama pätee ohjaukseen.
  • Kuka on sanonut, että nykyautoissa polttimon vaihto on mahdotonta? Kuskin puolen ajovalo vaihtui parissa minuutissa, eikä puhettakaan akun tai umpion irrottamisesta. Hienoa.
  • Auton tehdasasennetut kaiuttimet edessä ovat yllättävän laadukkaat. Taidanpa myydä Chorus Car 5 -kaiutinsarjani pois, kyllä näilläkin pärjää.
  • Kauttaaltaan verhoiltu tavaratila on tietysti kaunis katsella, mutta eihän tuohon kankaiselle pohjalle todellakaan viitsi laittaa lastenrattaita märkine renkaineen. Liekö kuminen kaukalomatto kovin kallis ja löytyyköhän konttiin sopivaa tarvikekaukalomattoa mistään...
  • Etupenkkikin on täysin käyttökelpoinen, vaikka takana on turvaistuin selkä menosuuntaan-asennossa. Tilaa on. Paitsi edessä pikkutavaroille.
  • Nopeusmittarin neula on välillä kovin levoton, välillä flegmaattinen. Taitaa olla elektroninen laite, kun ajoittain hyppii miten sattuu. Auttaisikohan rungon maadoituspisteiden puhdistaminen mitään.
  • Yhden pidemmän reissun jälkeen on todettava, että etuistuimet antavat hyvän tuen, vaikka ovatkin pehmeät. Todella hienoa, vaikka autolla on tosiaan ajettu jo 190 tkm.
  • Moottorin ominaisuudet sopivat arkikäyttöön hyvin - isompaa vaihdetta voi tarjota jo 2500:n kierroksilla, ja meno on vaivatonta.

Nyt pitää vielä selvittää pakoputken pörinä. Takapönttö on ruosteessa, mutta aivan kuin pörinä kuuluisi etupöntön ja katin välistä. Onko tuollaista ilmennyt muilla?
« Viimeksi muokattu: 13.04.2006, 09:15:06, kirjoittanut JaskaH »

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #25 : 13.04.2006, 13:50:42 »
Hmm.. penkit näköjään jakavat mielipiteitä. En tuota reisitukea tullut ajatelleeksi, joten saattaa olla, että se voisi olla parempikin. Kiinnitin huomiota lähinnä selän tukeen, joka on mielestäni hyvä (pituutta minulla 183). Kallistusta ei tästä ST-varusteisesta tosiaan löydy.

Pitääkin tarkistaa pakoputkesta tuo liitososa. Jospa vuodon saisi tukittua pienellä säätämisellä.

Mittariston huonot juotokset onkin sitten ikävämpi juttu. Onneksi kyse ei ole mistään vakavasta asiasta, mutta silti. Mittariston purkaminen lienee 406:ssa yhtä työläs juttu kuin missä tahansa muussakin autossa. Rattiahan ei parane mennä nykimään turvatyynyn vuoksi, joten pääseeköhän tuonne käsiksi ilman ratin irrottelua? Jos tuohon hommaan jossain vaiheessa ryhtyy, niin pitääkin sitten samalla vaihtaa kaikki mittarivalot. Vielä ei tosin ole yksikään palanut tuolta mittaristosta (tupakansytyttimen ympärillä oleva rengas kylläkin on pimeänä). Pitääpä etsiä tuo m.k:n mainitsema topic asiasta.

Pitääpä lähteä katsomaan, saako sumuvalojen paikalla olevien koristemuovien tilalle asennettua miten helposti Hellan sumarit.

JaskaH

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #26 : 20.04.2006, 23:27:20 »
Päädyin sitten tilaamaan mallikohtaisen kaukalomaton, jonka kävin tänään noutamassa. Hintaa tuli 62e, joten eihän tuo mikään halpa ollut. En tullut edes kysyneeksi alkuperäisosan hintaa, mutta tuskin se tuosta enää paljon kalliimpi on. Olen kyllä tyytyväinen: kaukalo sopii konttiin kuin nakutettu ja reunat estävät veden/nesteen leviämisen verhoilukankaalle.

Parin viikon omistamisen riemun lisäksi vastaan on tullut eräs ikäväkin piirre: parina päivänä autoa vaivasi ilmeisesti ajonestolaitteeseen liittyvät käynnistysongelmat. Välillä saattoi vaatia montakin starttiyritystä ennen kuin mentiin. Muillakin foorumilaisilla on näemmä samaa häikkää ilmennyt. Putsasin kaksoisreleen liittimet ja akun navat, ja heiluttelin ECU:n (näkyi olevan Bosch MP 5.2) liitintä. Edelleen satunnaisia käynnistysongelmia. Sitten vaihdoin varsin tukkiutuneen oloisen ilmanputsarin suodattimen, jonka jälkeen ei ole vielä kertaakaan tuota käynnistysongelmaa ilmennyt. Outoa. Ei kai noilla asioilla nyt sentään voi olla yhteyttä toisiinsa? Onkohan esim. transponderin vaihto arvokaskin juttu.. pitääpä soitella autoliikkeeseen ja ärhennellä hieman. Tuon voisi melkein vielä vaatia korjaukseen.

Suodatinta vaihtaessani naureskelin jokusen tovin ilmanoton kesä-/talviasennon varsin manuaaliselle "säädölle".  :D Aikoinaan Cherry-vanhuksessani oli sellainen pikkuvipu tuota säätöä varten, ja Jetassa homma sentään hoitui automaagisesti alipaineen ohjaamalla läpällä. Pösössä on rehellisesti talvi- ja kesäputki, ja haluttu putki irrotetaan & kiinnitetään suodatinboksiin käsipelissä. Eipä ole vissiin montaa kertaa tuo kesäputki ollut tässä yksilössä käytössä, kun talviputki oli nippusitein kiinnitetty tiettyyn asentoon. Tulipa sitten samalla vaihdettua kesäputki kiinni. Kevättä rintaan pösöllekin.

Raitisilmasuodattimeen ilmeisesti pääsee käsiksi konehuoneen puolelta? Pitäisi varmaan sekin katsoa jossain välissä.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #27 : 27.07.2006, 12:52:14 »
Tervehdys kaikille!
Tällähetkellä olisi kiikarissa Peugeot 406 vm 2000. 2.0 HDI koneella, alle 200k ajettu. Automaatti-ilmastointi yms rensselit löytyy eli ilmeisesti se parhaiten varusteltu malli.

Paljonko kyseisestä autosta olisi hyvä hinta mikä kannattaa maksaa?
Minkälaisia kokemuksia teillä on 406:sta?
Vikoja joihin kannattaa kiinnittää huomiota?
yms auton ostamiseen liittyvää kommenttia...

Kiitos avuliaille jo etukäteen!

Vielä sen verran että tämän hetken auto on -93 citroen ZX joten ranskatar-pelkoa ei ole ;)

Kyllähän niitä tyyppivikoja on ja osat niihin on kalliita. Kytkinremppa voi maksaa 1500 € jos vauhtipyörä menee, hihnapyörä on yli 200 €, polttoaineen siirtopumppu on yli 300 €, etupään kääntölaakerit kannattaa vaihtaa, alapallot voi olla väljät, käsijarrujen kilkkeet irtoaa ja saattaa aiheuttaa jopa tarpeen vaihtaa koko takanavan, "koiranluut" joutuu vaihtamaan, murtunut moottorin kumityyny saattaa vaihdattaa pakoputken jousto-osan joka maksaa maltaita kun siinä on paketissa katalysaattori, taka-akseliston tankoja voi joutua vaihtamaan, umpiot ovat joskus vedenkerääjiä, kuskin penkki vaatii vahvistamista jos on roteva käyttäjä, jarrulevyt voi olla lopussa.
Kaikenkaikkiaan kannattaa käyttää alkuperäisiä osia jo takuunkin vuoksi, Motonetin osien kanssa minulla on ollut vain murheita.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

hnv

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #28 : 06.01.2008, 11:31:16 »
Olen päivittämässä hyvin palvellutta, mutta auttamattomasti ikääntyvää 405 farmariani vm. 2001 406 farmariin.

Nettiautosta kun olen noita kuvia selannut, niin huomio on kiinnittynyt siihen, että kaiken mallista kirjatun datan mukaan vuosimallin 2001 autoissa pitäisi kaikissa löytyä nuo allaolevat kilkkeet, mutta ainakaan osassa ei näyttäisi olevan esim. sumuvaloja tai tuota kojelaudan puukoristetta.

Lainaus
2001

Elokuu 2000
VUOSIMALLI 2001

Moottorimuutoksia
- 1.8 16v -moottorin teho noussut 81 kilowatista 85 kW:iin.
- Kaksilitraisen moottorin teho nousi 100 kW:iin.
Varusteparannuksia:
- SR: levyjarrut taakse myös 1.8 ja HDI, sähkötoimiset ulkopeilit, korinväriset peilikotelot ja ovenkahvat, kromilista kyljissä, kojetaulussa puukoriste, ajotietokone, sumuvalot, tavaratilan kannen verhoilu sisäpuolelta

Että mitä helvettiä, ovatko ko. autot jotakin karvalakkimalleja vuosimallista huolimatta, vai kusettavatko myyjät?

Kiitos mahdollisesta lisävalaistuksesta jo etukäteen.

Patukka

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #29 : 06.01.2008, 12:26:56 »
Jotain tietoa ( 206, 406 ) vuosimallien eroista löytyy täältä: http://www.ajovalo.net/