Kirjoittaja Aihe: Huoltomittarin toimintatapa  (Luettu 50090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

407mp

  • Vieras
Huoltomittarin toimintatapa
« : 10.11.2006, 23:54:56 »
Käytännössä huollossa joutuu käymään kerran vuodessa eli mun tapauksessa n. 20 000 kilsan välein. Nyt tuli jakarinkuva 47 000 km kohdalla ja huoltokirjaan merkattiin 45 000 huolto tehdyksi ja laskussakin luki yksikköhinta 45 000 km huollolle. Miten tuo pelittää 30 000 km huoltoväleille  ???

Pyysin myös vaihdelootan öljyä vaihdettavaksi. Samalla lienevät säätäneet softaakin kun nyt loota toimii kuin enkeli. Vaihtamisen huomaa vain pienenä momentin muutoksena ja kierroslukuviisarin liikkeestä. Voi tätä ajamisen nautintoa.  ;D

Jussi

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #1 : 11.11.2006, 09:25:08 »
Huolloista vielä:
Käytännössä huollossa joutuu käymään kerran vuodessa eli mun tapauksessa n. 20 000 kilsan välein. Nyt tuli jakarinkuva 47 000 km kohdalla ja huoltokirjaan merkattiin 45 000 huolto tehdyksi ja laskussakin luki yksikköhinta 45 000 km huollolle. Miten tuo pelittää 30 000 km huoltoväleille  ???

Se jakarinkuva ilmestyy pelkästään kilometrien perusteella, mutta tässä matkalla on meillä ainakin ollut ohjelmistoversio jossa oleva bugi heitteli jakaria näyttöön miten sattuu... korjaantui päivityksellä, kysäse huollosta että mikä siinä mättää.

Meillä tulee myös noin 20 000 km vuodessa eli merkkihuollossa (+ puolen vuoden välein öljynvaihto) käydään kerran vuodessa vuosi huollossa ja jakarin kuva ei ole vielä vuosihuoltoihin kutsunut.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #2 : 11.11.2006, 09:37:21 »
Se jakarinkuva ilmestyy pelkästään kilometrien perusteella...

Käsittääkseni se ottaa huomioon myös edellisestä huollosta kuluneen ajan = yksi vuosi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #3 : 12.11.2006, 19:36:09 »
Siis on selvitetty, että huoltoon kutsu tulee ensisijaisesti ajan mukaan (1v.) eikä kilsojen mukaan.

Tällä jaarittelulla halusin vain selittää, ettei 30 000 km huoltovälille ole tavallisella n. 20 000 km vuodessa ajavalle paljoa merkitystä - ei se ainakaan huoltokuluja säästä.

Mielenkiintoista olisi tietää, miten huolto-ohjelma elää todellisten kilsojen mukaan. Nyt tehtiin 45 000 km huolto. Korvaako se 60 000 km huollon? Huoltomittari on nollattu ja näyttää 30 000 km seuraavaan huoltoon eli 77 000 km kohdalle.  ???

No siis, huolto kutsu tulee joko km rajan tai ajan määräämänä, ensin täyttyvä on määräävä. Esim mulla tulee käytännössä aina täyteen ensin km raja (20 tkm).

Huoltoväli on sen 30 tkm, silloin suoritetaan 30 tkm huolto. Jos taas aika tulee täyteen aikaisemmin, tehdään nk. vuosi huolto, kyseessä on täysin sama huolto, tuli täyteen kumpi tahansa määräävä tekijä.

Huoltojen sisältöä voi tarkastella täällä, syötä autosi rekisteri numero ja pääset katsomaan huoltoja.

Käytännössä mikään huolto ei korvaa 60 tkm huoltoa, sillä ei ole mitään aika rajaa, se tehdään kun 60 tkm tulee täyteen. Bensiini moottorisissa taidetaan vaihtaa sytytys tulpat tuossa huollossa.

Lisäksi on muitakin määräaikaisia huoltoja, esim. Jarruneste 60 tkm/2-v, Jäähdytys neste 120 tkm/5-v, nokkaremmi 120 tkm/4-v, FAP suodin 80/120/210 tkm (tai jotain, ei nyt ole mitään faktaa FAP jutun pohjaksi)

Lainaus
Huoltojen sisältöä voi tarkastella täällä, syötä autosi rekisteri numero ja pääset katsomaan huoltoja.

Edit: maahantuoja on poistanut tämän palvelun käytöstä.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 20:14:47, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #4 : 13.11.2006, 17:41:51 »
Joo, samat muistikuvat mullakin, loppua kohti kilometrit vähenivät kiihtyvällä vauhdilla.

Parempaa suuntaan toi on menossa, ennen muistaakseni mittari meni suoraan nollille mistä tahansa lukemasta kun vuosi tuli täyteen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #5 : 04.09.2008, 19:08:32 »
Peugeotin huolto-ohjelmalla olisi paras, kun ajaisi sen 30000 km / vuosi. (Siis niillä malleilla, joissa huoltoväli on 30000 km tai 1 vuosi.) Menisi huollot siististi vuoden välein. Minullakin tuo toteutui alkuvuosina, mutta ei nyt enää, kun olen muuttunut luontoystävälliseksi persoonaksi, enkä aja enää niin paljon. ::)

Tämä olisi tosiaan yksinkertaisin malli. Pakkaa on sekoittamassa kuitenkin vielä huoltovälinäyttö. Eli ajotavan ja rasittavuuden ( kylmäkäynnistykset, lyhyet ajomatkat)  mukaan auto lyhentää huoltoväliä siitä 30 000 kilometristä. Eli se määrää auton huollon ajankohdan tai aika. Vuosihuolto on lähinnä öljynvaihtohuolto. Jos esim. kilometrejä autossa 25 000 km ja vuosihuollon aika, olen aina sanonut autoa viedessä, että autolla kilometrejä tämä, vaatii vuosihuoltoa ja tehdään jo 30 000 työt. Tätä huoltoliikkeen kuuluisi huomata aina ehdottaa, mutta muillakin merkeillä huomannut, että näin ei tapahdu.

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 402
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #6 : 04.09.2008, 20:05:11 »
Pösön huoltomittari ei ymmärrä rasituksista ym. vain ajasta ja kilometreistä. Vuosihuolto ja 30 000 huolto on sama. Molemmissa tehdään samat toimenpiteet.

No minulla on ollut tämä käsitys myös. Siis koskien omaa 406:sta.
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   594 tkm

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #7 : 04.09.2008, 20:45:25 »
Siis meinaatte, että jos ajatte tasan 30 000 km tasaisen vuositaulukon mukaan, niin huoltovälinäytön ja matkamittarin lukemat kulkevat samaa tahtia. Ei minun pösöissä.  ;) Esim. lyhyttä pätkäajoa ajaessa huoltovälinäytön kilometrit tippuu huimaa vauhtia.

sissi

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #8 : 04.09.2008, 20:46:42 »
Minusta huoltovälimittarin kyttääminen on ihan turhaa. Riittää, kun muistaa käydä vuoden välein huollossa jos kilometrit jää alle 30 000.

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 402
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #9 : 04.09.2008, 21:02:54 »
Siis meinaatte, että jos ajatte tasan 30 000 km tasaisen vuositaulukon mukaan, niin huoltovälinäytön ja matkamittarin lukemat kulkevat samaa tahtia. Ei minun pösöissä.  ;) Esim. lyhyttä pätkäajoa ajaessa huoltovälinäytön kilometrit tippuu huimaa vauhtia.

Hmmm... Autoni kävi edellisessä huollossa 7000 km sitten ja huoltomittari näyttää 23000 km seuraavaan huoltoon. Piti käydä pihalla tarkistamassa. ;D Ajo on ollut sekalaista.

Service boxissa kävin tavailemassa noita manuaaleja (406, 407, 308) eikä niissä missään nähdäkseni sanota, että huoltomittarin kilometrimäärä putoaisi muuten kuin vain edellisestä huollosta ajetun matkan mukaan.

En ala väittää muuta kuin että 406:ssa huoltomittarin lukema putoaa ihan vain edellisestä huollosta ajetun matkan mukaan. Muista malleista en sano mitään.
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   594 tkm

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #10 : 04.09.2008, 21:20:32 »
Service boxissa kävin tavailemassa noita manuaaleja (406, 407, 308) eikä niissä missään nähdäkseni sanota, että huoltomittarin kilometrimäärä putoaisi muuten kuin vain edellisestä huollosta ajetun matkan mukaan.

Ainakin 306:n manuskan mukaan joku merkki jäisi palamaan jonnekin kun "öljyn käyttöikä tullut täyteen" tms.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



Karvis

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #11 : 04.09.2008, 21:52:24 »
Ainakin 306:n manuskan mukaan joku merkki jäisi palamaan jonnekin kun "öljyn käyttöikä tullut täyteen" tms.

Taitaa tarkoittaa sitä jakarin kuvaa joka ilmaantuu näyttöön, kun huoltoon on alle 1000km ::)

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #12 : 04.09.2008, 23:18:04 »
Tuo peugeotin huoltomittari huomioi tosiaan kilometrit ja ajan.Muuta varmaa faktaa minulla ei ole esittää. Viime talvena käytin 607 huollossa. Kävin kilometrin päässä kaupassa, niin kilometrit seuraavaan huoltoon laskivat 100 km. Eli oletin pösönkin näytön huomioivan esim. käynnistysten määrät.  Ja vuosihuolto on ns perushuolto. Viimeksi tehtynä 407:aan oli vaihdettu öljyt, suodatin ja raitisilmasuodatin. Jos esim 2 vuotta edellisestä jarrunestevaihdosta, niin vaihtavat ne jne. Volkswagenissahan longlife huolto-ohjelmassa huoltoväli on 2 vuotta tai 50 000km. Ja huoltovälinäyttö sitten lyhentää huoltoväliä tarpeen mukaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #13 : 05.09.2008, 07:23:52 »
Siis meinaatte, että jos ajatte tasan 30 000 km tasaisen vuositaulukon mukaan, niin huoltovälinäytön ja matkamittarin lukemat kulkevat samaa tahtia. Ei minun pösöissä.  ;) Esim. lyhyttä pätkäajoa ajaessa huoltovälinäytön kilometrit tippuu huimaa vauhtia.

Se lukema näyttää ensinnä vain 100 km tarkkuudella, pyöristettynä alaspäin. Lukema alkaa tippua erityisen huimaa vauhtia kun huollosta on kulunut pidempi aika eikä kilometrejä ole kertynyt kovinkaan paljon. Saattaa yhdellä käynnistyksellä hävittää 2000 km lukemasta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #14 : 05.09.2008, 07:47:51 »
Taitaa tarkoittaa sitä jakarin kuvaa joka ilmaantuu näyttöön, kun huoltoon on alle 1000km ::)

Muistelen, että tuolle oli joku toinen "merkki". Tuon huoltoilmaisimen toiminnan kyllä tiedän.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985