Kirjoittaja Aihe: Huoltomittarin toimintatapa  (Luettu 50096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 402
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #45 : 08.03.2009, 10:33:22 »
Kyllä se mun 407:ssa ottaa aikakin huomioon, ensin nollauksen jälkeen se laskee pelkästään kilometrit n. 11 kuukautta, sitten (kun 30.000 km ei ole tullut täyteen lähimainkaan) laskenta kiihtyy niin että heikottaa, lopputuloksena 000 km kun tasan vuosi on mennyt edellisestä nollauksesta.

Omassa 406:ssani en pääse tätä todistamaan, sillä pitää viedä auto seuraavaan huoltoon ennen kuin edellisestä tulee 11 kuukautta kuluneeksi.
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   594 tkm

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #46 : 20.03.2009, 12:28:39 »
Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, 10490U9/29.07.2005).

Huoltomittari on uudesta lähtien näyttänyt huoltoväliksi 30 000 km, kun taas auton mukana tullut huoltovihko määrää A-huollon suoritettavaksi 20 000 km:n tai 12 kuukauden välein. Saako huoltomittarin ohjelmoitua näyttämään Suomessa käytettävää lyhyempää huoltoväliä tuon ilmeisesti lämpimämpiin maihin tarkoitun pidemmän huoltovälin sijasta? Autoja huonosti tuntevalle käyttäjälle liian pitkää huoltoväliä näyttävä mittari voi koitua kohtalokkaaksi, joten onkin kummallista, että huoltomittari on ohjelmoitu väärin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

carrier82

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #47 : 22.06.2009, 10:12:53 »
406 HDi: huoltovälin muutoksen mittariin pystyy tekemään osaväyläisessä (vm. 2000) mutta ei enää vm. 2004 mallisessa.

Miten tuon muutoksen pystyy tekemään? Ite yritin vaihtaa 206 2.0 HDi:n (vm 01) huoltoväliä kymppitonniin, mutta en onnistunut. Auton käyttöohjeessa tuo huoltovälin muuttaminen on ohjeistettu siten, että huoltovälin nollauksen yhteydessä painelee sitä nollausnappia ja näytöllä pitäisi tällöin vaihtua huoltoväli 10000 - 15000 - 20000, mutta ei toiminut omassa yksilössäni.

carrier82

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #48 : 02.07.2009, 10:35:12 »
Tässä jotain aiheeseen liittyvää:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34329.0

Kiitos, tuolla onnistui. Harmi vaan, että vaihtoehdot ovat vain 15 000 km ja 20 000 km.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #49 : 03.07.2009, 06:11:14 »
Tuon huoltomittarin näyttämän pystyy muuttamaan Merkkiliikkeen testerillä ihan miksi itse haluaa.

Onnistuuko jollakin obd-virityksellä ja läppärillä?

No itse istuin vieressä kun merkkiliikkeen työnjohtaja vaihtoi jollain läppäri systemillä huoltovälin. Siellä oli joku välilehti jossa viisi kenttää, joskin se oli 20000 km. Toki auto oli uudemmalla väyläsähkö systemillä.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2009, 02:13:13, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pete_R

  • Vieras
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #50 : 24.08.2009, 00:26:10 »
Auto: 2004 307 Wagon 1,6.

Olisko mun syytä tarkistuttaa ohjelmistopäivitys, kun edellisestä huollosta oli 13 kk ja n. 20000 km, huoltomittari näytti vielä n. 7000 km?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #51 : 24.08.2009, 20:48:02 »
Olisko mun syytä tarkistuttaa ohjelmistopäivitys, kun edellisestä huollosta oli 13 kk ja n. 20000 km, huoltomittari näytti vielä n. 7000 km?

Muistaakseni aika ja km määrä on aseteltavissa, ei välttämätä tarvitse päivittää softaa erikseen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 379
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #52 : 09.10.2009, 07:14:21 »
Auto: 308 SW 120 VTi -09, ajettu 12 tkm

Ihmettelinpä tänä aamuna startin jälkeen kun huoltonäyttö näytti 2700 km ja perään 'Oil OK'.
Tässähän pitäisi olla huoltoväli 30tkm tai 1 vuosi. Auto nyt 9 kk vanha ja tosiaan vasta 12 tkm ajettu joten olisikohan 'ensihuolto' sittenkin ihan hyvä tehdä vaikkei tarvitse ? Eli ensimmäinen stintti alkuperäisillä oljyillä ei mene lähellekään tuota 30tkm lukua.
Peugeot 308 SW 120 VTi -09 Entinen: Peugeot 307 1.6 SW -04

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #53 : 09.10.2009, 11:07:26 »
Tuo OIL OK tarkoittaa vain, että öljyä riittävästi. Oma 308 vti ilmoitti reilun 20 000 km jälkeen, että öljytaso ei riittävä ja jouduin ennen ensimmäistä huoltoa lisäämään muutaman desin. Itse huoltaisin tuon vuoden ikäisenä suunnilleen eli onhan sillä mittarinkin mukaan 2700 km ajoaikaa jäljellä. Sitä 10 000 km tai 6 kk ensihuoltoa ei ole ollut vuoden 2007 jälkeen rekisteröidyissä autoissa eikä huoltomittarin pitäisi sitä myös kaivata.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 995
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #54 : 09.10.2009, 12:55:43 »
Auto: 2009 308 SW GT THP 150

Ihan tarpeeton lelu koko huoltomittari. Auto on otettu käyttöön 30.6.2009, mittarissa on 8500 km ja huoltomittarin mukaan olisi pitänyt huoltaa jo 200 km sitten. Edellisessä 307:ssa tuo selvästi tunsi kalenterin ja kun vuosi alkoi tulla täyteen edellisestä huollosta, alkoivat kilometrit seuraavaan huoltoon vähentyä huomattavasti rivakampaa tahtia kuin kilometrejä tuli matkamittariin. Mahtaisiko tämän kohdalla olla kyse samasta ilmiöstä eli kun auto on valmistettu jo syyskuussa 2008, niin siitä on vuosi täynnä ja se on vailla huoltoa.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #55 : 09.10.2009, 13:14:49 »
Auto: 2009 308 SW GT THP 150

Ihan tarpeeton lelu koko huoltomittari. Auto on otettu käyttöön 30.6.2009, mittarissa on 8500 km ja huoltomittarin mukaan olisi pitänyt huoltaa jo 200 km sitten. Edellisessä 307:ssa tuo selvästi tunsi kalenterin ja kun vuosi alkoi tulla täyteen edellisestä huollosta, alkoivat kilometrit seuraavaan huoltoon vähentyä huomattavasti rivakampaa tahtia kuin kilometrejä tuli matkamittariin. Mahtaisiko tämän kohdalla olla kyse samasta ilmiöstä eli kun auto on valmistettu jo syyskuussa 2008, niin siitä on vuosi täynnä ja se on vailla huoltoa.

Todennäköisesti johtuu tuosta valmistusajankohdasta. Olisikohan nemonkin autossa kyse samasta ilmiöstä. Tuskin 2008 ja 2009 mallien välillä huoltomittarin toimintatapaa muutettu ja oma ei vaadi huoltoa kuin kerran vuodessa/ 30 000km.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #56 : 09.10.2009, 16:01:25 »
Meillä 308 huollettu viimeksi joulukuussa 2008 ja nyt näyttää huoltoon 1500km. Huoltomittarin voi nollata helposti itse.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 379
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #57 : 09.10.2009, 17:21:49 »
Meillä 308 huollettu viimeksi joulukuussa 2008 ja nyt näyttää huoltoon 1500km. Huoltomittarin voi nollata helposti itse.

Paljonko siis olet ajanut edellisen huollon jälkeen ?

Mistä muuten näkee auton valmistusajankohdan ? Omani kaukosäätimessä on tarra jossa luvut 11/09/08 eli kaukosäädin on silloin valmistettu..

Mutta siis jos nyt heittäisin lapinreissun (eteläsuomesta) niin huoltomittari käskisi huoltoon jo 10kk ja 15tkm kohdalla, se on outoa kun autolle luvataan 30tkm tai 1 vuosi.
Peugeot 308 SW 120 VTi -09 Entinen: Peugeot 307 1.6 SW -04

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #58 : 09.10.2009, 17:30:13 »
Olisko jotain 18tkm.
Peugeot 508 & Peugeot 607

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Huoltomittarin toimintatapa
« Vastaus #59 : 09.10.2009, 17:50:31 »
Paljonko siis olet ajanut edellisen huollon jälkeen ?

Mistä muuten näkee auton valmistusajankohdan ? Omani kaukosäätimessä on tarra jossa luvut 11/09/08 eli kaukosäädin on silloin valmistettu..

Mutta siis jos nyt heittäisin lapinreissun (eteläsuomesta) niin huoltomittari käskisi huoltoon jo 10kk ja 15tkm kohdalla, se on outoa kun autolle luvataan 30tkm tai 1 vuosi.

Autosi valmistuspäivän näät DAM numerosta  autosi oven pielestä. Sen syöttämällä laskuriin selviää tarkka valmistuspäivä. Ja esim. haulla  se löytynee näiltä sivuilta. Oma vti huollettiin 22 000 km kohdalla ja syy aikaraja eli yksi vuosi.