Systeemi lienee samalainen kuin peugeot 505:ssä, periaatteessa hydraulinen, eli vihreä neste voisi hyvinkin olla LHM:ää. Ei vaan se nesteen lisäys juuri lämmitä, pitäisi myös löytää vuoto kohta... ...ikävä kyllä en muista liikaa tuosta 505:sen systeemistä, ikää sattu olemaan vaan jotain 10-v kun sitä hämmästelin
Mulla se 505:n systeemi on tuoreessa "muistissa", koska elvytin sen valkoisesta Turbostani toimimaan tammikuussa. Tässä lainauksia kirjoituksistani tuolta 505-foorumilta. HUOM. Ohjeet eivät välttämättä kaikilta osin tai lainkaan päde muihin automalleihin:
Säätötoiminto tuli korjattua ja hyvin se pelittääkin. :-) Laitoinpa sinne nyt ATF 220 -öljyä, vaikka vesi-pakkasnesteseosta siellä tosiaan taisi aiemmin olla (toiselta puolelta tuli jotain sinertävää nestettä hieman ulos). Toimii noinkin. ;-)Tuon järjestelmän täytön ja ilmauksen voi hoitaa monellakin tavalla, mutta itse tein sen näin:
1) Järjestelmässä on kaksi toisistaan erillään olevaa piiriä, joten toimenpiteen voi suorittaa kummallekin puolelle erikseen. Työsylinteri irrotetaan lukkopellissä kiinni olevasta säätömekanismin yläosasta varovasti suoraan vetämällä, jottei männän yläosa mene rikki (pallopää). Metallisen tulpan suojana oleva pala muoviputkea poistetaan, tulppa irrotetaan pihdeillä ja tilalle laitetaan sopiva pätkä letkua. Työsylinteri asetetaan siten, että aukko jää korkeimmalle kohtaa, jolloin ilma poistuu varmemmin. Myös säätimen päästä irrotetaan ko. piirin tulppa ja säädin asetetaan vastaavalla tavalla ilmauksen helpottamiseksi.
2) Jollei vanhaa nestettä ole tarve poistaa, voidaan tämä toimenpide jättää tekemättä. Mikäli vanha neste halutaan poistaa, säädin kierretään täysin myötäpäivään, jolloin siinä mahdollisesti oleva vanha neste poistuu letkuun. Seuraavaksi säätimen kautta pakotetaan uutta nestettä tilalle esim. sopivan ruiskun tai paineilmapistoolin avulla. Käytössä oli kahden desilitran ruisku ja silläkin nesteen lisääminen oli aika tuskaista. Sen sijaan paineilmapistoolilla (painetta maltillisesti eli ehkä n. 0,5 bar) homma sujui oikein kätevästi (painetta pitkään nestettä täynnä olevaan letkuun ja välillä letkun täyttö). Riittää, että nestettä johtaa järjestelmän läpi sen verran, että työsylinterin päästä tulee ulos nestettä ilman ilmakuplia (letku kannattaa taittaa sopivasti mutkalle, niin ilmakuplat havaitsee helpommin).
3) Seuraavaksi säädin kierretään täysin vastapäivään, jolloin säätimen nestetila on laajimmillaan. Säädin ei kierrettäessä juurikaan ime nestettä työsylinterin letkusta tulppien ollessa poistettuina, vaan nyt sitä pitää paineella lisätä, jotta säädin täyttyy ja siellä oleva ilma poistuu. Myös käytettävän nesteen viskositeetti vaikuttanee täyttymiseen. Nestetila täyttyy kevyesti ja ilma siirtyy työsylinteriin johtavaan letkuun ja täyttöletkuun. On syytä huolehtia, että täyttöletkuun tulevat ilmakuplat eivät mene takaisin järjestelmään. Jos säädintä tässä vaiheessa erehtyy kiertämään uudelleen myötäpäivään ja takaisin vastapäivään, pitää täyttö suorittaa uudelleen, koska säätimen nestetila ei välttämättä täyty riittävästi ja säätö ei siten toimi. Järjestelmän ollessa suljettuna työsylinteri painaa nestettä (jousivoiman avulla) takaisin säätimeen.
4) Järjestelmän läpi johdetaan taas lisää nestettä, kunnes ilmakuplia ei enää tule. Lopuksi tulpat painetaan takaisin paikoilleen, samoin työsylinterien tulppien suojat ja tarkistetaan järjestelmän toiminta ja tiiveys. Ilma tuntuu poistuvan pienellä vaivalla, joten pitkään ei nestettä tarvitse valuttaa. Myöskään mäntiä ei ole tarvetta liikutella ilmauksen varmistamiseksi, eikä niiden kuulu olla vedettyinä ulos, kun tulpat asetetaan paikoilleen. Työsylinterin mäntä liikkuu säädintä kiertämällä järjestelmän ollessa täynnä nestettä noin 10 mm, joskin pienemmälläkin säätövaralla taitaa tulla toimeen.
5) Säädin kierretään täysin myötäpäivään, jotta työsylinterien pituus saadaan mahd. suureksi ja ajovalojen suuntaus säädetään kohdalleen säätömekanismin ruuvia meisselillä kiertämällä. Kun säätö on suoritettu, saa ajovaloja säädettyä näyttämään alemmas silloin, kun autossa on takana sen verran kuormaa, että valot näyttäisivät muuten liian ylös. Myös toiseen suuntaan voi jättää hieman säätövaraa, mutta mielestäni se vaikeuttaa normaaliasennon etsimistä säädintä käytettäessä.
Toimimattoman säädön voi saada korjattua myös pelkästään työsylinterien päästä nestettä lisäämällä ja ilmaamalla, jolloin säätimeen ei tarvitse päästä käsiksi.
Paha sanoa, mitä se alkuperäinen järjestelmässä ollut neste oli. Mielestän näytti ja tuntui pakkasnesteeltä, vaan en kyllä ole LHM-öljyä koskaan nähnyt tai tunnustellut, joten voi olla ollut sitäkin. Itse siis laitoin sinne "ohjaustehostinöljyä". Korjauksen jälkeen systeemi toimi n. 10 kuukautta ja nyt on se tilanne, että työsylinterien liike on hyvin olematonta eli käytännössä valot näyttävät liian alas. Pitää taas korjata tuo tai sitten pistää mutterit korokepaloiksi ja suorittaa säätö käsin... Nestettä ei ole vuotanut säätimen päästä, joten ilmeisesti sitä on päässyt työsylinterien mäntien tiivisteiden välistä tms. Sieltä suunnalta kuitenkin.
Tehtaan kanta taisi olla jo joskus 90-luvun alussakin se, että pitää ostaa kokonaan uudet osat (hinta oli muistaakseni melkoisen korkea). Mutta mikäli siis kyseessä on yhtään samanlainen järjestelmä, niin kannattaa katsoa, näkyykö esim. kuparitulppia jossain. Jostakin se neste on sinne tehtaallakin laitettu ja asennettaessa säädinyksikkö tai työsylinterit lienevät olleet irrallaan putkista, koska mikään niistä tuskin on mahtunut läpiviennistä ohjaamosta konetilan puolelle...
Luulin, ettei tuollaista hydraulista systeemiä ole käytetty enää 90-luvun alun jälkeen.