Kirjoittaja Aihe: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi  (Luettu 18814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

marzi

  • Vieras
Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« : 25.11.2006, 16:09:13 »
Auto: 1999 Boxer.

Mitähän nestettä on ajovalosäätölaitteiston putkissa. Oikea puoli on ihan tyhjä - vasemmalla näyttäisi olevan jotain vihreää nestettä?

Stanu

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #1 : 25.11.2006, 17:41:21 »
Se on suljettu järjestelmä, joten uuden joutuu kyllä ostamaan jos tyhjäksi on päässyt. Nesteen laadusta ei ole kyllä mitään havaintoa..

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #2 : 26.11.2006, 03:14:34 »
Systeemi lienee samalainen kuin peugeot 505:ssä, periaatteessa hydraulinen, eli vihreä neste voisi hyvinkin olla LHM:ää. Ei vaan se nesteen lisäys juuri lämmitä, pitäisi myös löytää vuoto kohta...             ...ikävä kyllä en muista liikaa tuosta 505:sen systeemistä, ikää sattu olemaan vaan jotain 10-v kun sitä hämmästelin

Mulla se 505:n systeemi on tuoreessa "muistissa", koska elvytin sen valkoisesta Turbostani toimimaan tammikuussa. Tässä lainauksia kirjoituksistani tuolta 505-foorumilta. HUOM. Ohjeet eivät välttämättä kaikilta osin tai lainkaan päde muihin automalleihin:

Lainaus
Säätötoiminto tuli korjattua ja hyvin se pelittääkin. :-) Laitoinpa sinne nyt ATF 220 -öljyä, vaikka vesi-pakkasnesteseosta siellä tosiaan taisi aiemmin olla (toiselta puolelta tuli jotain sinertävää nestettä hieman ulos). Toimii noinkin.  ;-)Tuon järjestelmän täytön ja ilmauksen voi hoitaa monellakin tavalla, mutta itse tein sen näin:

1) Järjestelmässä on kaksi toisistaan erillään olevaa piiriä, joten toimenpiteen voi suorittaa kummallekin puolelle erikseen. Työsylinteri irrotetaan lukkopellissä kiinni olevasta säätömekanismin yläosasta varovasti suoraan vetämällä, jottei männän yläosa mene rikki (pallopää). Metallisen tulpan suojana oleva pala muoviputkea poistetaan, tulppa irrotetaan pihdeillä ja tilalle laitetaan sopiva pätkä letkua. Työsylinteri asetetaan siten, että aukko jää korkeimmalle kohtaa, jolloin ilma poistuu varmemmin. Myös säätimen päästä irrotetaan ko. piirin tulppa ja säädin asetetaan vastaavalla tavalla ilmauksen helpottamiseksi.

2) Jollei vanhaa nestettä ole tarve poistaa, voidaan tämä toimenpide jättää tekemättä. Mikäli vanha neste halutaan poistaa, säädin kierretään täysin myötäpäivään, jolloin siinä mahdollisesti oleva vanha neste poistuu letkuun. Seuraavaksi säätimen kautta pakotetaan uutta nestettä tilalle esim. sopivan ruiskun tai paineilmapistoolin avulla. Käytössä oli kahden desilitran ruisku ja silläkin nesteen lisääminen oli aika tuskaista. Sen sijaan paineilmapistoolilla (painetta maltillisesti eli ehkä n. 0,5 bar) homma sujui oikein kätevästi (painetta pitkään nestettä täynnä olevaan letkuun ja välillä letkun täyttö). Riittää, että nestettä johtaa järjestelmän läpi sen verran, että työsylinterin päästä tulee ulos nestettä ilman ilmakuplia (letku kannattaa taittaa sopivasti mutkalle, niin ilmakuplat havaitsee helpommin).

3) Seuraavaksi säädin kierretään täysin vastapäivään, jolloin säätimen nestetila on laajimmillaan. Säädin ei kierrettäessä juurikaan ime nestettä työsylinterin letkusta tulppien ollessa poistettuina, vaan nyt sitä pitää paineella lisätä, jotta säädin täyttyy ja siellä oleva ilma poistuu. Myös käytettävän nesteen viskositeetti vaikuttanee täyttymiseen. Nestetila täyttyy kevyesti ja ilma siirtyy työsylinteriin johtavaan letkuun ja täyttöletkuun. On syytä huolehtia, että täyttöletkuun tulevat ilmakuplat eivät mene takaisin järjestelmään. Jos säädintä tässä vaiheessa erehtyy kiertämään uudelleen myötäpäivään ja takaisin vastapäivään, pitää täyttö suorittaa uudelleen, koska säätimen nestetila ei välttämättä täyty riittävästi ja säätö ei siten toimi. Järjestelmän ollessa suljettuna työsylinteri painaa nestettä (jousivoiman avulla) takaisin säätimeen.

4) Järjestelmän läpi johdetaan taas lisää nestettä, kunnes ilmakuplia ei enää tule. Lopuksi tulpat painetaan takaisin paikoilleen, samoin työsylinterien tulppien suojat ja tarkistetaan järjestelmän toiminta ja tiiveys. Ilma tuntuu poistuvan pienellä vaivalla, joten pitkään ei nestettä tarvitse valuttaa. Myöskään mäntiä ei ole tarvetta liikutella ilmauksen varmistamiseksi, eikä niiden kuulu olla vedettyinä ulos, kun tulpat asetetaan paikoilleen. Työsylinterin mäntä liikkuu säädintä kiertämällä järjestelmän ollessa täynnä nestettä noin 10 mm, joskin pienemmälläkin säätövaralla taitaa tulla toimeen.

5) Säädin kierretään täysin myötäpäivään, jotta työsylinterien pituus saadaan mahd. suureksi ja ajovalojen suuntaus säädetään kohdalleen säätömekanismin ruuvia meisselillä kiertämällä. Kun säätö on suoritettu, saa ajovaloja säädettyä näyttämään alemmas silloin, kun autossa on takana sen verran kuormaa, että valot näyttäisivät muuten liian ylös. Myös toiseen suuntaan voi jättää hieman säätövaraa, mutta mielestäni se vaikeuttaa normaaliasennon etsimistä säädintä käytettäessä.

Toimimattoman säädön voi saada korjattua myös pelkästään työsylinterien päästä nestettä lisäämällä ja ilmaamalla, jolloin säätimeen ei tarvitse päästä käsiksi.

Paha sanoa, mitä se alkuperäinen järjestelmässä ollut neste oli. Mielestän näytti ja tuntui pakkasnesteeltä, vaan en kyllä ole LHM-öljyä koskaan nähnyt tai tunnustellut, joten voi olla ollut sitäkin. Itse siis laitoin sinne "ohjaustehostinöljyä". Korjauksen jälkeen systeemi toimi n. 10 kuukautta ja nyt on se tilanne, että työsylinterien liike on hyvin olematonta eli käytännössä valot näyttävät liian alas. Pitää taas korjata tuo tai sitten pistää mutterit korokepaloiksi ja suorittaa säätö käsin... Nestettä ei ole vuotanut säätimen päästä, joten ilmeisesti sitä on päässyt työsylinterien mäntien tiivisteiden välistä tms. Sieltä suunnalta kuitenkin.

Tehtaan kanta taisi olla jo joskus 90-luvun alussakin se, että pitää ostaa kokonaan uudet osat (hinta oli muistaakseni melkoisen korkea). Mutta mikäli siis kyseessä on yhtään samanlainen järjestelmä, niin kannattaa katsoa, näkyykö esim. kuparitulppia jossain. Jostakin se neste on sinne tehtaallakin laitettu ja asennettaessa säädinyksikkö tai työsylinterit lienevät olleet irrallaan putkista, koska mikään niistä tuskin on mahtunut läpiviennistä ohjaamosta konetilan puolelle...

Luulin, ettei tuollaista hydraulista systeemiä ole käytetty enää 90-luvun alun jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2006, 03:21:47 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #3 : 02.11.2007, 11:47:50 »
Valojen korkeuden säätöjärjestelmän täyttönä tehtaalla lienee 'normi' 50/50 % monoetyyliglykoli ts. pakkasneste/vesi seos.

only4pro

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #4 : 09.04.2009, 09:38:14 »
Auto: 1996 Boxer 2,4 TD.

Tuollainen auto juuri käyty leimalla, ja kaksi vikaa (tai kolme, mutta yhen korjasin heti.), tuulilasi halki ja ajovalojen korkeudensäätö ei toimi.

Onko noissa korkeudensäätöhommassa jotain vakiovikoja? Nyt näytti olevan jotain nippusidevirityksiä, mutta on siellä ne korkeudensäätö"sylinterit" paikallaan vielä. Eli tässähän on alipaineella toimiva säätö. Kokeilin pihdeillä noita sylintereitä, niin kyllä niissä vetoa näyttää löytyvän, eli vaikuttaisi kun siellä olisi alipainetta. Tarviiko edes tämän ikäisessä olla korkeudensäätö?

Stanu

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #5 : 09.04.2009, 09:45:45 »
Kyllä tuon ikäisessä pitää olla korkeudensäätö. Ko. järjestelmä ei ole alipainetoiminen, vaan ns. suljettu nesteellä toimiva järjestelmä. Tämän takia irto-osien saaminen on jokseenkin mahdotonta.

only4pro

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #6 : 09.04.2009, 09:56:29 »
Aloin epäillä että onkohan vika vain siinä että noi "sylinterit" olisi irtonut tuosta umpiosta? Vai miten toi pitäisi toimia (anteeksi nämä tyhmät kysymykset mutta auto on uusi minulle)? Eli pitääkö toi "sylinteri" liikkua kun tuota vipua tuolla ratin vierestä vääntää? Vai onko ne kokoajan sisä-asennossa, kun ei ole umpio kiinni siinä? Eli onko kuitenkin ns. alipaine, mutta nesteellä? Eli vähemmän alipainetta ja enemmän alipainetta?

Jos pitäis vaihtaa nuo, niin mistäköhän saisi? Yritin netissä katsoa tuota motonettiä, mutta sieltä ei löytynyt.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #7 : 09.04.2009, 10:00:13 »
Mielestäni korkeuden säädön toimimattomuus ei ole hylkäämisperuste katsastuksessa, korjauskehotus siitä kyllä tulee. En tiedä mistä tämän voisi tarkistaa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #8 : 09.04.2009, 15:40:37 »
Kyllä tuo systeemi on vanhemmissa Boxereissa nestekäyttöinen kuten yllä on selvitetty (katso selostukseni 505:n vastaavasta). Vasta 01.09.2000 se vaihtui sähköiseksi.

Boxer (1. mallisarja), ajovalojen korkeudensäätö
Boxer (1. mallisarja), ajovalojen korkeudensäätö, LEFT HAND DRIVE UNTIL DATE 30/08/2000

Säätömekanismia myydään vain kokonaisena osana:

6224 A3, ADJUSTM CONTROL, LEFT HAND DRIVE (Peugeot 171,00 e, Citroen 208,00 e, Fiat ?)

Ainakaan samalla osanumerolla tuota ei ole käytetty missään muussa Peugeot- tai Citroen-mallissa. Käytettynä voisi tietysti löytyä toimiva purkamolta tai yksityiseltä (Boxer, Fiat Ducato ja Citroen Jumper).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

only4pro

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #9 : 09.04.2009, 15:48:06 »
Kiitoksia oikein paljon, eli se sylinteri pitäisi tulla n. 10mm ulos jos siellä on nestettä letkuissa. Nyt ei liiku mitenkään vaikka on irti umpiosta, eli on kokoajan sisä-asennossa. Minulla löytyy tuota LHM nestettä hyllyllä (oli aikaisemmin BX19) joten kokeilen tuota Tonin ohjeita... Sitten onkin kaikki korjattu, tuulilasi on rikki, uusi tulee ensi keskiviikkona. 300e vaihdettuna kaksi-värinen

only4pro

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #10 : 18.05.2009, 23:10:29 »
Onko tietoa mistä saisi tilattua tuollaisen virityksen? Lähetin purkaamoille tiedustelun, mutta löytyykö tämä esim motonetistä? Eli tämän nykyisen sain ilmattua, mutta toinen lähtö halki säätimen juuressa, toinen toimi ensin hienosti mutta johonkin pääsee paineet karkaamaan.

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
  • 407 SW 2.0 HDI aut (185tkm) 06/08
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #11 : 15.07.2009, 17:27:50 »
Hankin itse viikko sitten Fiat Ducato (Ducato 2.8idtd käyttöönotto 2000) alustaisen matkailuauton jossa rekisteriotteen huomautuksissa samainen vika ja samanlainen järjestelmä tuossakin. Eikös Ducato ja Boxer ole käytännössä samoja pelejä.

Tuolla karavaanaripalstalla on kanssa juttua tästä ongelmasta ja osien hinnasta. Skoda Fabian järjestelmä kuulemma sopisi suoraan tähän tilalle. Letkut pari senttiä lyhyempiä mutta täysin riittävän pitkiä. Hintaa osille 100euron pintaan. Tuolla on osanumeroa myöten vastaava järjestelmä
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=52565605


staabi

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #12 : 25.08.2009, 11:55:58 »
Laitoin viime kesänä Skodan osat -99 Boxeriin, kun kyllästyin ilmaamis/nesteytysyrittämisiin. Sveitsinportin Autosta 85 e ja menivät heittämällä paikalleen. Letkuissa oli vähän turhaakin pituutta.

LynxRc

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #13 : 23.07.2010, 22:57:33 »
Tuli kans käytyä Skooda liikkeessä ostoksilla ja asennettua tuo systeemi. Karavaanari palstan ohjeessa mainitussa vara-osa numerossa on pieni virhe. Oikea numero on 6U1941331A ja maksaa tosiaan vain 90€ nykyään, hyllytavaraakin näytti olevan. Aikaa asentamiseen meni vanhan poiston kanssa tunti. Eikä tarvii ku kaks ruuvaria (tavallisen ja ristipään) ja pihdit, pihdeillä vanhat letkut poikki niin poisto käy hätäseen. Jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä niin onnistuu asennuskin ilman erityis taitoja jokaiselta.

jhjk

  • Vieras
Vs: Boxer - Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi
« Vastaus #14 : 06.02.2011, 19:30:08 »
Auto: 2000 Fiat Ducato x,x.

Olis tuossa Ducato työn alla ja valojen korkeus säätö ei toimi. Onkos joku foorumilaisista laittanut Skoda Felician säätö systeemiä Boxeriin? Pitäisi kuulemma mennä suoraan kyseisiin autoihin ja hinta olis huomattavasti halvempi kuin orkkis osat. Tietysti myös muut korjaus versiot kiinnostaa esim. sähköiseksi muuttaminen, kaveri teki Omegan sähkösäädöistä Boxeriin toimivat versiot. Kiitos etukäteen vinkeistä.