Onhan noilla dieseleilläkin ajettu kilpaa esim. jossain pienessä Ranskalaisessa vuorokauden mittaisessa autokilpailussa, jossa näköjään pösölläkin on voitettu diesel moottorilsella autolla.
Niinpä - insinööri ei ole tyhmä olio, se osaa (yleensä) laskea - ja kun säännöt esimerkiksi mukana kuljetettavan energiavaraston tilavuuden muodossa suosivat, niin äkkiäkös sitä tulee päätelmään, että rakennetaanpa kilpa-auto dieselillä.
Jos kyseisessä luokassa otettaisiin energiasisältö vs. energiasäiliön tilavuus huomioon säännöissä, ei dieselillä ehkä voitettaisi. Toinen sääntöjen suosima etu on ilmapumpun kuristin, joka ahdetuissa dieseleissä saa olla suurempi.
Vapaassa luokassa dieseleillä ei ole mitään jakoa vrt. esim. F1, Nascar, Pikes Peak yms. lajit.