Kirjoittaja Aihe: 607 - Kytkinpoljin täristää  (Luettu 9424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #75 : 03.10.2018, 00:22:01 »
Toi hieman muljahtanut johtui lähinnä vaikeasta työasennosta ja pyörivästä vauhtipyörästä. Ei nuo pahalta tuntuneet. Kovempaa joutui vääntämään sen kytkinakselin holkin samanlaisia pultteja avatessa. Vaihteisto on jo paikallaan ja kokoonpano muutenkin vauhdissa. Pimeä ja sade tuli kun olin sen tuen kimpussa.

Holkissa oli tosiaan stefa hennosti kiinni. Vanha stefa irtosi pihdillä esillä olleesta reunasta vetämällä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #76 : 03.10.2018, 11:28:00 »
Tässä yksi momenttitaulukko.
http://www.ruuvihankinta.fi/images/pdf/HRHMomentit.pdf

Sen korjauskertoimet on tärkeä huomioida koska öljy tai rasva muuttaa paljon tilannetta. Myös leveä kanta muuttaa, mutta en tiedä kuinka paljon, kuitenkin se vaatii lisää momenttia.

Folkkarilla on ollut ongelmia vauhtipyörän pulttien kestävyydessä, ne on niin rajoille mitoitetut, tässä kytkimessä tsekkaisin ainakin pultin kovuuden. Jos on 10.9, en olisi huolissani.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #77 : 03.10.2018, 12:43:06 »
Miksi leveä kanta vaatii lisää momenttia?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #78 : 03.10.2018, 12:52:30 »
Leveä kanta vastustaa kauempana pyörimisakselista. Nykyään kannenpultit kiristetään usein asteissa, johtuu varmaan kitkaeroista. Asteilla päästään tarkkaan vetoon.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #79 : 03.10.2018, 13:02:39 »
Kyllä se asteiden käyttäminen johtuu nykyään käytettävistä
venyvistä kannenpulteista.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #80 : 03.10.2018, 13:51:31 »
Jep, siitäkin mutta astekiristys alkujaan tarkempi - edellyttäen että pultti ja sisäkierre on kohtuu kunnossa. Jos sisäkierteessä on vaikkapa ruostetta, alkaa kiristys asteissa "eri viivalta", eli pultteihin tulee eri jännitys.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #81 : 03.10.2018, 13:58:43 »
Asteilla kiristettiin myös vauhtipyörän pultit: https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/607/info/sf/b1bb15k6.htm

Hyvin samankaltaiset pultit (8 mm ja Torx40) on myös tuossa vaihteiston tuen kiinnityksessä kehikkoonsa kuin nuo paineasetelman. Niille suositeltu momentti on 30 Nm (Ripustus AVA, numero 9 edellisessä linkissä). Eihän pultteja kaikkialla vedetä niin kireälle kuin voisi noissa ohjeissa.

Kitkalla on suuri vaikutus momenttiin. Tuo oli kuiva, ei prikkaa ja melko iso kanta. Kitkaa oli aika paljon. Onhan noista maksimimomenttitaulukoista vielä matkaa siihen, että pultti katkeaa. Hyvä esijännitys suojelee pulttia, sillä sen kuormitus ei silloin muutu sykleissä. Ideahan on, että pultit venyvät esikiristyksessä oli kyse mistä tahansa pulteista.

Kansipulteissa vapaa venyvä osuus on poikkeuksellisen pitkä. Missä kohtaa tuossa linkissä muuten on kansipultit? En löytänyt nopeasti etsien.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #82 : 03.10.2018, 18:36:52 »
Itse laitoin rasvaa kytkinakselin holkille ja itse laakerinkin rasvasin. Kytkinakselin booreille en laittanut rasvaa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #83 : 03.10.2018, 18:46:02 »
Minusta tuo kiristysmomenttien katselu on ihan turhaa hifistelyä pienemmän kokoluokan pulteissa (avainkoko 6-13 mm). Jos kiristää sen kohtuutiukkuudelle oikeankokoisella kiintoavaimella, niin ikinä ei ole ollut ongelmia löysyyden tai liian tiukan kiristyksen takia.
Momenttiavainta voi käyttää kun tarvitaan tasaista kiristystä esim.venttiilikopan pulteissa tai alumiiniin kiristettäessä (esim.sytytystulpat). Yleensä kotiasentajat kiristävät kaikki pultit liian tiukalle.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #84 : 03.10.2018, 19:37:22 »
Kyllä, liian piukkaan usein pultataan.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #85 : 04.10.2018, 08:41:16 »
Puhumattakaan sitten "ammattilaisista", jotka käyttävät puttipyssyä. Kerran erehdyin vaihtamaan appiukolle talvirenkaat. Oli aina käyttänyt rengasliikettä. Reilun metrin jatkovarren päälle hyppäämällä sain sentään pultit auki kovan pamauksen saattelemana. Sitten vielä ongelmaksi tuli vanteiden irrotus navasta, joka vaati takomista kakkosnelosella. Täysin kuivat pultit ja napa yhdistettynä järjettömään kiristykseen.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #86 : 04.10.2018, 10:41:40 »
Ehkä kymmenen auton renkaat vaihdan keväällä ja talvella pulttipyssyllä eikä oo ongelmia. Kelkan koneetkin niputan pulttikoneella eikä oo yksikään hajonnut,samoin kun vauhtipyörät ja asetelmat laitan koneella kiinni.

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #87 : 04.10.2018, 11:02:52 »
Pulttipyssyjäkin on erilaisia ja joissakin on jopa säädettävä momentti ;)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #88 : 04.10.2018, 13:13:35 »
Se sormi joka painaa pulttipyssyn liipaisinta on ratkaiseva tekijä.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #89 : 04.10.2018, 17:02:01 »
Pulttipyssy helposti katkaisee piemmän pultin mutta kun näkee hylsyn menevän lyhyitä nykäyksiä, silloin on hyvä lopettaa. Loput vääntää nivelvääntimellä niin tulee varmistettua.