Kirjoittaja Aihe: 607 - Automaattivaihteistoöljyjen ylikuumeneminen (ZF 4HP20)  (Luettu 1213 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Auto: 2002 607 2,2 HDi (DW12TED4, ZF 4HP20-automaattivaihteisto, 455 000 km).

Autossa on ollut jo vuoden päivät sellaista oiretta, että automaattivaihteistoöljyt ylikuumenevat kuormittavissa ajotilanteissa, erityisesti vähänkään pidempään kaupungissa ajettaessa. Tämä korostuu lämpimillä ilmoilla ja ruuhkaisissa, suuremmissa kaupungeissa. Matka-ajossa ja lyhyissä taajama-ajoissa lämmöt pysyvät kyllä hyvin kurissa (80-90 astetta). Käytännössä ylikuumeneminen näkyy vaihteiston käytöksen muuttumisena: vaihdot tapahtuvat huomattavan korkeilla kierroksilla ja lukko on päällä käytännössä koko ajan, vaihdoista tulee nykivämpiä. Vaihteiston teknisestä dokumentaatiosta selviää, että tämä on tarkoituksenmukaista: vaihteisto menee nk. suojatilaan öljyjen lämmön ylittäessä 120 astetta, jolloin moottoria kierrätetään nestekierron ja siten jäähdytyksen tehostamiseksi.

Vaihteiston jäähdytys perustuu vaihteiston päällä sijaitsevaan lämmönvaihtimeen, jossa kiertävät ristiin vaihteistoöljyt ja moottorin jäähdytysneste. Epäilin tuon lämmönvaihtimen olevan tukossa ja irrotin sen tänään. Ei ollut tukossa, mutta siitä huolimatta puhdistelin sen huolellisesti. Hanasta laskemalla vesi tulee kennon läpi varsin hyvin ja esteettä. Asentelin lämmönvaihtimen takaisin paikalleen ja ilmasin jäähdytysjärjestelmän huolellisesti. Sitten koeajolle ja PP2000 kiinni. Ei vaikutusta ongelmaan, kuormittavassa ajossa laatikon lämmöt nousevat hyvinkin nopeasti yli sadan asteen.

Jossain tuossa nyt kuitenkin jotain vikaa on, uskoisin että tällaisella pitäisi voida ajaa kauemmin kuin vartti Helsingin keskustassa niin että automaattivaihteisto toimii kunnolla eikä kuumene liikaa. Öljyjä olen laatikkoon vaihdellut aina muutaman kymmenen tuhannen kilometrin välein. Öljytaso on oikeaoppisesti tarkastettu ja oikeaa öljyä aina käytetty.

Seuraavaksi herää epäilys siitä, kiertääkö vesi tuolla lämmönvaihtimessa oikein. Toinen letku siitä menee syylärin alareunaan, toinen pienen mutkan kautta lohkon/kannen kylkeen. En tiedä, onko jossain jokin laite, termostaatti tms. joka säännöstelee nesteiden kiertoa lämmönvaihtimessa? Entä onko vaihteistoöljylle mitään termostaattia/muuta venttiiliä, joka säätelee sen kiertoa lämmönvaihtimessa? Vaihdinta irrottaessani yllätyin hieman siitä, että jäähdytysnestettä ei valunut kovinkaan paljoa, kun letkut irrotti vaihtimesta. Mitään tulppiakaan niihin ei tarvinnut laittaa siksi aikaa kun lämmönvaihdin oli irti. Kuitenkaan tukossa vaihtimen vesiletkut eivät ole, sillä puhaltamalla toiseen toisesta alkoi tulla nestettä. Moottorin lämpöjen kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, eli jäähdytysjärjestelmä kai muutoin toimii oikein.

Hyvää laatikkoöljyjen toistuva ylikuumeneminen ei taatusti tee. Vaihteisto toimii (vielä) muuten oikein mukavasti ja pehmeästi, mikä on yllättävää kohta puoli miljoonaa kilometriä ajetulle autolle, vasrinkin kun tämä laatikko ei ole kestävimmän maineessa... Siksi olisi mukava saada jäähdytyspuoli kuntoon ennen kuin kuumeneminen aiheuttaa isompaa vahinkoa, ja olisi mukava pystyä ajelemaan keskustassakin pidempään ilman pelkoa kuumenemisesta.

Onko joku perehtynyt vaihteiston jäähdytykseen tai onko jollain ollut samaa ongelmaa? Olisin kiitollinen vinkeistä.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Täällä jotain juttua kuluneesta turbiinilukosta.