Kirjoittaja Aihe: 607 - Polttoainesuuttimien tarkistus ja vaihto (EW12J4)  (Luettu 1115 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Auto: 2004 607 2,2 (EW12J4, manuaalivaihteisto).

Vikakoodi P0201 "Cylinder 1 Injector A circuit" alkoi ensin ilmestymään harvakseltaan ja nyt joka kerta, kun autolla ajaa. Viimeisellä kerralla ilmoitti vikaa myös toiseen sylinteriin. Vika näyttäisi olevan siis suuttimissa. Eivät kuitenkaan mielestäni vuoda ja palstan perusteella vika voi liittyä myös esim. johtosarjoihin tai joihinkin antureihin.

1. Voiko noiden suuttimien kunnon nähdä päällepäin, itselläni ei ole mitään mittareita.
2. Onko niiden vaihto hankala operaatio? Tässä moottorityypissä ovat ainakin hyvin esillä, mutta minkälaisilla työkaluilla ne olisi hyvä irroittaa?

Itsellä hyvin vähän kokemusta auton korjaamisesta ja, jos joku kehtaisi tarjota sellaisen rautalankamallin tuohoon vaihtoon liittyen  ;D

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Polttoainesuuttimien tarkistus ja vaihto (EW12J4)
« Vastaus #1 : 02.11.2020, 23:46:09 »
1. Päällepäin ei vikaa näe, mutta kelan resistanssin mittaamalla löytää heti vian.
2. Vaihtoon menee maks. 10 min. Taisi olla kaksi 10 mm pulttia auki, jakotukki suuttimineen irti ja viallisen suuttimen irrotus pikaliittimestä.

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Polttoainesuuttimien tarkistus ja vaihto (EW12J4)
« Vastaus #2 : 03.11.2020, 15:42:59 »
Moi. Kiitos vastauksesta.

Tarkentaisitko vielä, että mistä sen suuttimen toimivuus mitataan, mikä on kela ja mitä sen resistanssin pitäisi olla? Pystyykö sen mittaamaan irroittamatta niitä suuttimia? Kävin parista paikasta kyselemässä siitä mittauksesta ja sanoivat, että ne suuttimet pitäisi laittaa kuulemma suutinpenkkiin kiinni.

Tuo vaihto kuulostaa mukavan simppeliltä, eli niiden suuttimienko pitäisi lähteä ihan vetämällä pois ilman mitään erikoistyökaluja?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Polttoainesuuttimien tarkistus ja vaihto (EW12J4)
« Vastaus #3 : 03.11.2020, 16:31:58 »
Siis vastusmittauksella suutimen liittimestä liittimien väliltä, itsellä oli ehjissä 15 ohm ja risassa 150 kohm. Pystyy mittaamaan kaiken ollessa paikoillaan. Varmaan se tukki on paikoillaan torxeilla eikä 10 mm pulteilla kuten muistelin. Lähtee irti ihan vetämällä tasaisesti. Suutin irtoaa tukista, kun ottaa lukituslevyn pois (sivuilta lukittuu suuttimessa oleviin uriin). Onhan se mahdollista, että suuttimissa joku muu vika, mutta mittaamalla selviää tuo sähköinen toimimattomuus, omassa alkoi käymään kolmella muutaman kilometrin ajon jälkeen ja vikakoodi päälle P0204 Injector 4 Circuit Malfunction.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2020, 16:34:59 kirjoittanut EFL605 »

jaffa552

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 607 - Polttoainesuuttimien tarkistus ja vaihto (EW12J4)
« Vastaus #4 : 03.11.2020, 16:48:54 »
Ilmeneekö vika heti auton käynnistyttyä? Vai vasta koneen lämmettyä?

Ew-koneisessa Xsarassa herjaili suutinvikaa ja alkoi käymään kolmella lämmettyään tarpeeksi.Työmatkalla täsmälleen samalla kohtaa heitti antipöllön. Viallinen suutin varmistettiin lopulta kylmäspreyllä. Vian ollessa päällä suihkutettiin suuttimen kylkeen kylmäspreytä. Suutin siis jäähtyi ja auto alkoi käymään kaikilla. Vikakoodin lukijalla vika heitteli kolmos- ja nelospytyn välillä. Suuttimen sisällähän on joku"kuparikäämi"tms. Tämän lämmettyä tuli katkos ja suutin tippui pois pelistä. Jäähdyttämällä kontakti palasi. Tämä siis minun tapauksessa.
DS4 THP 200 Sport Chic-11, Suzuki GSF650S Bandit -06

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Polttoainesuuttimien tarkistus ja vaihto (EW12J4)
« Vastaus #5 : 03.11.2020, 19:05:43 »
Kiitoksia tarkennuksista ja kommenteista.

Vikakoodin ilmaantuminen ei näyttäisi olevan kiinni moottorin lämmöstä. Joskus ilmaantuu melkein välittömästi liikkeelle lähdettäessä ja joskus vasta moottorin ollessa lämmin. Yhdistyy usein kaasupolkimen painamiseen nopeasti syvään matalilla kierroksilla.  Auto myös nykii usein, ennen koodin ilmaantumista. Kuittaamisen jälkeen saattaa kestää sen päivän, ettei koodi tule takaisin. Auto tuntuu myös käyvän rikkaalla ja röpöttää.

Vaihdatin autoon äskettäin jarru- ja kytkinnesteet ja samalla siihen vaihdettiin tulpat. Autossa oli lisäksi öljyvuotoa, joka diagnisoitiin vuotavaksi venttiilikopan tiivisteeksi. Tiiviste vaihdettiin tulppien vaihdosta ehkä 3 päivän päästä. Auto kävi mielestäni rikkaalla jo ennen tulppien vaihtoa, mutta vasta tulppien vaihdon jälkeen alkoi ilmaantumaan nuo vikakoodit.

Kun venttiilikopan tiiviste vaihdetiin, niin korjaamon testeri tarjosi vikakoodeja:

 P0485 Jäähdyttimen puhallin Plus-/maavuotokatkos

 P0410 Lisäilmajärjestelmän toimintahäiriö

Tuo koodi PO410 viittaisi siis ilmeisesti Egr-venttiiliin, vai? Nuo koodit kuitattiin korjaamolla pois ja auto toimi muutaman päivän ajan normaalisti.

Tämän jälkeen Itselläni oli hetken kokeilussa kannettava testeri (icarsoft 2.0), joka tarjosi vikakoodia P0201 tai P0202.

Täytyy nyt ensimmäisenä selvittää noiden ruiskutussuuttimien kunto ja tilata tarvittaessa uudet. Samalla täytyy tarkistaa nuo tulpat ja tulpan reiät, jos sinne on päässyt sen vuodon johdosta öljyä. Sitä puolakasettia voisi samalla tutkia ainakin mahdollisten ulkoisten vaurioiden varalta (vinkkejä otetaan siihenkin vastaan) ja puhdistella kaikki mahdolliset liittimet ja anturit.


« Viimeksi muokattu: 03.11.2020, 19:09:18 kirjoittanut Peugeotti »

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Polttoainesuuttimien tarkistus ja vaihto (EW12J4)
« Vastaus #6 : 03.11.2020, 20:52:18 »
Se unohtui vielä aiempaan viestiin laittaa, että mittaristoon ilmaantuva moottorin vikavalo poistuu joskus myös itsekseen ilman vikakoodien kuittaamisia.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Polttoainesuuttimien tarkistus ja vaihto (EW12J4)
« Vastaus #7 : 03.11.2020, 21:02:54 »
P0410 on lisäilmapumpun vika. Itse poistin koko lisäilmapumpun ja laitoin vastuksen pumpun tilalle, loppui jokatalviset turhanpäiväiset vikakoodit siihen.

jaffa552

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 607 - Polttoainesuuttimien tarkistus ja vaihto (EW12J4)
« Vastaus #8 : 04.11.2020, 00:00:14 »
Se unohtui vielä aiempaan viestiin laittaa, että mittaristoon ilmaantuva moottorin vikavalo poistuu joskus myös itsekseen ilman vikakoodien kuittaamisia.
Eiköhän tuo ole sama kuin, sisarmerkissä. Eli poistuu kolmen? käynnistyksen jälkeen, jos vika ei ole "päällä". Xsarassakaan aikanaan ei ollut ehjää sulakette lisäilmapumpulle viiteen vuoteen, mutta ei se vikaa kesäisin herjannut.

Ruiskusuuttimiinhan koodit viittaa, mutta mitenkä tulpat? Mitkä ja millä kärkivälillä? Xsara oli herkkä kärkivälille, eikä ollut sama erimerkkisillä tulpilla. Tuskin kuitenkaan ongelman "juurisyy".

Helpointahan olisi saada auto kunnon testerin päähän, kun syitä ongelmaan voi olla monia.
DS4 THP 200 Sport Chic-11, Suzuki GSF650S Bandit -06