Kiitoksia tarkennuksista ja kommenteista.
Vikakoodin ilmaantuminen ei näyttäisi olevan kiinni moottorin lämmöstä. Joskus ilmaantuu melkein välittömästi liikkeelle lähdettäessä ja joskus vasta moottorin ollessa lämmin. Yhdistyy usein kaasupolkimen painamiseen nopeasti syvään matalilla kierroksilla. Auto myös nykii usein, ennen koodin ilmaantumista. Kuittaamisen jälkeen saattaa kestää sen päivän, ettei koodi tule takaisin. Auto tuntuu myös käyvän rikkaalla ja röpöttää.
Vaihdatin autoon äskettäin jarru- ja kytkinnesteet ja samalla siihen vaihdettiin tulpat. Autossa oli lisäksi öljyvuotoa, joka diagnisoitiin vuotavaksi venttiilikopan tiivisteeksi. Tiiviste vaihdettiin tulppien vaihdosta ehkä 3 päivän päästä. Auto kävi mielestäni rikkaalla jo ennen tulppien vaihtoa, mutta vasta tulppien vaihdon jälkeen alkoi ilmaantumaan nuo vikakoodit.
Kun venttiilikopan tiiviste vaihdetiin, niin korjaamon testeri tarjosi vikakoodeja:
P0485 Jäähdyttimen puhallin Plus-/maavuotokatkos
P0410 Lisäilmajärjestelmän toimintahäiriö
Tuo koodi PO410 viittaisi siis ilmeisesti Egr-venttiiliin, vai? Nuo koodit kuitattiin korjaamolla pois ja auto toimi muutaman päivän ajan normaalisti.
Tämän jälkeen Itselläni oli hetken kokeilussa kannettava testeri (icarsoft 2.0), joka tarjosi vikakoodia P0201 tai P0202.
Täytyy nyt ensimmäisenä selvittää noiden ruiskutussuuttimien kunto ja tilata tarvittaessa uudet. Samalla täytyy tarkistaa nuo tulpat ja tulpan reiät, jos sinne on päässyt sen vuodon johdosta öljyä. Sitä puolakasettia voisi samalla tutkia ainakin mahdollisten ulkoisten vaurioiden varalta (vinkkejä otetaan siihenkin vastaan) ja puhdistella kaikki mahdolliset liittimet ja anturit.