Kirjoittaja Aihe: 207 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 3802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vesakko

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)
Arkistoitu ohje: 106 - Vaihteistoöljyn täyttö- ja tyhjennysaukot (MA-vaihteistot)
Arkistoitu ohje: 309 - Vaihteistoöljyn täyttö- ja tyhjennysaukot (BE-vaihteistot)


Auto: 2009 207 1,4 VTi.

Ilmeisestikin vaihteisto MA5/N (oikein?), josta boxin mukaan löytyy tyhjennysproppu.

Kysymys kuuluu, lasketaanko vaihteistoöljyt pois ja lisätään ohjekirjan mukainen määrä (1,9 litraa) tilalle luottaen, että kaikki valuu pois? Siis, onko ilmoitettu määrä kuivalle vai "märälle" askille? Vai mitataanko pois laskettu määrä ja lisätään saman verran?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 207 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #1 : 30.06.2017, 23:50:25 »
5-vaihteinen MA-vaihteisto:

MA-vaihteistoa on käytetty 207-mallien 1,4-litraisten bensiinimoottorien TU3A, TU3AE5 ja ET3J4 yhteydessä, 1,4-litraisten VTi-bensiinimoottorin EP3 ja EP3C yhteydessä, 1,6-litraisen bensiinimoottorin TU5JP4 yhteydessä, 1,6-litraisten VTi-bensiinimoottorien EP6 ja EP6C yhteydessä sekä 1,4-litraisten HDi-dieselmoottorien DV4TD ja DV4C yhteydessä.

5-vaihteisen MA5-vaihteiston tyhjennystulppa (16 mm) on vetopyörästökotelon alaosassa. Täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Oikea öljymäärä varmistetaan tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä. Vaihteiston öljytilavuus on tyhjennyksen jälkeen 2,0 litraa (purkamisen jälkeen 2,1 litraa).

Tyhjennystulpassa on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti on 33 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 23:56:40 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info