Kirjoittaja Aihe: Vaihda jakohihna ajoissa  (Luettu 164395 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vaihda jakohihna ajoissa
« : 29.09.2006, 09:54:46 »
Mitä ootte mieltä, jakohihnan vaihtoväli 4v/120tkm, 4v on täynnä mutta vasta 40tkm, onko TODENNÄKÖISTÄ että hihna vuosien saatossa todellakin olisi vaihtokunnossa vai vaihdanko vasta keväällä.
Joo tiedän että jos menee poikki niin iso remontti ja Blaa Blaa mutta tarkoitan vain että aiemmin (405) olen töllöttänyt vain kilometreihin.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

antsu

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #1 : 29.09.2006, 11:41:11 »
Mulla vaihdettiin kesällä samanikäiseen mutta 90 000 ajettuun autoon. En huomannut pyytää hihnaa näytille, mutta kyllä Automaa vaihtoa aktiivisesti tarjosi. Heidän motiivejaan en toki tiedä  ;D

Vaimon Ibizaan vaihdoin itse hihnan talvella. Auto on vuodelta 1999 mutta ajettu vain 37 000 km. Hihna oli aivan pykinyt. Silti en osaa sanoa miten kauan se vielä olisi kestänyt. Aika kuitenkin näkyy vaikuttavan hihnaan kilometrien lisäksi.

Toisaalta sitten taas vuoden 96-mallisessa Yamaha F50 perämoottorissa hihna oli viime vuonna uudenveroinen.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2006, 11:57:16 kirjoittanut antsu »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #2 : 29.09.2006, 11:53:16 »
Mulla vaihdettiin kesällä samanikäiseen mutta 90 000 ajettuun autoon.

Mulla meni kesällä 65800 km ajettuun hihna, rillat ja yllättäen vesipumppu oli hiukan kypsä :P
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

artsi

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #3 : 29.09.2006, 11:55:56 »
Mulla meni kesällä 65800 km ajettuun hihna, rillat ja yllättäen vesipumppu oli hiukan kypsä :P

Mulla viime keväänä 89000 ajettuna vesipumppu oli kypsä ja samalla vaihdettiin hihna. Neljän vuoden aikaraja olisi tullut eteen vasta ensi tammikuussa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #4 : 29.09.2006, 12:02:36 »
Mulla viime keväänä 89000 ajettuna vesipumppu oli kypsä ja samalla vaihdettiin hihna. Neljän vuoden aikaraja olisi tullut eteen vasta ensi tammikuussa.

onkohan ollut joku huono erä vesipumppuja kun tuntuu olevan muutamia yksilöitä joista laakeri on kilahtanut aika pienillä kilometreillä. Mun auton historia on tiedossa eikä sitä ole edes käytetty turhaan joutokäynnillä. Tallissa auto on seisonut kolme ekaa talvea, ajoa on ollut vaan 1-2 kertaa / 2 viikkoa. Kesällä on sitten ajettu tuollaista 380 km:n siivua itä-Suomeen.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Nipa

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #5 : 29.09.2006, 12:25:44 »
Toissapäiväna vaihdatin remmin, kun oli vuodet tullu jo aikaa sitten täyteen. n.77tkm ajettu vesipumppu vuosi jo nestettä.

Asentaja meinasi, että olisit ajellut vaan kun citikalla on samassa motissa 10vuotta remmin ikä, ennenkuin menee vaihtoon.

Pasis

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #6 : 29.09.2006, 12:55:47 »
2002 Berlingolla ajettu 94 tkm ja remmillä ikää yli 4,5 v. Jouduin lisäämään juuri jäähdytysnestettä, mutta vuotoa ei näy. Pumppu luultavasti vuotaa jo. Remmi oli tarkoitus vaihtaa vuodenvaihteen jälkeen, kun 100 tkm täynnä.
Näiden kohdalla on turha keskustella kannattaako pumppu vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä vai ei, kun pumppu ei näytä kestävän hihnan vaihtoväliä.  >:(

artsi

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #7 : 29.09.2006, 13:00:19 »
Näiden kohdalla on turha keskustella kannattaako pumppu vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä vai ei, kun pumppu ei näytä kestävän hihnan vaihtoväliä.  >:(

Tuo minuakin otti pattiin, tuli yllättäen suurempi menoerä kuin mihin olin varautunut. Kyselin vähän, että onkos tämä asiallista ja löytyisikö kustannuksiin osallistujaa, mutta ei löytynyt...  :P

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #8 : 29.09.2006, 18:13:25 »
Itsellä oli 309:ssä ollut sama hihna jotain 6vuotta. Ei se vielä mitenkään huonolta näyttänyt vaihdettaessa. Se vähän noissa jakohihnan vaihtoväleissä ihmetyttää kun joillain merkeillä vaihtoväli saattaa olla jopa 8 vuotta. Luulisi tuon ikärajan johtuvan vaan hihnan haurastumisesta.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #9 : 29.09.2006, 21:14:35 »
Hihnahan on kudosvahvisteista kumia, joten kumi kovettuu ja haurastuu ajan mittaan. Kyllähän se perushihna saattaa kestääkin mutta hampaissa ei minun nähdäkseni ole sitä kudosvahviketta.

Citikkahuollossa oli sanottu puhelimessa, että mieluummin vaikka hinaa sen auton hihnan vaihtoon jos aika/kilometrit on tulleet täyteen - kuulemma liian monella on jakohihna katkennut matkalla ennalta varattuun jakohihnan vaihtoon...


AnttiF

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #10 : 29.09.2006, 21:28:12 »
Mitä ootte mieltä, jakohihnan vaihtoväli 4v/120tkm, 4v on täynnä mutta vasta 40tkm, onko TODENNÄKÖISTÄ että hihna vuosien saatossa todellakin olisi vaihtokunnossa vai vaihdanko vasta keväällä.
Joo tiedän että jos menee poikki niin iso remontti ja Blaa Blaa mutta tarkoitan vain että aiemmin (405) olen töllöttänyt vain kilometreihin.

Jos saat kestämään 120tkm tuolla km/vuosimäärällä loppuun asti niin kannattaa lotota, voin tulla mukaan jos on kimppalotto kyseessä ;) Itse en uskalla yli aikarajan hihnan vaihtoa venyttää, vaikka 605:sen remelin vaihto hilppeineen on ~1000e...

Pugfan

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #11 : 29.09.2006, 21:30:49 »
Asentaja meinasi, että olisit ajellut vaan kun citikalla on samassa motissa 10vuotta remmin ikä, ennenkuin menee vaihtoon.

Jostain syystä se myös maksaa Citroëniin enemmän?  ::)

Joo, jakohihnan vaihto tulee aikarajan perusteella tehtäväksi viimeistään vuodenvaihteen jälkeen ja samalla vaihtuu vesipumppu. Sen verran edullinen (suhteessa moniin muihin moottoreihin) toimenpide tuohon TU5JP-moottoriin ettei viitsi edes miettiä ajaisiko pitempään vai ei.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #12 : 29.09.2006, 21:37:17 »
Kannattaa muuten kysellä hihna ja rilla setin hintaa merkkiliikkeestä, kesällä huomasin että kahdessa vuodessa setin hinta oli tippunut noin 36 €.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

zeskis

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #13 : 29.09.2006, 22:53:38 »
vielä ois tonneja jäljellä mut aika loppuu... kai sillä uskaltaa kuukauden yli ajaa...

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #14 : 30.09.2006, 00:46:11 »
vielä ois tonneja jäljellä mut aika loppuu... kai sillä uskaltaa kuukauden yli ajaa...


Mikä moottori kyseessä? On myös paljon jakopään rakenteesta kiinni kuinka hihna kestää. PSA:n 8v koneiden hihnat kestävät kyllä todella kauan jos jokin muu komponentti ei petä ensin. Lue tämä ja siinä oleva pdf-dokumentti: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5101.0

Tässä XU10J2TE -moottorin jakohihna 100tkm ja 4,5 vuotta vanhana. Kuva ei kaikkea kerro mutta se oli päällisin puolin todella hyväkuntoinen, kuin myös vesipumppu ja ohjainlaakeri. Olisi mennyt vielä pitkään.


Mutta laturin ja kompuran hihna oli taas tämän näköinen:

Audi A4 Tdi Q