Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)  (Luettu 26185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« : 16.02.2017, 20:26:54 »
Käyttökokemuksia 3008-malleista (P84, 2016-).

Lue ensin kirjoitusohje, jossa kerrotaan alueen tarkoituksesta ja annetaan ohjeita kirjoittamiseen.

Käytä perustietojen ilmoittamisessa apuna alla olevaa mallipohjaa ja täytä se niin hyvin kuin osaat. Jollet tiedä jotain teknistä tietoa, niin voit jättää sen pois tai kysyä apua muilta. Ylläpito täydentää puuttuvia tietoja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan.

Automalli: (esim. 3008)
Korimalli: (esim. sedan, farmari, viistoperä tai coupe)
Vuosimalli: (jollet tiedä autosi vuosimallia, voit ilmoittaa vaikka käyttöönottopäivän)
Varustelutaso: (esim. Active, Allure, GT Line, GT)
Polttoaine: (bensiini, diesel tai hybrid)
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: (esim. moottorin iskutilavuus, teho ja moottorikoodi, jos sen tiedät)
Mihin kokemukset perustuvat: (esim. koeajo, omalla tai laina-autolla ajaminen)
Ajomäärä: (mittarilukema ja kuinka paljon olet itse ajanut, esim. 10 km, 30 000 km tai säännöllinen ajo tms.)

Mallikohtaisia linkkejä:

Peugeotit Euro NCAP-testeissä sekä tutkimustietoa

Ilmoitathan toimimattomasta linkistä ylläpidolle esim. yksityisviestillä tai tähän viestiketjuun vastaamalla, kiitos. Myös lisäykset ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2020, 19:49:56 kirjoittanut SamiK »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 446
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #1 : 10.01.2018, 17:59:42 »
Automalli: 3008
Korimalli: Cross over
Vuosimalli: 2018
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 1,6 bluehdi 120
Mihin kokemukset perustuvat: ensimmäiset 1000km
Ajomäärä: 1000km

3008:n ensimmäinen koeajoni tapahtui heinäkuussa 2017 PT 130 koneella (automaattivaihteisto). Tuon koeajon aikana varmistui, että seuraava autoni on oleva Peugeot 3008.
Auto tilattiin syyskuun alussa, valmistui lokakuun lopulla. Tilaus kuitenkin uusittiin, ja lopullinen autoni saapui joulukuun lopulla 2017.

Moottorin valinta herätti eniten kysymysmerkkejä. PT130 (1,2 litrainen bensa turbo 130hv) oli pitkään valinta, mutta lopulliseksi valinnaksi päätyi blue hdi 120.
Vaihteisto EAT 6 automaatti. 1,6 litrainen diesel on osoittautunut vääntäväksi ja taloudelliseksi moottoriksi. Uskon, että diesel on varmempi valinta, jos autoa käytetään raskaasti lastattuna. 1,2 bensa toimii kyllä upeasti kevyesti kuormattuna. Odotan uuden auton ja moottorin tekeytyvän vielä, ja sitä kautta kulutuslukemat asettuvat kohdilleen. Nyt rauhallisessa seka-ajossa kulutus n. 5,7l/100km, mutta lukeman luotettavuutta en mainosta, sillä autolla on ajettu vasta 1000km. Nurkkapyörittelyä ja tyhjäkäyntiä on paljon. Myöhemmin lisää tietoa käytännön kulutuksesta.

Ajossa 3008 on miellyttävä. Jousitus on säädetty mukavan ja jämäkän välille, ja se hoitelee normaalit montut ja epätasaisuudet kiitettävästi. Terävät montut antavat kuvan, kuin olisi renkaissa reilusti ylipainetta, tuntuu kuin rengas ei toimisi joustavana elementtinä lainkaan. Nyt renkaina 17" nokian kitkarenkaat, paineet kaikissa 2,25bar. Jousitus toimii äänettömästi, eikä paukahduksia tms. esiinny. Auton kääntöympyrä tuntuu todella pieneltä ainakin entiseen 508 malliin verrattuna.

Mittaristo on lyhyestikuvailtuna upea. Visuaalisesti se on karkkia silmälle, ja toiminnoiltaan hyvä. Varsinkin navigoinnilla varustetulla mallilla mittaristo on erittäin informatiivinen ja mielestäni vielä helppolukuinenkin. Mittariston voit personoida tiettyyn pisteeseen asti, mutta hieno ominaisuus on tuoda yksityiskohtaiset risteysohjeet mittaristoon, vaikka navigointia ei sinne varsinaisesti olisikaan valittu näytettäväksi. Esim. risteys-ohjeet tulevat näkyviin risteyksen ajan, eikä keskinäytössä olevaa karttaa tarvitse vilkuilla. Risteyksen jälkeen mittaristo palautuu automaattisesti aimemmin valittuihin näkymiin. Mielestäni mittariston ja keskinäytön automaattiasetuksilla ei tarvitse pelätä, että näytöt olisivat liian kirkkaat. Kirkkaus asetukset voi säätää, ja lisäksi on automaattinen päivä / yö valaistus. Mittariston näkymää ohjataan ratin rullasta, mutta monipuilisempaa ohjelmointia voi tehdä kosketusnäytön kautta. Kosketusnäytön käyttö on saatu helpoksi erillisillä painonapeilla, joilla valitaan kulloinkin haluttu toiminta esille näyttöön. Toimtoja sitten ohjataan kosketusnäytön välityksellä. Toimiva systeemi.

Varusteet 3008:a ovat aika hyvät Allure -tasosta alkaen. Allure sisältää LED -ajovalot. Valot ovat hyvät, näyttäen leveälti ja riittävän pitkällekkin sekä lyhyillä, että pitkillä. Vaihtoautomatiikka toimii hyvin. Takavalot palavat päiväajovalojen ollessa aktiivisina. Tuulilasin pyyhkimet saavat etua hienosti toimivasta pissapojasta. Vesi leviää välittömästi koko sulan alueelle. Vettä kuluu erikoisen vähän.
Avaimettoman lukkojen avaamisen toivoisin toimivan joustammin. Nyt ne avautuvat vasta, kun käsi menee kahvalle. Mielestäni ne voisivat avautua jo, kun avaimet havaitaan 1 metrin päässä autosta. Samoin lukitus vaatii käden käyttämistä kahvalla. Saisi mennä lukkoon, kun avaimet siirtyvät autosta esim. 3m päässä. Takaluukun aukaiseminen jalan liikkeellä vaatii, että astut hieman luukun edestä pois jalkakomennon jälkeen. Ilmeisesti peruutustutkan antureiden välittämä info vaikuttaa luukun aukeamiseen. Ahtaassa tallissani tallin ovi jää ilmeisesti tutkan vaikutusalueelle, eikä luukku suostu avautumaan jalkapyyhkäisyllä. Avoimessa ulkotilassa jalkapyyhkäisy toimii, kunhan muistat astua hieman taakse pyyhkäisyn jälkeen. Teknisesti sähköinen takaluukun toiminta vaikuttaa olevan ok.
Peruutuskamera (mallia 360) voidaan ohjelmoida toimimaan muutamalla eri tavalla. Peruutaessa kuva on taakse, mutta peruutuksen jälkeen ajettaessa eteen päin, näytetään hetken etukameran kuvaa. Tää on ihan hyvä. Kamera on kuvanlaadultaan melko huono, mitä pahentaa varsinkin takakameran likaantuminen kurakeleillä. Puhtaana kamerat ovat kyllä ihan käyttökelpoisia, mutta vähänkään likaisina niistä ei oikein nää mitään.

Äänieristys 3008:a on onnistunut hyvin. Lisävarusteena valittava Focal hifisarja tuo mukanaan vieläkin paremman äänieristyksen. Focalilla varustettu auto on todella hiljainen. Mittaustuloksia en pysty esittämään, mutta auto on varmasti hiljaisin, minkä kyydissä olen matkustanut. kitkarenkaiden ääni sisänsä on hiljainen, mutta yleensä karkea tie saa niistäkin syntymään melua. 3008:ssa tuorengasmelu ei juurikaan muutu, vaikka siirtyisi karkeammalle pinnalle ajamaan. Hiljaisuus on ehkä 3008:n parasta antia. Focalia voi kehua kyllä äänenlaadun puolesta muutenkin. Myös BT liitäntä toimii 100% varmuudella.

Pieni ratti on osoittautunut toimivaksi. Samoin mittariston katsominen ratin yli on aivan luonnollista. Ei siihen tarvitse mitenkään opetella, eikä asennoitua. kaikki hoituu itsestään, kun otat normaalin ajoasennon. Ajoasennon löytämistä helpottaa kuljettajan sähkösäätöinen istuin. Näillä säädöillä penkki lähentelee täydellisyyttä. Apumiehen istuimeen ei saa täydellisiä sähkösäätäjä, mutta manuaalisien perussäätöjen lisäksi voit säätää etureunan kallistusta ja ristiselän tukea sähköisesti. Ilman sähkösäätöjä voi ainoastaa penkkien takareunan korkeutta säätää. Jos nostat penkin takareunan ylös, tuntuu etureuna jäävän liian alas. Suosittelen sähköpenkkiä.

3008:n takapenkkitilat menettelevät kahdelle 185cm pitkällekkin. Mikää LONG erikoismalli tämä 3008 ei ole. Suurin miinus takapenkille tulee istuintyynyn korkeudesta. ilman kattoikkunaa päätilaa ylhäällä on yllin kyllin, joten istuimen olisi voinut asentaa muutaman sentin ylemmäs, jolloin polvien kulma olisi ollut luonnollisempi istujalle. Ratkaisin ongelman ostamalla takapenkille 2 kpl tukevia irtopehmusteita. Lapsille, ja alle 175cm henkilöille takapankki on varmaan ihan ok.

Tavaratilaa en ole vielä saanut kunnolla koeponnistettua. Muoto tilalla on kuitenkin lupaava, ja takaluukku aukeaa riittävän ylös, ettei siihen lyö otsaansa, kuten 5008:ssa. Ilmeisesti hattuhyllyn voi piilottaa kovan pohjan alle, tarvii kuormata korkealle.

Enempään arvosteluun en näin pienellä kokemuksella ala, mutta suosittelen 3008:n koeajoa, jos sen tyyppinen auto on harkinnassa.

Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

wyn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #2 : 08.03.2019, 12:27:47 »
Automalli: 3008
Vuosimalli: 2019
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: EAT8
Moottori: Puretech 130
Mihin kokemukset perustuvat: ensimmäiset 2000km
Ajomäärä: 2000km

Vanha 3008 tuli vaihdettua uuteen vuoden alussa ja mopo vähän pääsi irti speksausvaiheessa joten mukaan tulivat sitten lähes kaikki varusteet. En olisi koskaan uskonut Peugeotista tällaisia summia maksavani mutta toistaiseksi ei ole harmittanut:

Moitimme:

- Kassikoukkujen puute. Mitä ihmettä nyt taas? Miten voi iso ja asiaa harjoitellut tehdas tuoda markkinoille tuotteen, joka on huonompi kuin edeltäjänsä ja lähes kaikki kilpailijat?
- Sivupeilien toiminta. En todellakaan tajua, miksi näiden pitää kääntyä kun ovet avaa, appiukon Nissanissa toimivat vasta kun laittaa virrat päälle.
- Ajoasento vielä hakusessa. Tässä normaalisti kestääkin mutta enpä taida sellaista asentoa pikkuratin kanssa löytää, että saisin tuettua kyynärpään ikkunalle ja pidettyä samalla ratista kiinni. Samaa ongelmaa oikean käden kanssa. No, ainakin auto kannustaa pitämään ratista kiinni kaksin käsin.
- Mittaristo varauksin. Toimiva ja jopa näyttävä mutta "analoginen" nopeusmittari on käyttökelvoton. Digitaalinen löytyy mutta siitä en niin perusta. Lisäksi kustomointimahdollisuudet ovat olleet pettymys, esim. hetkellistä kulutusta ei saa [pysyvästi] näkyviin.
- Parkkitutkien herkkyys tuntuu olevan jotenkin kummallisesti säädettynä.
- Pyyhkijät ovat erinomaiset mutta kertapyyhkäisyä ei ole, automaattitilan herkkyys on aivan pielessä ja tihkuasennolla pärjäisi Intian monsuunisateissakin. Jos tuo viiksi ei ole ensimmäinen osa joka autosta hajoaa niin ihmettelen, niin paljon sitä joutuu käyttämään.

Kiitämme:

- Oikeastaan kaikki muu. Näyttää hyvältä, kulkee hyvin, Focal-äänentoisto jotain aivan muuta kuin edellisen karvalakkimallin kaksi hinnat alkaen -kaiutinta ja ajoavustimetkin, etenkin kuolleen kulman valvonta, ovat olleet lähinnä positiivinen ylläri. Suhtauduin myös moottoritakaluukkuun äärimmäisen skeptisesti ja otin vain koska melkein ilmaiseksi sain, mutta hymyilyttää edelleen joka kerta kun tuota käyttää. Takapenkillä tuntuu olevan tilaa vähemmän kuin edeltäjässä mutta lapset tuntuvat arvostavan äänentoistoa (kuten myös etupenkki, enää ei tarvitse huudattaa täysillä että takapenkille kuuluisi jotain).
Peugeot 3008 Allure Puretech 130 EAT8 -19
ex: Peugeot 3008 VTi 120 -12, Peugeot 308 VTi 120 -08, Peugeot 206 XT -03

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 446
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #3 : 08.03.2019, 12:34:02 »
Kyllä kertapyyhkäisy pitäisi löytyä: lyhyt veto oikean käden viiksestä. Jos vedät loppuun saakka, toimii pissapoikakin.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #4 : 08.03.2019, 15:11:31 »
- Sivupeilien toiminta. En todellakaan tajua, miksi näiden pitää kääntyä kun ovet avaa, appiukon Nissanissa toimivat vasta kun laittaa virrat päälle.

Jos talvella peili ei käänny esim. jäätymisen takia, on sitä varmaan kivempi avittaa jo ennen autoon istumista kuin lähteä sitä erikseen avittamaan?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #5 : 08.03.2019, 16:20:50 »
Joo, ja joitain ihmisiä voi harmittaa myös 1-2 sekunnin viive ennen kun peilit on kääntyneet jos on kiire peruuttaa 😁

Itse haluaisin, että istuinlämmityskin käynnistyisi kun autoa pakkasella edes katsoo kaukaa.
Peugeot RCZ HDI FAP

JuRy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #6 : 08.03.2019, 19:07:20 »
Automaattinen Istuinlämmitin on kätevä ja mukava.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #7 : 08.03.2019, 19:11:33 »
Kuka tarvitsee kassikoukkuja nykypäivänä? Ei kai kukaan enää käytä muuta kuin kunnon kokoisia kestokasseja jotka pysyvät itsekseen pystyssä?

JuRy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #9 : 08.03.2019, 23:39:05 »
Kyllä kunnon koukut vaan on monelle vielä tarpeen. Voisihan ne tehdä kerralla kunnolliset, ei luulisi olevan kustannuskysymys. Eikä varmaan olekaan, ideologiakysymys ilmeisesti...
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Toeguep

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #10 : 09.03.2019, 08:36:11 »
https://www.fixusnet.fi/fin/tavaratilan_sailytysjarjestelma-p-674732-0/
Tuollainen on kätevä
Tuonnehan ne viikonlopun ruokaostokset on kätevä pakata jo kaupassa.
Kyllä meillä kassikoukut ovat käytössä esim juuri muovikassien yhteydessä, roskapussinakaan emme käytä kestokasseja.
Oikein käytettynä muovipussi on  myös ekologinen, jokunen käyttäjä niillä on vielä. Vuotuinen käyttö Suomessa 300 miljoonaa kpl.
Turhempiakin varusteita löytyy kuin kassikoukut.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #11 : 09.03.2019, 11:48:53 »
Minä kiinnitän ostoskassit yms 3008:n tavaratilassa tällaisella ”mustekalalla”:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381062/Mustekala-Tuplakuminauhalla-First-Gear
Koukut ovat sopivan ohuet, jotta mahtuvat tavaratilan sivuilla olevien ilmanvaihtoritilöiden raoista sisään. Pysyvät siellä hyvin.
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

wyn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #12 : 11.03.2019, 15:28:10 »
Pitääpä kokeilla kertapyyhkäisyä kunhan tästä autolle pääsee, manuaalia en ole vieläkään saanut luettua. Olisi kyllä hienoa jos toimisi.

Itse käytän nimenomaan kestokasseja mutta kyllä nekin siellä takana lentelevät miten sattuu elleivät ole lastattu optimoiden "pohjalle maitotölkkejä painoksi ja päälle pari sipsipussia" -hengessä. Ja siinäkin tapauksessa vaeltavat puolelta toisella vaikka nastoilla tuleekin ajeltua mutkat mummotyyliin.

Yhden spesifisen asian voisi vielä mainita plussapuolelle; matkustamo lämpenee mukavan nopeasti vaikka pelkäsin tutkitusti hyvän hyötysuhteen tarkoittavan sitä ettei lämpöä sisälle asti riitä. Ilmeisesti lämppärissä on sähkövastukset avittamassa, lämmintä ilmaa alkaa puskea sisään muutamassa sekunnissa starttaamisen jälkeen.

Miinuksiin vielä se, että lämmitettävä tuulilasi vaikuttaa varsin turhalta. Hinnoittelu onneksi sitä luokkaa ettei jää harmittamaan.
Peugeot 3008 Allure Puretech 130 EAT8 -19
ex: Peugeot 3008 VTi 120 -12, Peugeot 308 VTi 120 -08, Peugeot 206 XT -03

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #13 : 11.03.2019, 18:50:18 »
Pitääpä kokeilla kertapyyhkäisyä kunhan tästä autolle pääsee, manuaalia en ole vieläkään saanut luettua.
Saat käyttöohjeet kännykkääsi lataamalla Pösön apps'in kaupasta. Tökkimällä auton kuvaa sopivasta kohtaa, aukeaa ko. osan ohjeet.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.peugeot.scanmypeugeotapp&hl=fi
Kätevä.
Muuten kertapyyhkäisy on toiminut Pösöissä ties kuinka pitkään:)
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

SEL

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2016-)
« Vastaus #14 : 12.03.2019, 15:39:04 »
Vanhemmassa 3008:ssa voi valita kaksi eri toimintatapaa pyyhkijöille testerillä. Sama systeemi oli jo viimeisissä 406:ssakin.
1. alasveto aktivoi sadeautomaattipyyhinnän ja eka ylös on tihku (jaksokytkin) jonka aikaa ei voi säätää, sitten seuraavat ylöspäin on hidas ja nopea jatkuva pyyhintä. Rattia kohti veto pyyhkäisee ja antaa vettä. Automaattipyyhinnän katkaisu tapahtuu käyttämällä viiksi ekassa ylös ja sitten nollille.
2. alasveto on kertapyykkäisy, eka ylös on sadetunnistinautomaattipyyhinta ja seuraavat  ylös ovat kuten edellisessä. Rattia kohti veto kuten edellä.