Ongelma:
Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, 144 000 km).
Autossa ei manuaalinen ilmastointilaite toimi eli se ei puhalla kylmää ilmaa. Ulkona lämpötila oli n. 19 astetta, sisällä ohjaamossa n. 25 astetta ja puhallettavan ilman lämpötila oli n. 23 astetta. Eli vaikka lämmönsäädin on käännetty kokonaan kylmälle ja ilmastointilaitteen merkkivalo palaa, niin ilmastointi ei toimi. Puhallettavan ilman lämpötilan pitäisi laitteen toimiessa olla 2-10-asteista.
Moottoritilassa oleva sulake #8 (40 A) oli ehjä. Kennolle menevät putket rintapellissä ovat keskenään tasalämpöiset, vaikka toisen pitäisi olla kylmä ja toisen lämmin. Kun ilmastoinnin kytkee päälle tai pois, ei mistään kuulu naksahdusta, mutta kompressori saattaa kuitenkin kytkeytyä päälle, koska pieni muutos moottorin käyntiäänessä on tyhjäkäynnillä havaittavissa. Sen tarkempia tutkimuksia en ole vielä (osannut) tehdä, mutta pitänee lukea muiden mallien kohdalla mainittuja ohjeita vian paikallistamiseksi.
Auto menee viikon päästä Automaalle tutkittavaksi myyjäliikkeen laskuun ja jollei kyseessä ole mikään yksinkertaisempi vika, niin siihen tehdään ilmastoinnin täyttöhuolto, koska arvelivat kylmäaineen olevan vähissä. Tehdastakuutakin on vielä pari päivää jäljellä.
Luin, että kylmäainetta poistuu järjestelmästä yleensä 10-15 prosenttia vuodessa. Service Box ilmoittaa Boxer 3:lle kylmäaineen määräksi 550 ± 25 g (manuaali-ilmastointi) tai 950 ± 25 g (automaatti-ilmastointi). Autoahan on vasta kaksi vuotta vanha, mutta sillä on ajettu yli 70 000 km vuodessa. Vaikuttavatko käyttötunnit selvästi kylmäaineen määrään eli kuluuko sitä nimenomaan käytön myötä vai ennemminkin ajan myötä? Lähinnä mietin sitä, että onko kylmäaineen oletettu näin suuri väheneminen kahdessa vuodessa ja 143 000 kilometrissä normaalia vai onkohan jossain selvä vuoto?
Kylmäaineen vähyyteen kaikki kuitenkin mielestäni viittaa.
Ratkaisu:
Jokin johtosarja (moottorinohjausyksikön lähellä) oli hankautunut rikki, jonka vuoksi osa johdoista oli oikosulussa. Rikkinäiset johdot korjattiin ja muutamat palaneet sulakkeet uusittiin. Ilmastointi alkoi toimia tämän jälkeen (sen sulake ei ollut palanut, tarkistettiin aiemmin).