Kirjoittaja Aihe: 407 - Vikailmoitukset alustasta, vakionopeudensäätimestä ja vaihteistosta  (Luettu 1813 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pekotti

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 3,0 V6 (automaatti, 260 000 km).

Ongelman kuvaus:
- n. puolen tunnin ajon jälkeen, mittariston kilometrilukema alkaa hiljalleen häviämään näytöstä. (eli kiteet himmenevät niin ettei saa lopulta mitään selkoa)
- Siinä ajellessa tulee alustavaroitus "suspension faulty". Se keltainen, ei punainen. Tätä ennen tuntuu persiin alla että rupeaa täristämään ja siitä tietää että kohta tulee tämä edellä mainittu. Menee sitten ohitse... Ilmoitus katoaa ja samoin tärinät, mutta todennäköisesti palaa vielä myöhemmin uudelleenkin.
- Jatketaan vaan sitkeesti ajoa, niin "cruise control faulty" ja "gearbox faulty" molemmat samaan aikaan. Cruise lakkaa toimimasta ja laatikosta häviää manuaaliohjaus. Automaatti toimii edelleen ja pakki.

Toistaiseksi ei ole tullut yhtään ajoa kieltävää ilmoitusta, vaan varoituksia...

Sitten kun pirssin jättää lepäämään vaikkapa siksi aikaa että rauhassa juo kahvit ja vähän vaikka pullaa siinä sivussa, niin kaikki edellä mainitut ongelmat ovat hävinneet, näyttö on kirkas, alusta toimii, cruise toimii eikä lootakaan herjaa... Ennen kuin sitten taas ajossa sellaisen puolen tunnin päästä edellä mainitulla tavalla ja edellä mainitussa järjestyksessä.

Auto ollut mulla vuoden päivät, pari kertaa on pitänyt palanut puola vaihtaa ja tässä eilen vaihdoin sitten kaikki puolat, kaikki sytytystulpat ja laitoin vielä uuden akunkin. Koska aina sähkövian yhteydessä kysytään että kuinka vanha akku on, niin voin sanoa, että on uusi ja sieltä ns. "ylähyllyltä". Nämä probleemat eivät silti poistuneet. Ei ainakaan vielä tänään... *prkl*

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Meillä tulee satunnaiseti tuota samaa "suspension faulty":ä. Syynä tuohon on todennäköisesti viallinen abs-anturi (tai abs anturin kehä laakerissa) koska muita vikakoodeja autossa ei ole. Mutta tuleva vika ilmenee juuri kuvailemallasi tavalla ja sen ilmenemisen voi arvata ennakkoon.

Ihan heittona noihin toisiin vikoihin voisin veikata kaasupoljinta. Siitä nyt ainakin voi aiheutua noita "cruise control faulty" ilmoituksia mutta tämä nyt ihan hihasta. Onko auto ollut piuhassa kiinni? Kannattaa lukea/ luetuttaa vikakoodit kunnon lukijalla.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2016, 21:34:15 kirjoittanut Timppa71 »

pekotti

  • Vieras
Laittelin tämän saman postauksen nyt merkkikorjaamollekin. On ollut sellaisen normilukijan päässä, joka oli löytänyt nokan asentotunnistimesta jonkun merkinnän, mutta ei muita koodeja. Noita "faultejahan" ei löytynyt muistista yhtään. Cruisen ja boksin faulty on tullut nyt kahdesti ja ne molemmat tuli samanaikaisesti pitkässä ajossa. Odotellaan nyt vielä sitä, että mitä se merkkiliike ehdottaa kunhan ehtivät ottamaan yhteyttä.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Mulla tuli jossain vaiheessa vastaavia Cruise control, Engine system, Gearbox ilmoituksia ja otin yksinkertaisesti tietokoneboksin auki ja irroitin joka ikisen liittimen ja käsittelin wd40:llä, tämän jälkeen ei ole enää (koputtaa päätä) virheitä tullut: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52045.msg354490#msg354490
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

pekotti

  • Vieras
Ardella hyvä pointti... Tollanen korin, vaihteiston ja moottorin herja yhtäaikaa kyllä viittaa johonkin muuhun kuin anturiin. Kun etsii pienintä yhteistä nimittäjää tulee kyllä kompuutteri mieleen. Ja kahden viikon päästä Autokeskus sitä vikaa tahtoisi etsiä hintaan 124 euroa tunti, ne kaivaa koodit. Kaikki anturit mitä herjaa vaihdetaan. Välittämättä kummassa päässä piuhaa ongelma asuu. Jos ennen sitä löytäisi itse, niin olisi vähän varaa ostaa kaupasta maitoakin.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Joo, ota kuitenkin akku irti ennen operaatiota  ;) manuskasta löytyy ohjeet irroitukseen/kytkemiseen.

Tossa Foorumin ohjeet: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=64379.msg287249#msg287249
« Viimeksi muokattu: 13.01.2016, 13:07:30 kirjoittanut Arde »
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Eipä siitä varmasti haittaa ole jos nuo liittimet käy läpi. Sellainen pointti vain oli tuossa aikaisemmassa viestissäni, että olisi varmaan ihan hyvä tietää onko autossa joitain vikakoodeja. Vikakoodit kuitenkin kertovat aika paljon mistä suunnasta noita vikoja voi/ kannattaa lähteä hakemaan, ellei sitten tuurilla halua kokeilla. Ja noilla yleis vikakoodin lukijoilla ei paljoa tee. Eivät oikein pysty näyttämään kuin moottorin vikakoodeja... Meidän autosta ei edes Bosch-testeri osannut lukea kaikkia koodeja, mm. kaasupolkimen vikaa ei osannut selkokielellä kertoa.

Meillä on siis samanlaisessa autossa vain vika toisessa takapyörän abs-anturissa, välillä. Tästä aiheutuu mm. se, että nopeusmittari nousee vaikka auto on paikoillaan ja herjaa tällöin mm. käsijarrusta. Myös satunnaisesti tulee noita "Suspension Faulty" ilmoituksia, samalla aikaleimalla on vikalokiin tullut vika abs-anturista. Eli kyllä se yksittäinen anturikin voi kaikkea aiheuttaa vaikkei uskoisi :) mutta niin kuin sanoin mielestäni kannattaa kuitenkin luetuttaa vikakoodit niin yleensä pääsee helpommalla (ja monasti myös halvemmalla kuin arvaamalla  ;) ).