Kirjoittaja Aihe: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen  (Luettu 6117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tmex

  • Vieras
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #15 : 12.05.2017, 18:17:04 »
Eikö tuo pesuvesi harjakoneissa vieläpä kierrätetäkkin?

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #16 : 12.05.2017, 19:59:41 »
Yleensä suurin auton maalipinnan naarmuttaja on omatoiminen käsinpesu liian pienellä vesimäärällä. Jokainen lienee nähnyt "pyörylöitä" maalipinnalla jotka aiheutuvat juuri tästä. Kaiken lisäksi käsinpesu omassa pihassa säännöllisesti on kielletty, liuotinpesu aina.

Samuk

  • Vieras
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #17 : 12.05.2017, 20:37:40 »
Kyllä mä luulen silti että määrällisesti eniten automaattipesurit maalipintoja naarmuttaa, kun niihin harvoihin tolloihin vertaa jotka autojansa "kuiviltaan" kotipihassa hinkkaa.

Kyllä ainakin siitä käyttämästäni huoltamon itsepesupaikan kärtcheristä ihan kunnolla vettä tulee, kun liipasimesta vaan jaksaa painaa ja poletteja syöttää koneeseen..

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #18 : 12.05.2017, 20:54:06 »
Todella yleinen väärinkäsitys tuo että "pyörylät" aiheutuvat käsinpesusta, kun ne todellisuudessa syntyvät yleensä automaattipesuissa tai sitten käsinpesuissa käyttäen todella vanhoja ja virheellisiä metodeja jossa etenkin kuivausvaiheessa tehtiin eniten halllaa maalipinnalle (kuivahko korppu säämiskä tms). Tämä virheellinen käsitys juontaa siis juurensa siitä että aikaisemmin ihmiset pesivät autonsa pyörivillä kädenliikkeille (wax on, wax off) ja tästä syntyi käsitys että pyörteet syntyivät sitä kautta. Totuus taas on se että, nämä pyörteet ovat satunnaisesti eri suuntiin meneviä mikronaarmuja (viivoja) ja ainoastaan näyttävät (tavallaan optinen illuusio) pyöreiltä johtuen valosta ja miten se niistä kimpoilee. Tästä löytyy todistusaineistoa kun vain jaksaa hakea (mikroskoopilla näytetään todellisuus). En kuitenkaan usko että tätä saadaan suuren kansan tietouteen vielä pitkään aikaan mutta aina voi olla väärässäkin? Aina ei siis maalaisjärjellä pärjää, eli pitää oikeasti ymmärtää hieman enemmän asioista.  8)

PS. En pese minäkään joka viikkoa autoja mutta kun pesen, niin teen sen mielelläni käyttäen hyväksi havaittuja metodeja ja silloin ei edes tule kova hiki.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #19 : 12.05.2017, 22:17:00 »
Yleensä suurin auton maalipinnan naarmuttaja on omatoiminen käsinpesu liian pienellä vesimäärällä. Jokainen lienee nähnyt "pyörylöitä" maalipinnalla jotka aiheutuvat juuri tästä. Kaiken lisäksi käsinpesu omassa pihassa säännöllisesti on kielletty, liuotinpesu aina.

Minkähän takia tämäkin pitää kieltää. Öljyt ja myrkyt, joita autosta pesussa irtoaa, joutuisivat luontoon samalla lailla vesisateella ajettaessa. Pesuaineita taas ei mikään öljynerotin esim. itsepesupaikoilla estä viemäriin menemästä.

Samuk

  • Vieras
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #20 : 13.05.2017, 08:42:56 »
"Moni uskoo, että harjapesu naarmuttaa auton maalipintaa. Useimmiten kyse on kuitenkin asiakkaan virheellisestä toiminnasta pesun aikana. "

Kukas mölli tuota maalipinnan lumiharja harjausta enää 2000-luvulla tekee? Itse en ainakaan..

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #21 : 13.05.2017, 08:58:59 »
Ei lumiharjalla noita isompia viiruja tule vaan todella hiusmaisia. En käytä harjaa kun ikkunapintoihin. Valitettavaa että Suomessakaan ei saa oikeutta ja on kyllä ihan 100% varmaa että automattipesussa parhaalla "pehmoharja" koneella voi helposti noita isompiakin vahinkoja tapahtua mitä noissa kuvissa näkyy enkä ymmärrä miten olisi käsinpesussa voitu saada aikaiseksi? Kokemusta näistä huonoista konepesuista minulla kyllä on koska on auto detailingia ammatikseen tekeviä ystäviä. Yksi epäonninen konepesu, ammattimaisesti suoritetun autopinnan kiillotustyön jälkeen, on voinut riittää tuhoamaan tehdyn työn.

Liuotinpesuaineissa kiellot ovat siltä ajalta kun ei tunnettu muuta kuin hiilivetyliuottimia ja niitä en suosittelekaan käyttämään vaikka tehoa niistä kyllä löytyy. Biohajoavilla liuottimilla kyllä pärjää. Kapitalsmi on kyllä valitettavasti johtanut tähän että entistä enemmän valehdellaan tuotteista ja palveluista joten vaatii usein kohtuuttoman paljon omaa tutkitatyötä että saa todellisen totuuden esille. Älä siis luota etiketin lupauksiin nielemättä, parhaat ja luonnolle turvallisimmat aineet saa niiltä valmistajilta jotka ovat täysin avoimia tuotteistaan ja vastaavat tarkasti kuluttajien esittämiin kysymyksiin. Huijauksesta on tullut maailman tapa markkinataloudessa.

hessu208

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #22 : 13.05.2017, 10:00:07 »
Oman kokemuksen mukaan harjakoneella saa pahaa jälkeä, mutta myös käsin pesten. Eikö järkikin sano, että jos pesupinnalla tai pesuvälineissä on naarmuttavaa ainesta, niin naarmuja tulee.  Itsepesten voi vaikuttaa asiaan, mutta harjakoneeseen mennessä ei. Joten otat riskin aina, kun harjakoneeseen menet. 

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #23 : 13.05.2017, 11:07:59 »
Harjapesussa on aina esipesu ja-huuhtelu ennen harjapesua, se on "fakta, 100 % varmaa ja todellinen totuus" käyttääkseni Peugon sanontoja. Asioista voi esittää kaikenlaista, mutta tuntuu että nykyään harrastetaan paljon "vaihtoehtoista totuutta" jolla oli ennen vanhaan lyhempi nimitys.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #24 : 13.05.2017, 13:10:18 »
Oman kokemuksen mukaan harjakoneella saa pahaa jälkeä, mutta myös käsin pesten. Eikö järkikin sano, että jos pesupinnalla tai pesuvälineissä on naarmuttavaa ainesta, niin naarmuja tulee.  Itsepesten voi vaikuttaa asiaan, mutta harjakoneeseen mennessä ei. Joten otat riskin aina, kun harjakoneeseen menet.

Kyllä, juuri näin on! Ongelma harjakoneissa on, kuten jo aikaisemmin totesin, niiden harjakset ei saada täysin puhtaaksi pesujen välissä joten ihan sama vaikka kuinka monta esihuuhtelua ennen varsinaista pesua tekisi, niin harjakset likaisina naarmuttavat pintaa ja riippuu usein ihan edellisestä autosta kuinka likaisia ovatkaan. Se on sitten yksilöllistä mitä itse mieltää naarmuiksi koska niitä on erikokoisia ja esim. mikronaarmuja ei näe muutaman metrin päästä joten niistä ei edes moni ole tietoisia (eivät osaa "nähdä" niitä).

Yleisesti voisi toivoa että "oppi ikä kaikki" tulisi taas kunniaan ettei vanhoja taruja uskottaisi ikuisesti, kuten esim. että saksalaiset tekevät laatuautoja, kun fakta on että saksalaiset tekevät rahaa autoista muttei todellista laatua. Kaikkia ei silti voi tässä maailmassa "pelastaa" koska ovat niin vahvassa uskossa ja jääräpäitä sun muuta. ;D

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #25 : 13.05.2017, 15:43:26 »
Ehkä minunkin autoissani on ollut mikronaarmuja joita en ole nähnyt - ei niitä ole nähnyt autokauppiaatkaan jotka ovat ne ottaneet vaihdossa. Itse asiassa maalipinta ei ole edes se joka naarmuuntuu, maalin päällähän on kovalakkakerros. Jopa useimmat ei-metallivärit ovat kaksikomponenttisia eli niissäkin on lakka päällä.  Ainoa auto jossa minulla on ollut selvästi havaittavia hiusnaarmuja on ollut mainitsemani Peugeot 308 I, ja ne naarmut eivät ole olleet harjapesun aiheuttamia. Toki minäkin vältän auton vientiä harjapesuun kuraisena pakkasella. Silloin saattaisi käydä niin, että esipesuliuos ei ehdi sulattamaan kiinni jäätynyttä hiekkakuraa, jolloin pesuharjat aiheuttaisivat hiekan kanssa naarmuja. Muuten en ymmärrä miten hiekkaa voisi jäädä nykyisiin lasikuituharjaksiin. Vanhoissa nylonharjaksissakin suurin ongelma oli, että ikääntyessään harjaksen pää kului teräväksi, ja se saattoi aiheuttaa naarmuuntumista.

Mutta onhan tietenkin vaihtoehtojakin olemassa harjapesulle: on harjattomia pesuja ja myös käsinpesupalveluja myydään - jopa aika edullisesti.  Mutta "pihapesujen" aika on ohi.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #26 : 13.05.2017, 15:58:43 »
Eli siis tuo lakkakerros maalin päällä ei mielestäsi muodosta, yhdessä alla olevan maalikerroksen kanssa, sellaista yhtenäistä kokonaisuutta jota voi kutsua maaliksi tai maalipinnaksi?

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #27 : 13.05.2017, 16:32:09 »
Katsoin lakikirjaa: en löytänyt pykälää joka estäisi sanomasta 1-komponenttimaalia, 2-komponenttimaalia tai monikomponenttimaalia kokonaisuutena "maalipinnaksi". Ole siis hyvä vain. Mutta jos "maalipinnan" uloin komponetti on lakka, silloin lakka eli "maalin pintalakka" naarmuuntuu ensin, ja jos naarmu on tarpeeksi syvä, naarmuuntuu varsinainen maali, ja jos vielä syvempi, pohjamaali ja lopulta pelti.  Oma epäilykseni on, että jos uuden auton pinta kuljetuksessa naarmuuntuu, se päällemaalataan, mutta välttämättä ei "muisteta" laittaa päälle lakkakerrosta. Tällöin maali jää hyvin helposti naarmuuntuvaksi. Lakka on kova, varsinainen maali saattaa olla hyvinkin pehmeää.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2017, 16:36:11 kirjoittanut Premium »

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #28 : 13.05.2017, 18:15:37 »
Lakkojen kovuuksissakin on eroja.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 308 - Maalipinnan naarmuuntuminen
« Vastaus #29 : 14.05.2017, 12:37:22 »
14v ollu pösö. Ei oo lumiharjaa käytetty montaa kertaa eikä koskaan käytetty konepesussa. Ei ole kyllä naarmuja eikä holoja maalipinnassa.