Kirjoittaja Aihe: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin  (Luettu 6873 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hp10a10

  • Vieras
206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« : 20.06.2009, 19:14:41 »
Auto: 2000 206 1,4 (8-vent.).

Onko kenelläkään hyvää arvausta mikä aiheuttaa kierroslukumittarin temppuilua? Mittari näyttää välillä tyhjäkäynnillä nollaa ja välillä jopa alle sen. Kaasulla mittari nousee kyllä ylöspäin mutta ikääskuin näyttäisi koko ajan liian vähän. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen näyttää taas ihan oikein....  

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #1 : 20.06.2009, 21:24:07 »
Auto: 1999 206 1,4 XR.

Meillä mittari oireili hieman eri tavalla, saattoi sammuksissakin näyttää 3000, tai sitten jäi osoittamaan suoraan alas klo 6 tienoille. Liikkui nykien.

Mittaristo irti ja palasiksi. Sekä nopeusmittarilla, että rpm-mittarilla oli samanlainen "sähkömoottori" osoitinakselin toisessa päässä mittaritaulun takana. "Moottorin" kuori oli valmistettu läpinäkyvästä muovista, mutta oli muoviklipsuin purettavissa. Sisällä oli todella pieniä osia, ja halkaisijaltaan noin 10mm ratasta kiinni pitävä muovinen akseli oli katki. 1mm:n poralla katkenneen akselin kohtaan reikä (siis tuohon "moottorin" kuoreen), ja rautainen tappi tilalle pikaliimalla vielä varmistaen. Ratas akselille ja paketti kokoon. Ainakin vielä on toiminut.

En tiedä mikä tuo "moottori" oikeasti on, mutta sähkömoottoria se muistuttaa.

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #2 : 21.06.2009, 09:01:12 »
En tiedä mikä tuo "moottori" oikeasti on, mutta sähkömoottoria se muistuttaa.

Mittarikoneisto perustuu tavallisesti käämiin ja magneettiin ja vastajousiin. Käämiin johdetaan kierroksiin tai nopeuteen verrannollinen virta, joka magneettikentässä aiheuttaa käämiin sitä kääntävän voiman. Kääntävä voima on suoraan verrannollinen käämin läpi kulkevaan virtaan, joka lienee autosovelluksessa 0 - 1 mA. Voimaa vastustetaan jousilla niin, ettei käämi pyörähdä kuin sen 270 astetta.

Tämä siis karkea periaate eli sama kuin sähkömoottorissakin. Lineaarisuus ym. vaatimukset aiheuttavat sitten erilaisia lisäjuttuja käytännön toteutukseen.

hp10a10

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #3 : 21.06.2009, 17:21:40 »
Mistä tuossa pösössä tuo kiekkamittari ottaa "herätteensä"? Jotenkin tuntuu että vikaa vois olla myös siellä päässä kun välillä ok ja välillä asteikko on pahasti pielessä.

Arvaan, että ECU:lta tulee heräte. Saattaa olla jossain tekemisissa kampiakselin asentotunnistimen kanssa, mutta elektroniikkaa on paljon välissä.

Sijaitseeko tuo tunnistin jakopään seutuvilla? Veikkaan nimittäin että oireet ilmaantuivat kun autoon tehtiin jakopään remmin vaihto. Olisiko joku osa saanut siipeensä siinä yhteydessä?

henkilotunnus

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #4 : 26.06.2009, 14:09:17 »
Onko ko. moottorissa kahta kierroslukuanturia (esim. Hall- ja induktioanturi)?

hp10a10

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #5 : 22.07.2010, 12:20:55 »
Palatakseni tähän vanhaan aiheeseen...  meinasin kokeilla josko anturin vaihto vaikuttaisi tuohon kiekkamittarin toimimattomuuteen. Aluksi kuvittelin että kierroslukumittarin heräte tulee kampiakselin ykk-anturilta mutta sitten kun avasin motonetin sivun niin näin tällaisen:

YKK-anturi PSA kampiaks 7710->   10-9149   1,1-1,6 YKK-anturi/KAMPIakseli (ei 16V, PSA-#1920.5T) [1999 - 2009]   29.90 €

Vauhtipyöräanturi PSA   10-0298   1,1/1,4/1,6 ja 16V-1,4/1,6 Vauhtipyörän YKK-/kierroslukutunnistin (ei johtoa, PSA-#1920.AW) [1999 - 2009]   29.90 €

ilmeisesti tuo vauhtipyöräanturi olisi nyt sitten se oikea osa vaihdettavaksi? Seuraava kysymys sitten onkin että missähän tuo vauhtipyörän ykk-anturi sijaitsee...?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #6 : 22.07.2010, 15:44:54 »
Autossasi on kampiakselin asentotunnistin, jota Motonet kutsuu tuotekuvauksessaan myös "vauhtipyörän anturiksi", koska anturi on asennettu vauhtipyörän kohdalle... Kierroslukumittariongelma ei kuitenkaan taida tuosta anturista johtua. Jos anturissa olisi vikaa, niin auto ei käynnistyisi lainkaan.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46687.0
206, anturit

Motonetin tuotetiedoissa mainittua anturia "1920 5T" ei muuten käytetä missään muualla kuin tietyissä 106:n TU5J2- ja TU5J4-moottoreissa.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2010, 16:06:20 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

hp10a10

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #7 : 22.07.2010, 17:07:37 »
Välillä mittari näyttää ihan oikein, itse asiassa joka kerta käynnistämisen jälkeen se näyttää oikeen mutta vaikuttaisi siltä että kun kierrokset käy ensimmäisen kerran jossain 4000 nurkilla niin sen jälkeen tyhjäkäynnilläkin näyttää ~300rpm. Virrat kun käyttää pois niin sen jälkeen näyttää aina ihan oikein kunnes kierrokset käyvät reippaasti korkeammalla. Tiedä sitten missä vika piilee.

jaakkohyy

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #8 : 21.12.2012, 18:59:22 »
Auto: 1999 206 2,0 GTi.

Omassa 206 GTissä on kierroslukumittarissa kanssa ongelmaa, tuntuu välillä jumahtavan paikalleen, ikäänkuin itse mittarissa olisi joku ratas tms. rikki ja löisi yli. Kun rämpyttää virtoja päälle ja pois, saa neulan takaisin näyttämään nollaa. Olisiko samanlainen ongelma siinäkin?

jaakkohyy

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #9 : 07.01.2013, 17:36:17 »
Purin mittariston ja vikana näytti olevan eräänlaisen "hidastinrattaan" hampaiden vahingoittuminen. Rattaan ainut tehtävä siis lienee hidastaa mittarin neulan liikettä, jottei se hyppisi liian nopeasti, sillä viisari oli suoraan sähkömoottorin kanssa samalla akselilla, toisin kuin tuo pienempi ratas. Yritin korjata poraamalla rattaasta hampaat pois, jotta neula ei jumittuisi. Lienee ihan mahdollista korjata tällä tavalla, itse taisin samalla onnistua vahingoittamaan mittarin servomoottoria, sillä ei toimi enää ollenkaan. :D
« Viimeksi muokattu: 07.01.2013, 17:39:39 kirjoittanut jaakkohyy »

kukaakuk

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #10 : 16.07.2014, 00:41:45 »
Auto: 2000 206 1,4.

Terveeks! Mulla on 206, jonka kieppamittarissa näkyy nykien lähinnä noin 0-100rpm, mutta pakilla ja moottorilla jarrutettaessa nousee yli 1000 rpm asti. Ja hetken näyttää edes jotain sen jälkeen. Olisko hajua mikä siellä mättää?

allu

  • Vieras
Vs: 206 - Kierroslukumittari näyttää väärin
« Vastaus #11 : 27.12.2014, 00:48:55 »
1mm:n poralla katkenneen akselin kohtaan reikä (siis tuohon "moottorin" kuoreen), ja rautainen tappi tilalle pikaliimalla vielä varmistaen. Ratas akselille ja paketti kokoon. Ainakin vielä on toiminut.

Tällä ratkes mullakin.

Suomenkieliset ohjeet:
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=306

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=MHdX1q4B-J8#t=103

Jos oman tapin väsäys ei onistu, niin tästä varaosa:
http://autoele.mycashflow.fi/product/1/citroen-c5-nopeusmittarin-kuori