Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus).
Moniin 309-malleihin kuuluu etupäähän perinteinen lyömällä lukittava napamutteri (mutterin ohut reuna lyödään esim. tuurnan avulla vetoakselin päässä oleviin koloihin):
3297 07, HUB FIXING NUT, 24 X 150, 8,50 e (Citroen 9,60 e, Saksan Peugeot 5,20 e)
Kierre on siis M24x1,50 mm ja avainkoko 35 mm. Mutterin paksuus on 19,5 mm, josta kannan osuus on 11,5 mm ja taitettavan reunuksen 8,0 mm. Sisähalkaisija on 22,6 mm. Samaa mutteria käytetään 309:n lisäksi myös joidenkin muiden mallien tietyissä versioissa (306 ja Partner M49 ja M59), muttei kaikissa. 309:n kohdalla poikkeuksen muodostavat varaosaluettelon mukaan mm. XU9JA ja XU9JAZ, joissa käytetään toisenlaista sokalla lukittavaa mutteria 3297 33 ja ne mallit (E1, G1, G2, G2S AND (CH) ja G2S AND (S)), joissa on pienempi napamutteri 3297 14 (M20X1,5 mm, avainkoko 30 mm).
Motonet on useita vuosia myynyt tähän käyttötarkoitukseen 3297 07:ää vastaavana napamutteria 17-9528:
Napamutteri M24x1,5/18 avain36, 17-9528, 309 Eteen 1,4-1,9 (1,4 vain jos M24-mutteri!) [1986 - 1993], 2,00 e
Avainkoko on muuten 35 mm, vaikka tuotekuvauksessa ilmoitetaan virheellisesti 36. Aiemmin ko. tuotenumerolla myytävä mutteri oli tyypiltään oikea (ainakin vielä vuonna 2003 ko. tuotenumerolla sai oikeanlaisen mutterin), mutta jossain vaiheessa sen sijasta samalla tuotenumerolla alettiin toimittamaan mutteria, jonka lukitus hoidetaan lukitushatulla ja sokalla, joka sopii vetoakselin päässä oleviin reikiin. Tätä mutteria käytetään yleisesti mm. 405:ssä, mutta useimpiin 309:n vetoakseleihin se ei käy, koska vetoakselin päässä ei ole sokkaa varten tarvittavia reikiä ja toisaalta taitettava reunus puuttuu.
Alkuperäiset napamutterit 3297 07 (M24) ja 3297 14 (M20) sekä napamutteri 3297 07 asennettuna (309):
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Vääränlainen napamutteri (Motonet 17-9528, Peugeot 3297 33) ja FAG:n laakerisarjan mukana toimitettu vastaava mutteri, jonka mukana myös lukitushattu ja sokka:
3297 07 ja 3297 33 vierekkäin sekä napamutteri 3297 33 asennettuna (405):
Aiemmin tarvikkeena oli myynnissä mutteria, jossa mutterin paksuus ei ole yhtä suuri kuin alkuperäisen eli taitettava reunus ei ole riittävän korkea (alkuperäisessä 8 mm). Tällaista mutteria ei välttämättä saa kunnolla lukittua, koska reunus ei ylety riittävästi vetoakselin pään koloihin. Alkuperäinenkin on vähän vajaaksi mitoitettu.
Mikäli uutta mutteria ei tunnu mistään löytyvän, voi mutterit vaihtaa puolittain ja kokeilla, josko lukituskohdat tulisivat eri kohtiin kuin aiemmin (oikeaan momenttiin kiristettynä). Tämä keino toimii omien kokemusteni mukaan joskus, muttei aina. Missään nimessä ei pidä asentaa sellaista mutteria, jota ei saa enää kunnolla lukittua.