Kirjoittaja Aihe: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)  (Luettu 8858 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #30 : 12.03.2020, 18:02:31 »
Ostitko auton liikkeestä. Luulisi menevän liikkeen piikkiin.
Peugeot 3008 hybrid

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #31 : 12.03.2020, 19:14:55 »
Siitä on jo yli 7kk. Liikkeen piikkiin meni jo puolet AdBlue-säiliön vaihdosta reilu kk sitten. Joka tapauksessa olisi kuukauden sisällä mennyt 1300 hihnojen vaihtoon ja määräaikaishuoltoon merkkiliikkeen hinnoilla (tai vähän alle eko-huollolla).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

matias123

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #32 : 12.03.2020, 21:33:42 »
Onko kannentiivisteviat tämän moottorin heikkous? Noin vähillä kilometreillä ei oikein toimivaan jäähdytysjärjestelmään edes kauheasti tarvitse nestettäkään lisätä. Herää kysymys oliko auto jo myydessä moottorivikainen, kun et ole voinut toimillasi vikaa aiheuttaa. Liekö käytetty tiivistysainetta ja auto toimi pari kuukautta hyvin.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #33 : 12.03.2020, 22:28:23 »
Enpä olisi samaa mieltä tuosta aiemmasta. Kuumana jäähdytysjärjestelmässä on aina painetta. Ainut järkevä keino on diagnosoida kannentiivistevuoto korjaamolla, koska remonttikin on hintava eikä sitä varmuuden vuoksi tehdä.
Paine tulee jäähdytysjärjestelmään vain ja ainoastaan nesteen lämpölaajenemisen takia. Jos paine poistetaan moottorin ollessa  kuuma, ei kunnossa olevaan moottoriin voi tulla lisää painetta vai mistä se paine tällöin tulee ?  Neste ei puristu kokoon, paisuntasäiliön ilma puristuu p1 x v1 = p2 x v2.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #34 : 13.03.2020, 02:15:31 »
Tässä tapauksessa en usko salaliittoteoriaan. Laakkosen liisari jossa ainakin huoltokirja täytetty samaisessa merkkihuollossa 20000 km välein. Vaan mistä mitään varmasti tietää. Huollossa asiakaspalvelija  sanoi että hänen 2v ko. paikassaoloaikanaan 1-2 kansivikaa hoidettu (ilm. PSA-koneissa). Sanoi omana mielipiteenään että 200-sarjan 1.4 litran vti:n edeltäjässä olisi ollut kansipahvikorjauksia.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2020, 02:27:08 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #35 : 13.03.2020, 05:15:52 »
Edelliseen viestiin tarkennuksena että Kuopiosta auto hankittu ja pääkaupunkiseudulla nyt käyttänyt huolloissa. Tampereen eteläpuolella tyyypillisesti kaikki ajot.

Tuohon paineasiaan kysymyksehkö. Jos ei ole painevuotoja lalotilasta jäähdytyskanaviin, eikö pientä painetta tule jo siitä kun paisarin korkin avaa -> säiliöön vaihtuu viileämpi ilma -> ilma lämpenee (esim. 0C -> 80C) ==> paine nousee. Pienen tilavuuden takia paineen nousu maltillista. Ainakin verrattuna siihen että joku pumppaa ilmaa veden sekaan (esim. Vuoto sylinteristä).

Nyt sitten odottelemaan huoltoa ja jännittämään missä kunnossa kansi on.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

matias123

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #36 : 13.03.2020, 08:42:30 »
Auto on vasta n. 5-v vanha, eli ihan voisi kysyä valmistajan virhevastuun perään. Moottorin olisi voinut olettaa kestävän pidempään ja eihän tuossa tainnut olla vesipumppu edes rikki. Kannentiivisteen pitäisi kestää koko moottorin suunnitellun käyttöiän, mikä on 200-250 tkm ja 10v, kun huollot tehty asianmukaisesti. Ei aiemmat takuukorjaukset ole mikään este, kun näin uusi auto ja vähän ajettu ei yksinkertaisesti saa hajota noin.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #37 : 13.03.2020, 08:50:09 »
Tässä tapauksessa en usko salaliittoteoriaan. Laakkosen liisari jossa ainakin huoltokirja täytetty samaisessa merkkihuollossa 20000 km välein. Vaan mistä mitään varmasti tietää. Huollossa asiakaspalvelija  sanoi että hänen 2v ko. paikassaoloaikanaan 1-2 kansivikaa hoidettu (ilm. PSA-koneissa). Sanoi omana mielipiteenään että 200-sarjan 1.4 litran vti:n edeltäjässä olisi ollut kansipahvikorjauksia.

Mullakin oli kerran liisari 406, jossa huoltokirja oli kunnossa :(

KS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #38 : 13.03.2020, 11:53:54 »
rusehtavista nesteistä...itselläni vaihdettiin öljynlauhdutin....

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #39 : 13.03.2020, 15:01:50 »
Kannentiivisteen tulee kestää vähintään 300tkm. Olisin yhteydessä maahantuojaan.
Peugeot 3008 hybrid

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #40 : 13.03.2020, 16:28:07 »
Auto on vasta n. 5-v vanha, eli ihan voisi kysyä valmistajan virhevastuun perään. Moottorin olisi voinut olettaa kestävän pidempään ja eihän tuossa tainnut olla vesipumppu edes rikki. Kannentiivisteen pitäisi kestää koko moottorin suunnitellun käyttöiän, mikä on 200-250 tkm ja 10v, kun huollot tehty asianmukaisesti. Ei aiemmat takuukorjaukset ole mikään este, kun näin uusi auto ja vähän ajettu ei yksinkertaisesti saa hajota noin.
Kannentiivisteen kestäminen on paljolti kiinni kuskista. Monet ovat liian hätäisiä,  kone tulille ja heti menoksi eikä anneta lämmitä maltillisesti, samoin kun päästään perille niin moottori sammuksiin heti kun on pysähdytty. Varsinkin dieselin pitäisi antaa käydä hieman ennen liikkeelle lähtöä ja myös enne sammuttamista.
Syynä voi olla myös kokoonpanovirhe kuten oli 2000 luvun alkupuolella 2litraisten hodarien kanssa, kansipahvi kesti vain 100tkm. Syynä oli robotin väärin kiristämät kannenpultit toisessa reunassa kantta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #41 : 13.03.2020, 17:47:37 »
Ei ehkä liity mihinkään asiaan, mutta itselläni päivittäisen 30+30km työmatkan (12000km/vuosi) alussa ja lopussa on 300-500m pätkät joissa nopeus 20-40km/h.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #42 : 13.03.2020, 19:20:09 »
GT:llä ehtii ajamaan 30 km moottoritietä ennen kuin lämmöt nousee, niin ei oikein viitsi rouskuttaa pihassa niin kauan, että olisi kone lämmin. Kotiin tullessa mulla on kyllä tähän asti aina riittänyt hidas rullailu viimeisellä kilometrillä, enkä aio jatkossakaan jäädä konetta pihassa käyttämään.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #43 : 13.03.2020, 19:59:23 »
En ole kuullut, että kannentiivisteen takia konetta pitäisi jotenkin erityisesti käsitellä, mutta takavuosina esitettiin, että turbon laakerointi saattaa ottaa itseensä jos kuuma murikka pysäytetään kerralla. Viime aikoina ei siitä enää ole varoiteltu.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #44 : 13.03.2020, 20:54:11 »
Olen kipannut Boxerin myllyyn aina öljynvaihdossa purkin mos2 lisäainetta, tiedä sitten auttaako mitään vaiko eikö, suojaava lisäkalvo? Racechip ollut nyt 6 vuotta.

https://products.liqui-moly.com/voiteluaineeseen-sisaeltyvae-molybdeenidisulfidi-mos2-kulutussuoja-21.html?sku=7178
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...