Kirjoittaja Aihe: 508 - Ilmoitus "Electrical mode currently unavailable" (Hybrid4)  (Luettu 5345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petriky

  • Vieras
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4 (n. 190 000 km).

Terve. Tälläisen ilmoituksen antaa jos yritän valinta nupista laittaa ZEV moden päälle. Auto siis 508 rxh noin 190 tkm mittarissa ja uusi auto minulle. Onko muilla antanut samaa ilmoitusta? Ajossa yleensä näyttää akustolle viittä palkkia kahdeksasta. En ole kait koskaan saanut sitä nousemaan täyteen. Onkohan akuston varauskyky ja teho heikentynyt ? Voikohan sitä mitenkään kotikonstein testata / mitata.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Liikkuuko auto ollenkaan pelkällä sähköllä? Antaa tuollaisen ilmoituksen,  kun hiukkaspoltto on kesken tai ajat yli 60 km/h. Tuo viisi palkkia kahdeksasta on ok. Harvoin näyttää täyttä kahdeksaa palkkia.     
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Tuo ilmoitus voi tulla myös vaihtamattomasta apulaitehihnasta, tai jos hihnanvaihtoa ei ole kerrottu autolle, eli apulaitehihnan laskuria ei ole nollattu. Tällöin ZEV modea ei voi käyttää ennen apulaitehihnan vaihtoa. Jos vain hetkellinen ilmoitus niin voi olla juuri edellisessä viestissä mainittu hiukkaspoltto käynnissä, tässä tilanteessa ZEV mode ei ole hiukkaspolton aikana käytettävissä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

petriky

  • Vieras
Nyt ei liiku ollenkaan pelkällä sähköllä. Lähteekö hiukkaspoltto käyntiin myös kylmällä koneella vai vaatiiko normaalin käyntilämmön? Apulaitehihnan vaihdosta ei ole tietoa , mutta jos on tehty ja sitä ei ole nollattu niin voiko sen tehdä millä tavalla. Ja ei tosiaankaan anna valita ZEV modia päälle missään vaiheessa.

petriky

  • Vieras
Ja pitäisikö auton sammuttaa polttomoottori esim liikennevaloissa jos vasemmalla olevan luukun alta eco mode on aktivoitu ? Tämä ei kyllä sammuta. Valo kyllä syttyy katkaisijaan.
Voiko liittyä samaan ongelmaan ZEV modin toimimattomuuden ja apulaitehihnan vaihdon ja laskurin nollauksen kanssa ?
Ja auto tosiaan uusi minulle , joten kaikki on vähän uutta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Pitäisi sammua risteyksiin. Kannattaa nollata se apulaitehihnan vaihto. Hihna kannattaa vaihtaa, jos ei tieto vaihdosta.
Peugeot 3008 hybrid

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Lainaus
Ja pitäisikö auton sammuttaa polttomoottori esim liikennevaloissa jos vasemmalla olevan luukun alta eco mode on aktivoitu ? Tämä ei kyllä sammuta. Valo kyllä syttyy katkaisijaan.
Tähän tarkennuksena, automaattisesti siis tämä start-stop ominaisuus on käytössä aina uuden käynnistyksen jälkeen eli auto sammuu pysähdyttäessä kun tietyt parametrit täyttyvät. Tuota luukun alla olevaa nappia painamalla (kun napissa palaa valo) tämä sammutus kytketään pois käytöstä eli auto ei sammu itsestään pysähdyttäessä.
Apulaitehihnan vaihto on huolto-ohjelman mukaan 60 tkm tai 120 tkm välein, riippuen onko käytössä normaali vai vaativien olosuhteiden huolto-ohjelma. Se miksi apulaitehihnalle on laskuri, johtuu siitä että mm. Start-stop ominaisuudessa ajon aikana moottori käynnistetään generaattorilla apulaitehihnan välityksellä eikä siis perinteisellä starttimoottorilla. Auto käynnistyy perinteisellä starttimoottorilla vain avaimellä/start nappulasta käynnistettäessä ja nämä automaattiset sammutukset ja käynnistykset hoituvat aina generaattorin kautta, tämä ja ajoakun lataus kuormittavat apulaitehihnaa tavanomaista enemmän.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

petriky

  • Vieras
Kiitos vastauksista. Täytyy sitten käydä vaihdattamassa se hihna ja pyytää nollauttamaan se laskuri.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Meillä oli Automecassa juuri DS5 Hybrid ongelmainen. Lopulta vaihdettiin takamoottori alennusvaihteineen. Löytyi onneksi vähänajettu käytetty.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Lopulta vaihdettiin takamoottori alennusvaihteineen.

Paljon oli ongelmallisella autolla ajettu ja paljon olisi uusi takamoottori maksanut?   
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Reilut satatonnia vm 2012. Moottori 10500e ja jakolaatikko 2500e. :)

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Voi olla myös rikkinäinen "hybrid controller board"
https://www.peugeotforums.com/threads/rxh-no-zev-mode-but-runs-electric.283218/

Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Ainahan kannattaa arvailla..

petriky

  • Vieras
Nyt vähän päivitystä tähän ongelmaan. Käytin autoa Peugeot huollossa ja viaksi ilmoitti : hybridijärjestelmän ohjausyksikkö 1 40167 järjestelmien välinen can verkko jatkuva vika. Sanoivat että vika voi olla johtosarjassa, mutta jos ei ole niin silloin vian hakeminen on hankalempaa ja voi tulla kalliiksikin, koska vika mahdollisuuksia on niin monia. Tarkempaan vika hakuun tarvitsee varata muutama työtunti aikaa, jota nyt minulla ei ollut. Auto ei siis nyt käytä ollenkaan sähkömoottoria apuna. Myöskään start stop ei toimi. Onko kenelläkään ollut vastaavaa , tai foorumin "asiantuntijoilla" mitään aavistusta mahdollisesta viasta. Käsittääkseni ohjausyksikkö 1 on ehjä vaan se ei kommunikoi auton muun järjestelmän kanssa.

petriky

  • Vieras
Onkohan myyjäliikkeellä mitään vastuuta asiassa? Auto ostettu 10 päivää sitten, 14.03.2020.