Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 4514 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timmy

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)


Ongelma:

Auto: 2001 406 2,2.

Oireet moottorin toiminnassa:
- Tyhjäkäynti vaeltelee. Välillä ihan ok, välillä kierrokset jää 1500...2000 kierroksen tuntumaan.
- Satunnaisesti Antipollution Fault teksti näyttöön. Mikäli ilmoitus tuli kesken ajon, hävisi moottorista tehot lähes kokonaan. Pysäytys, virrat pois ja uusi starttaus, niin taas oli tehot tallella. Moottorin vikavalo jäi palamaan. 1-2 päivää ja vikavalo hävisi itsestään.
- Välillä lievää nykimistä/tehonpuutumista 1-2 vaihteilla.

Ratkaisu:

- Kaasuläpälle menevän liittimen voitelu crc:llä (nelinapainen liitin). Vaikka liitin näytti päällepäin kirkkaalta ja puhtaalta, oli liitinpinnat ilmeisesti hieman hapettuneet, jolloin asentoanturi antoi virheellistä tietoa.

Nyt tuntuu auto kiihtyvän ihan eri malliin ja moottori reagoi kaasunpainallukseen nopeammin. Tyhjäkäynti pysyy jämäkästi paikallaan.

Jape

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #1 : 22.01.2009, 14:43:05 »
Auto: 2001 406 2,2.

Mulla syttyi eilen, n.10min ajon jälkeen (n.+2 astetta lämpötila), moottorivian itsediagnostiikka valo ja ilmoitti antipollution faulttia. Auton käynnissä ei ollut huomattavia häiriöitä. Valo ei sammunut vaikka puhdistin kaasuläpänliittimen ja otin akunkengän irti.

Tänään vein auton pajalle ja ilmoittivat, että ilmapumpunrele ei ollut kunnolla paikoillaan. Vikakoodeissa oli myös kaasupolkimentunnistimesta maininta, mutta sitä ei tässä vaiheessa noteerattu, koska releen paikalleen laittaminen auttoi asiaan (voi olla että on ollut jäässä joskus). Vikailmoitukset nollattiin ja käskettiin seuraamaan, että jos valo syttyy niin tutkitaan lisää.

tremors

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #2 : 13.06.2009, 09:23:49 »
Ongelma:

Auto: 2004 406 1,8.

Eli otsikon mukainen benzin-käyttöinen Peugeot-merkkinen ajoneuvo (ilmeiseti moottorityyppi olisi 6FZ mikäli tulkitsin valmistenumeron oikein ja Sagem S2000) olisi kyseessä ja ongelman kuvaus olisi seuraavanlainen:

Nyt parin viikon ajan olen saanut näyttöön tuon "Antipollution fault" ilmoituksen, moottorin vikavalon ja pienen ajomatkan jälkeen "Catalytic converter error", ja silloin myös kone käy yleensä 3 sylinterillä mutta hetken matkaa ajettuani valitukset loppuvat ja vikavalo jää palamaan. Kuitenkin moottori myös "innostuu" (sen jälkeen kun vikailmoitukset loppuvat) ja ottaa sen yhden sylinterin mukaan ja taas etenemme 4:llä tasaisen varmasti.

Ongelman tekee tavallaan mielenkiintoiseksi se, että aamulla kun ajoneuvo on levännyt yön yli kaikessa rauhassa ruususen untaan ja moottori on kylmä, niin se toimii ihan normaalisti (eli käy kaikilla sylintereillä ja en huomaa mitään erilaista nomaaliin tilanteeseen), toki saadaan yksi "Antipollution fault" ja moottorin vikavalo, mutta muuten käy kaikilla ja tehot on tallella. Kuitenkin noin 4 tunnin päästä kun käynnistän auton uudelleen (autolla ajettu ennen tätä n. 10km) saan lähes satavarmasti vain 3 sylinteriä mukaan (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) ja tottakai tämän "Antipollution jne."

Eli lyhyesti: Kylmänä auto vaikuttaisi toimivan suht normaalisti (ainakin käy kaikilla), mutta lämpimänä vika pahenee progressiivisesti.

Tämän vian ilmaannuttua olen käynyt myöskin lähimmässä pösön merkkihuollossa (n. 40km ajomatkaa) vikakoodit luettiin testerillä ja saatiin: "Hetkellisiä sytytyskatkoksia", "Jatkuva vika. Suihkutussuuttimen ohjaus2. Oikosuku avoin tai oikosulku maihin." Merkkihuollossa sitten ilmoittivat että sytytyspuola on viallinen ja tulisi käyttää pösön omia tulppia (Eyuiem???) tällä hetkellä kiinni ei ole näitä pösön omia tulppia, mutta vika oli jo silloin kun sellaiset oli. No eipä siinä mitään... vaihdoimme puolan (ei merkkihuollossa, johtuen heidän hinnoittelupolitiikastaan) ja korjaantuiko vika? Ei todellakaan, ei mitään vaikutusta. Soitin merkkihuoltoon ja kysyin (kun 20 minuutin odottelun jälkeen lopulta joku suostui vastaamaan) että olisiko mitään ajatusta mistä muusta tämä vika saattaisi johtua ja vastaus oli "En tiedä, ei tule mitään mieleen, mutta varataan sulle uus aika". Onneksi löytyi lopulta toisesta liikkeestä asiantuntemusta ja pientä ideaa mistä vika voisi johtua.

Tähän mennessä on siis vaihdettu puola, tulpat, tarkistettu ja puhdistettu: kaasuläpän tiiviste, suuttimien o-renkaat, kaikki niille menevät liittimet jne. onko mahdollisesti niin, että moottori saa liikaa ilmaa ja jossain imupuolella on pieni vuoto?

Ratkaisu:

Monien vaiheiden jälkeen viaksi paljastui viallinen ruiskun suutin. Vika löytyi kun paikallisessa huoltoliikkeessä vaihdoimme suuttimien paikkaa ja testerin vikakoodi seurasi tätä viallista suutinta. Nyt auto toimii taas hienosti, ei mitään valittamista, antipollution-ilmoitukset loppuivat ja moottorin vikavalo+ajotietokone eivät enään anna sellaista tiettyä diskofiilistä ajaessa. :)

Niin auto on kyllä ollut testerissä silloin kun vika on päällä ja tulee ihan samat ilmoitukset kuin edellämainitut (vaikka kyseessä ei ole merkkiliikke), pienenä yksityiskohtana mikä jäi mainitsematta. Kun suuttimien päälle, auton ollessa käynnissä, ruiskuttaa minulle tuntematonta substanssia (korjaaja kyllä tietää mitä se on) suuttimien suuntaan niin jo vain saadaan se puuttuva 4 sylinteri mukaan. Ikäänkuin joku vuoto tukittaisiin.